fbpx

Hybridní Toyota FT-CH: Jak vypadá nástupce Priuse?0

Prius má svého nástupce. Nový hybridní koncept Toyota FT-CH byl slavnostně představen na autosalonu v Detroitu. Automobilka ale úzkostlivě tají podrobnosti o výkonu motoru. Jak bude nový hybrid vypadat? Jaké další hybridní vozy světové automobilky chystají?

Japonská Toyota je opět o krok blíž tomu, aby ovládla trh s hybridy a elektromobily. Automobilka se vývojem ekologických vozidel zabývá již čtyřicet let, a proto má před svými konkurenty značný náskok. Model svého nejslavnějšího hybridního vozu, Toyoty Prius, poprvé představila v roce 1997. Minulý rok jsme se dočkali už třetí generace Priuse, jehož následovníkem je nový hybridní koncept Toyota FT-CH prezentovaný na Detroitském autosalonu 2010. To je však jen začátek, pokud vše půjde dobře, měla by automobilka na trh dodat až osm nových hybridních vozů a rozšířit tak „rodinu Priusů“ o další modely.

„Jediné, co se o novém hybridu Toyota FT-CH zatím ví, jsou jeho rozměry a design.“

Reklama

Futuristický design nového hybridního konceptu, který dostal poněkud ošklivý název Toyota FT-CH, pochází z dílny evropských designérů z centra Toyota ED2 ve francouzském Nice. „CH“ v názvu konceptu znamená „Compact Hybrid“ a při prvním pohledu na vůz je jasné, že tak byl pojmenován oprávněně.

Ekologické vozy na Nazeleno

    – Vodíkový pohon: Utopie?   

    – Opel HydroGen4 jezdí na vodík

    – 7 alternativ benzínu

    – Toyota Prius 3

    – Konkurenti Priuse: Honda Insight

Toyota FT-CH: Oproti Priusu menší a levnější

Už svým vzhledem Toyota FT-CH napovídá, že je určena spíše mladší generaci než rodinám s dětmi. To potvrzují i menší rozměry vozu. Koncept FT-CH je dlouhý 3,9 m a široký 1,7 m (oproti Toyotě Prius je o 5,6 cm kratší a o 2 cm užší). I přes zmenšení je ale interiér pětidvéřového hatchbacku prostorný a vzdušný.

Futuristický design a menší rozměry než Prius, to je nový hybrid Toyota FT-CH
Futuristický design a menší rozměry než Prius, to je nový hybrid Toyota FT-CH

Pokud jste zvažovali koupi Priuse, ale odradila vás vysoká cena, počkejte si na to, až bude Toyota FT-CH uvedena do výroby. Má být totiž levnější. Cenu údajně sníží použití NiMH (nikl metal hybrid) baterií místo dražších Li-Ion (lithium-iontových) bateriích, i když se spekuluje i o nich a konečné slovo budou mít aktuální ceny baterií.

Toyota FT-CH bude jako každý jiný hybrid poháněna spalovacím agregátem a elektromotorem. Konkrétní parametry motoru, včetně jeho výkonu, ale automobilka zatím tají.

Hybridní Toyota FT-CH by měla být levnější než Prius
Hybridní Toyota FT-CH by měla být levnější než Prius

Ford Fusion Hybrid: auto roku

Oproti Toyotě byl Ford, jehož Fusion Hybrid si z autosalonu odnesl cenu za auto roku , o něco sdílnější. Podle automobilky je Ford Fusion Hybrid nejvíce patentovaným autem na světě. Nové technologie snížily spotřebu hybridního Fordu ve městě na 5,7 l/100 km.

Ford Fusion Hybrid získal na Detroitském autosalonu 2010 cenu za auto roku
Ford Fusion Hybrid získal na Detroitském autosalonu 2010 cenu za auto roku

Pod kapotou vozu Ford Fusion Hybrid najdeme klasický benzínový motor a elektromotor. Tento hybrid může jet pouze na elektřinu rychlostí 75 km/h. Ford Fusion Hybrid používá ověřené NiMH baterie, které byly vylepšeny a oproti předchozím generacím jsou o něco menší a výkonnější. 

Konzervativní hybrid od Volkswagenu

Pokud hledáte spíše konzervativněji vyhlížející hybrid, měli byste pozornost zaměřit na New Compact Coupe od Volkswagenu, který byl s velkou slávou představen na Detroitském autosalonu. V nabídce značky Volkswagen bude nový hybridní koncept zařazen mezi úspěšný sportovní vůz Scirocco a Passat CC.

Svůj nový hybridní koncept představila na autosalonu v Detroitu i automobilka Volkswagen
Svůj nový hybridní koncept představila na autosalonu v Detroitu i automobilka Volkswagen

Volkswagen svůj nový hybrid vybavil čtyřválcovým zážehovým motorem TSI o objemu 1,4 l a výkonu 110 kW, který je doplněn elektromotorem o maximálním výkonu 20 kW (i přes nízký výkon elektromotoru se jedná o full-hybrid). Kombinovaný výkon a točivý moment spalovacího motoru a elektromotoru zlepšuje zrychlení při předjíždění.

Elektromotor je napájen z Li-Ion akumulátoru (1,1 kWh) uloženého v zadní části vozu a auto může pohánět i bez pomoci spalovacího motoru. Pokud sundáte nohu z plynu, je motor TSI odpojen od převodovky. Odpojení motoru je možné i při vysokých rychlostech (například na dálnici). Rozumnou jízdou tak může řidič snížit spotřebu. Palivo šetří také systém Start-Stop, který řidiči ocení zejména při jízdě v hustém městském provozu, kde to bez častého zastavování a rozjíždění prostě nejde.

Kombinovaná spotřeba hybridního New Compact Coupe je 4,2l/100 km
Kombinovaná spotřeba hybridního New Compact Coupe je 4,2l/100 km

New Compact Coupe patří k úsporným hybridům

Výhodné je, že během brždění pracuje elektromotor jako generátor a kinetickou energii přeměňuje na elektrickou. Ta se pak ukládá do sady akumulátorů Li-Ion.  Kombinovaná spotřeba paliva hybridního New Compact Coupe je 4,2 l/100 km a emise CO2 jsou 98 g/km (pro srovnání, emise CO2 benzinové Škody Octavia se pohybují mezi 150 – 170 g/km).

Design nového hybridu od Volkswagenu nepřekvapí. Automobilka zůstává věrná svému aktuálnímu stylu, který se u kupé vyznačuje elegantními a zároveň sportovními prvky. New Compact Coupe je dlouhý 4,54 m a 1,78 m široký. Malá výška karoserie (1,41 m) dodává autu dynamický vzhled. Zavazadlový prostor nabízí 380 l, což je dost pro pohodlné uložení zavazadel na cesty.

Automobilky se shodly na tom, že pro ně rok 2010 nebude zrovna nejlehčí. I přesto se rozhodly v tomto nejistém období představit celou řadu nových konceptů, z nichž byly některé prezentovány na Detroitském autosalonu. Většina nových konceptů je charakteristická nízkou spotřebou i emisemi. Zdá se, že směr udaný minulý rok, který přál ekologickým a úsporným vozům, se definitivně potvrdil.

Autor: Jana Poncarová