Vysvětlit dětem, aby zbytečně neplýtvaly elektřinou nebo vodou bývá někdy obtížné. Čtyři roztomilé barevné příšerky by měly zábavnou formou připoutat pozornost dětí k problematice energetických úspor, učit je třídit odpad a rozpoznat správný čas pro vyvětrání. Propojením s počítačovou aplikací se šetření energie i přírody stane hrou.
Aby se děti chovaly k přírodě s respektem, musí být k tomu obvykle vedeny. Stejně tak je tomu v otázce hospodaření s domácími energiemi, vodou a s tříděním odpadu. Hned za pozitivním příkladem rodičů může být interaktivní hra velkým pomocníkem. Čtyři roztomile strašidelné hračky reagující každá na specifickou situaci upozorní dítě svým chováním na spotřebu elektrické energie, vody, na nutnost vyvětrat a učí rozlišovat recyklovatelný odpad.
ReklamaKaždá hračka se stará o jinou oblast. (Zdroj: yankodesign.com)
Růžová je zodpovědná za kvalitu vzduchu v místnosti. Když je vzduch vydýchaný, začne na sebe upozorňovat „kašláním“, které ustane poté, co se na chvíli otevře okno. Žlutá dítě učí uvědomovat si, kdy a jak dlouho spotřebovává elektrickou energii. Ke žluté příšerce patří zvětšená verze elektrické zásuvky, do které dítě hračku „připojí“ a příšerka začne svítit. Rodiče mohou pomocí smartphonu nastavit určitou dobu, po jejímž uplynutí začne hračka světelnými signály upozorňovat, že dítě již spotřebovává elektřinu příliš dlouho např. při sledování televize. Zelená se stará o oblast odpadů, jedná se vlastně o odpadkový koš na tříděný odpad (spíše jen na obaly). Po přiložení čárového kódu vyhazované věci k zelené hračce se detekuje typ produktu a v případě, že se jedná o recyklovatelný obal, hračka otevře „ústa“ a dítě do ní může věc vhodit. Poslední modrá příšerka učí dítě šetřit s vodou v koupelně. Pomocí ukazatele hladiny hlídá čas, aby signalizovala, že se již vody spotřebovalo dost.
Růžová na sebe upozorní kašláním. Je čas vyvětrat. (Zdroj: yankodesign.com)
Žlutá informuje o spotřebě elektřiny. (Zdroj: yankodesign.com)
Příšerky jsou pomocí wifi propojeny s hravou počítačovou aplikací, kterou dítě může ovládat např. pomocí tabletu. Hra s příšerkami tak může pokračovat i virtuálně. Cílem hry je dosažení spokojené planety Země jako ústřední postavy, s čímž pomáhají právě čtyři příšerky. Dítě se během hry také dozvídá různé informace o energetických zdrojích, ekologii, o způsobech měření spotřeby apod.
Modrá příšerka učí, že vodou je třeba šetřit. (Zdroj: yankodesign.com)
Kolik by měly příšerky stát a jestli se začnou prodávat zatím nevíme, tento nadějný koncept představila designérka Anastasia Bondarenko jako svoji studentskou bakalářskou práci a získala za něj již několik mezinárodních ocenění.
Počítačová hra pomůže dítě vtáhnout do problematiky. (Zdroj: yankodesign.com)
Eco Monsters from Anastasia on Vimeo.