fbpx

Esquire s elektronickou obálkou – krok kupředu, nebo chytrý marketing?0

Před měsícem oběhla svět zpráva o novátorském čísle časopisu Esquire, který na oslavu kulatého výročí vyjde s plně elektronickou obálkou. Marketingová akce, jež přilákala pozornost k časopisu, svůj účel splnila. Odstupme ale od mediálního humbuku a podívejme se podrobněji na technologickou stránku věci. Šlo opravdu o takový pokrok? + VIDEO, JAK VYPADÁ ELEKTRONICKÁ OBÁLKA

Esquire vešel do podvědomí obyčejných lidí i v České republice už před mnoha lety jako ryze pánský časopis, jenž sebou přinesl nový vítr do plachet společenského tisku. Je v podstatě jedno, jestli jste s obsahem časopisu Esquire seznámeni či nikoliv, poněvadž v našem dnešním článku se zaměříme přímo na zpracování titulní strany posledního čísla tohoto magazínu. To se snažilo povýšit „formu nad obsah“, za použití ojedinělého technologického řešení.

Reklama

„Papírový časopis s elektronickým displejem. To tu ještě nebylo!“

Esquire totiž slaví přesně 75 let od svého založení. K takovýmto příležitostem je jistě vhodný náležitý dárek a nejinak tomu bylo v USA, kde se na stáncích objevila možnost zakoupit sběratelskou edici periodika. Místo tradičních slev, balíčků a dalších obvyklých akcí vydavatel sáhl po revolučním nápadu – elektronickém papíru. Vzhledem k tomu, že pánský magazín cílí na moderní, technologicky zdatné muže, musíme marketingovému oddělení vydavatele zatleskat. Jaké technologické řešení ale zvolil? Je opravdu tak novátorské?

Co přinesl nový Esquire?

V prvé řadě je nutné říct, že se nejedná o vydání časopisu kompletně na elektronickém papíře. Moderní technologie (Esquire je prvním časopisem, který se do e-papíru pustil) byla od počátku anoncována pouze pro obálku. Ani to není zcela pravda. Elektronické displeje jsou na obálce a její protistraně (strany 1 a 2) dva. Oba mají zhruba 25 centimetrů čtverečních, jeden je součástí první strany a obsahuje nápis The 21st Century Begins Now (21. století začíná právě teď) s několika barevnými obrázky (jež ale nejsou přímo součástí displeje). Na druhé straně najdete záběr na SUV Ford Flex, který s největší pravděpodobností celou parádu do značné míry sponzoroval.


Schéma celkového zapojení jednotlivých komponentů z obálky Zdroj: Flickr.com

Displeje blikají, na první straně jde o nápis, který se rozsvěcuje postupně. auto v reklamě je vidět od začátku celé, jednotlivé části pozadí ale postupně problikávají a vytvářejí dojem určité dynamiky. To je víceméně vše. Není to špatné, ale jak výslednou podobu glosoval jeden z technologických nadšenců, vše trochu připomíná stařičké videohry. Ty se také nedostatek vizuálních možností snažily dohnat zuřivým rozsvěcováním a zhasínáním objektů.

Data a čísla

Pokud se zajímáte o technické detaily, 2 displeje mají naprogramované záhlaví, společný mikročip nesoucí označení PIC 12f629, který je dále programovatelný, 6 lithiových baterií (ty by údajně měly poskytovat energii minimálně 90 dní). Použitá technologie je tedy prakticky stejná jako u produktu Kindle od společnosti Amazon, jež má rovněž na starosti společnost E Ink.

VIDEO: Podívejte se, jak vypadá elektronický Esquire

 

 

Při nákladu 100 000 výtisků s futuristickou obálkou a nízké ceně 6 dolarů za kus můžeme jednoduchým výpočtem přijít na to, že toto vydání šlo, jak se říká, „na dračku“. Přestože zaznívaly z mnoha amerických domácností a internetových blogů veskrze negativní ohlasy, svůj účel akce splnila.


Zdrojem energie jsou lithiové baterie. Vydržet by měly od 3 do 6 měsíců. Zdroj: Flickr.com

Je načase změnit zajeté koleje

Jaké jsou ale praktické možnosti použitého řešení? Budoucnost konkrétní „esquirovské“ verze elektronického papíru je velice nejistá, jako perspektivnější se jeví klasická forma e-papíru se statickým obrazem nebo popřípadě četba magazínů tohoto druhu přes lepší verze e-book readerů. Jen pak totiž dává technologie smysl. Pokud byste totiž s každým časopisem kupovali nové displeje, nejednalo by se o ekologické, ale naopak velice nešetrné chování.


Reklama na model vozu, není však pohyblivá. Pouze bliká pozadí. Zdroj: Flickr.com

Vydavatelé Esquire proto apelují na kupující, aby v žádném případě nezahazovali jakékoliv elektronické součásti tohoto jubilejního vydání. Jestli s nimi ale mají další plány, zveřejněno nebylo. Displeje nicméně není možné na dálku přes internet aktualizovat či jinak měnit jejich obsah (to je otázkou dalších verzí přístroje a vůbec celé technologie).
Co tedy Esquire přinesl? Ať už byly motivy celé akce jakékoli, na světě se objevilo jasné a konkrétní řešení v masovém měřítku. Není dokonalé, není ani příliš praktické, v porovnání se současnými možnostmi IT vypadá lehce archaicky, přesto jde o krok, který může zajistit říjnovému vydání časopisu místo v historii. Jestli půjde o uznalé pokývání hlavou nad prozřetelností tvůrců, nebo posměšné povzdychnutí nad naivním konceptem, to ukážou až další roky. Podle představitelů společnosti se ale chce Esquire soustředit na vývoj technologie i v dalších letech. A je jasné, že určitě nebude jediný.

Autor: Redakce Nazeleno.cz