fbpx

Jak na saunování a bylinkovou koupel0

Jak se jmenují dva účinné recepty na stres, těžkou hlavu a posílení imunity? Saunování a bylinková koupel! Připravili jsme si pro vás malý návod, jak si tyhle aktivity užít co nejvíce a čerpat z jejich benefitů.

Zdroj: Pexels

Saunování

Saunovat se můžete po celý rok, ale zvlášť oblíbená je tato aktivita od podzimu do jara, kdy nám pomáhá prohřívat tělo. Saunování není omezeno věkem, avšak doporučuje se s ním nezačínat ve vyšším věku (přibližně po šedesátce), kdy na něj tělo není zvyklé.

Jak se správně saunovat

  • Než půjdete do sauny, vypijte sklenici nebo dvě vody, pitný režim dodržujte i v průběhu saunování.
  • Před vstupem do sauny se umyjte mýdlem.
  • V sauně seďte nebo ležte. Každopádně v lehu se prohřejte rovnoměrněji a vyhnete se výrazným teplotním rozdílům v sauně.
  • Jak dlouho v sauně chcete být, je na vás. Oblíbený interval je zhruba 15 minut.
  • Z lavice vstávejte pomalu, aby se vám nezatočila hlava.
  • Po odchodu ze sauny si dejte vlažnou sprchu, a poté ochlazení polévacím kbelíkem, kbelíkem s ledovou tříští nebo jděte do ochlazovacího bazénku. Pozn. Finové si taky mezi sprchou a zchlazením dávají asi 50 metrovou procházku.
  • V přestávkách mezi saunami se zabalte do suché osušky nebo županu a relaxujte na lehátku.  Pamatujte, že stejně dlouhou dobu, jako se saunujete, byste měli věnovat i relaxaci.
  • Teplotu pro saunování zvyšujte postupně. Nikdy nechoďte z vyšších teplot do nižších.
  • Po posledním saunovacím cyklu si dejte sprchu a tentokrát už s mýdlem.
Zdroj: Pexels

Jak se v sauně chovat

Uvnitř sauny nemluvte a relaxujte. Hlasitým halasným hovorem si budete kazit jak svůj zážitek, tak zážitek ostatních.

Co v sauně nedělat

Nechoďte se saunovat opilí. Vlivem horka se alkohol dostává rychleji do těla, které může následně zkolabovat nebo dostat srdeční infarkt.

Nechoďte do sauny ve špercích nebo například s hodinkami. Nechejte je jednoduše ve skříňce.

Po sauně

Jestli jste do sauny přijeli autem, je lepší zpáteční cestu naplánovat na kratší vzdálenosti. Vaše tělo totiž bude unavené a koncentrace snížená.

Nechoďte také po sauně sportovat. Tělo bude potřebovat klid – odpočinek nebo spánek.

Zdroj: Pexels

Bylinková koupel

Dát si doma tu správnou bylinkovou koupel, se svíčkami a příjemnou hudbou je jako užít si malou soukromou dovolenou. Dopřát si ji navíc můžete s čistě přírodními látkami – bez silikonů, parabenů a umělých aromatických přísad. Stačí jen využít produkty přírodní kosmetiky nebo čerstvé i sušené bylinky a éterické oleje. Jednoduše si vyberte, které vašemu nosu a mysli lahodí nejvíce.

Bylinný nálev pro koupel

Ještě, než se naložíte do vany, připravte si koncentrovaný bylinný nálev. Přiveďte k varu 1 litr vody, přelijte jím bylinky, přikryjte je a nechejte louhovat asi 10 minut. Poté bylinky zamíchejte, sceďte a přidejte k nim éterický olej.

Koupelový čaj

Bylinky můžete také zpracovat do podoby koupelového čaje. Jeho návod jsme pro vás zpracovali v tomto článku.

Jak se správně naložit do vany

Teplota koupele by se měla ideálně pohybovat kolem 38–40 °C tak, aby se co nejlépe uvolnily aktivní látky z bylin. V horké vodě byste potom neměli být déle než 20 minut. A v případě, že jste přidali i éterické oleje – neponořujte hlavy, aby nedošlo k podráždění sliznic.

Sami víte, jak je tělo po koupeli krásně uvolněné, proto je nasnadě dopřávat si ji nejlépe před tím, než se chystáte do postele.

Zdroj: Pexels

Výběr bylinek pro koupel

Pro uvolnění dýchacích cest a na bacily použijte:

  • heřmánek
  • majoránku
  • tymián
  • mátu
  • tea tree nebo eukalyptový olej

Pro relaxaci použijte:

  • levanduli
  • heřmánek
  • meduňku

Autor: Bára Kocmánková