fbpx

Hobymarkety a stavebniny se houfně přesouvají na internet0

Uzavření prodejen pro veřejnost v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu dopadlo 16. března 2020 i na hobby markety a stavebniny. Prodejci měli možnost nechat obchody otevřené, nakupovat v nich ale mohli jen řemeslníci a živnostníci. Aby firmy nepřišly o podstatnou část svých výdělků, prodávají čím dál více online. K této variantě se uchylují dokonce i drobní prodejci, kteří dříve nabízeli své zboží jen v kamenných prodejnách.

Dopady vyhlášení nouzového stavu pociťuje pravděpodobně každý Čech, obchodníky nevyjímaje. Pro některé mohlo mít uzavření prodejen až fatální důsledky. Hobby markety a stavebniny mají tu výhodu, že mohly zůstat otevřeny alespoň živnostníkům a řemeslníkům. Stavby pozastaveny obvykle nejsou, proto je potřeba, aby byl materiál dostupný. Situace se však změnila. Prodejny budou znovu otevřené i pro veřejnost, nicméně lidé jsou pořád opatrní a před nákupem osobně na prodejnách upřednostňují online prostředí.

Stavebniny online? Proč ne?

Prodejci se proto z kamenných obchodů stále častěji přesouvají k počítačům. A to i v oblastech, kde dosud kamenný prodej převládal a nákupy online rozhodně nebyly zvykem. Příkladem jsou právě stavebniny nebo prodej obkladů a dlaždic. „Formou videoprohlídky prodejny si zákazník může projít naši vzorkovnou, takže se podívá na všechny naše vystavené vzorky a vzorové kóje. Tímto způsobem může navštívit i speciální sekci pro venkovní dlažby, sekci imitace dřeva nebo si prohlédnout velkoformátové obklady a mnoho dalšího. V případě zájmu o konkrétní výrobek mu pak posíláme fotografie a videa tohoto produktu a řešíme i případné alternativy,“ popisuje například jednatel firmy M.B.KERAMIKA Martin Bezděk. Na fotkách a videích uvidí zákazník u konkrétní dlažby nebo obkladu nejen strukturu, ale i odlesky a tloušťku. Jednoduše tak může vybírat z pohodlí domova stejným způsobem, jako kdyby byl přítomen na prodejně.

Pro zjednodušení komunikace využívají tyto specializované obchody na svých stránkách online chat, díky němuž může zákazník prodejce rychle a jednoduše kontaktovat. Na dotazy mu pak neodpovídají zaměstnanci běžné zákaznické podpory, ale odborníci, kteří dovedou zodpovědět i technické otázky. „Nákup online se tímto výrazně zkvalitňuje. Naši technici zvládnou zodpovědět široké spektrum dotazů, jaké by zákazník normálně pokládal na prodejně. Kromě online chatu jsme také připraveni zákazníka provést prodejnou v reálném čase, prostřednictvím videohovoru,“ doplnil Martin Bezděk.

Je možné, že zákazníci na internetu už zůstanou

Pro prodejny stavebnin a hobby marketů to znamená, že si i přes nouzový stav stále udržují zákazníky. Povolení otevřít prodejny pro veřejnost některé zákazníky přivede zpátky do kamenných prodejen, lidé nicméně přišli na chuť výběru a prodeji online, který je stále mnohem bezpečnější než návštěva prodejen. Díky tomu se tato oblast podnikání poměrně slušně drží, a to i přes současný stav. Každá firma se k situaci staví jinak.

Například společnost Alza, která se částečně specializuje i na prodej hobby potřeb, aktuálně přistoupila i k prodeji trvanlivých potravin. Jiné firmy se nesnaží měnit svůj sortiment, ale naopak usilují o to, aby ke stávajícím produktům měli zákazníci co nejlepší přístup i prostřednictvím online prostředí. Můžeme tedy předpokládat, že současný stav bude mít pozitivní vliv na rozvoj nových forem online prodeje a zapojení nových technologií, které výběr i nákup online ještě více usnadní.

Profilový obrázek

Autor: Jan Pergl

Autor se zabývá hlavně stavebnictvím a moderními technologiemi