Od listopadu 2012 musí mít všechny prodávané pneumatiky energetický štítek. Odborníci ale radí, aby si řidiči kvalitu ověřili v nezávislých testech. O vlastnostech zimního obutí vypovídají podrobněji.
Již od zítra musí být všude, kde se prodávají pneumatiky, dostupné informace o jejich brzdné dráze na mokru, o valivém odporu a o vnější hlučnosti. Pomůže to nějak bezpečnosti a ekologičnosti automobilové dopravy a co se vůbec mění?
„Zimní vlastnosti pneumatik jsou částečně v přímém konfliktu s kritérii EU štítkování.“
ReklamaNa energetické štítky na elektrospotřebičích jsme si už tak nějak zvykli. Pomáhají při nákupu vybrat takovou ledničku či televizi, která se z dlouhodobého hlediska vyplatí nejvíce. Od zítra budou ve všech členských zemích EU povinně i na pneumatikách. Co nám napoví? Rozhodně nic o tom, jak ekologicky byla pneumatika vyrobena.
Alternativní pohony automobilů |
|
Bezpečnost, ekologie a hluk
Na energetickém štítku pneumatik bude uvedeno, jak si pneumatika stojí ohledně valivého odporu a chování na mokru. Zde budou vlastnosti ohodnoceny písmenem od A do G či F, vnější hlučnost je pak jednoznačně psána v decibelech. Štítky jsou v podobném designu jako ty, které již známe z elektrospotřebičů.
Foto: Thinkstock.com
Je možné, že jste se již se štítky v obchodech setkali – musí je mít všechny výrobky vyrobené od 1. července letošního roku. Ne však všechny – označovat se nemusí dojezdové rezervní, protektorované, závodní a další speciální pneumatiky. Ani pneu pro motocykly se nemusí označovat.
Evropská unie, která za plošným zavedením štítků stojí, si od nařízení slibuje až o pětinu vyšší energetickou efektivnost vozidel a stejné snížení emisí CO2 v ovzduší do roku 2020. Dalším benefitem by měly být nižší hlučnost a vyšší bezpečnost. Kromě toho lze mnoho zajímavého vyčíst i z bočnice pneumatiky, zejména stáří pneumatiky a zemi, kde byla pneumatika vyrobena.
Pro řidiče-fajnšmekry |
|
Tři údaje, které se na štítku budou uvádět, lze shrnout třemi slovy: ekologie, bezpečnost, komfort. Začneme-li odspoda, vnější hlučnost – neboli emise hluku – pneumatiky jsou vyjádřeny v decibelech. Pro snazší orientaci, zda je údaj dobrý či ne je u čísla ještě vyobrazen megafon a tři zvukové vlny.
Čím více jich je černých, tím je pneumatika více hlučná. Pokud jsou dvě bílé, je pneumatika jednou z nejtišších. Tři černé čárky naopak znamenají, že při zvedení hlukových limitů, které přijdou v EU v platnost za 4 roky, již tyto pneumatiky „neprojdou“. Rozdíl mezi jednou a třemi zvukovými vlnami je 6 decibelů a vzhledem k exponenciální povaze se jedná o čtyřikrát vyšší hlučnost.
– Přečtěte si víc: Energetický štítek budov. Které budovy jej nepotřebují?
Bezpečnost ilustruje přilnavost na mokrém povrchu ohodnocená písmeny A až F. Čím je písmeno blíže „áčku“, tím kratší je brzdná dráha pneumatiky na mokrém povrchu. Rozdíl mezi písmeny znamená dalších 6 metrů brzdné dráhy, kterou vozidlo potřebuje k zastavení z 80 km/h. Odborníci radí klást na tento parametr největší důraz – radši ať pneumatika včas zabrzdí, než aby měla nízký valivý odpor a tím i přilnavost.
Ekologie jen při provozu?
Ekologický parametr se pak zabývá spotřebou paliva. Písmeno A znamená nízký valivý odpor, písmeno G značí nejhorší výsledek v tomto parametru. V reálném provozu může rozdíl mezi písmeny A a G znamenat i šest litrů na 1 000 km. U vozu se spotřebou 6,6 litrů na 100 km dělá rozdíl mezi písmeny litr až litr a půl na 1000 km. „Valivý odpor se podílí přibližně 20 procenty na palivové spotřebě vozidla. Čím je valivý odpor nižší, tím je nižší i spotřeba paliva,“ vysvětluje finský výrobce Nokian.
Daleko více se ale dá ušetřit, pokud budou pneumatiky správně nahuštěné. Pokud je v pneumatice nízký tlak, zvyšuje se valivý odpor i spotřeba a snižuje se životnost pneumatiky. Každý motorista by tak měl zalistovat v manuálu či najít kdekoliv jinde, na kolik má hustit pneumatiky svého vozu a vše zkontrolovat.
Štítky ale neinformují o tom, zda výrobce odstranil z výroby nebezpečné látky. To může být potenciálně větší ekologický problém než valivý odpor. Například Nokian již řadu let uvádí, že při výrobním procesu zde nejsou používány karcinogenní ani toxické chemikálie, používají se pouze vysoce čištěné oleje.
I jiné značky ale pracují na vývoji nových směsí, které obsahují co nejméně životnímu prostředí škodlivých látek jako aromatické oleje nebo syntetické látky a modernizují se i výrobní procesy. Odstranění syntetických látek ale nesmí negativně ovlivnit vlastnosti pneumatiky, tedy bezpečnost.
Štítek najdete hned
Štítek může být nalepený přímo na dezénu pneumatiky nebo prodejce pneumatik obdrží tištěný štítek s danou šarží identických pneumatik. U pneumatik vystavených pro veřejnost musí být tato informace viditelná a umístěná v těsné blízkosti pneumatik v místě prodeje.
U pneumatik, které jsou na skladě, musí spotřebitel dostat tyto informace před samotným nákupem. Informace o těchto třech parametrech musí být uvedeny na faktuře, nebo musí být přiložené k faktuře, třeba na samostatném letáku.
Energetické štítky by měly řidičům pomoci při volbě správných pneumatik. První odezvy zákazníků jsou pochopitelně pozitivní, neboť mají k dispozici více informací. Málokdo ale ví, že štítky pneumatiky prodraží, cena pneumatik všech značek vzrostla oproti loňsku o deset až patnáct procent.
Jsou štítky pravdivé?
Daleko větší problém ale může být, že výrobci si pneumatiky hodnotí sami a tyto naměřené hodnoty již nikdo třetí nekontroluje. Ministerstvo dopravy ČR údajně předpokládá, že údaje budou správné. V případě pochybností může ministerstvo požádat, aby dodavatelé poskytli technickou dokumentaci za účelem posouzení správnosti uvedených údajů.
Zřejmě by to bylo vhodné – podle prodejců si některé prémiové pneumatiky stojí dle štítků hůře než pneumatiky z ekonomického segmentu. Čínské pneumatiky pak uvádí nejlepší hodnoty ve všech parametrech, což je obtížně realizovatelné (nízký valivý odpor je do jisté míry opakem skvělé přilnavosti). Zároveň jsou uváděné výsledky čínských pneumatik pravý opak výsledků renomovaných testů německého autoklubu ADAC, dTestu i dalších.
Tyto testy by měl motorista vyhledat i v případě, že chce koupit opravdu optimální pneumatiky. Najde v nich totiž daleko více relevantních informací, než do může vyčíst ze štítku. „Informační hodnota štítkování pro zimní pneumatiky má malou vypovídací schopnost , neboť zimní vlastnosti jsou částečně v přímém konfliktu s kritérii EU štítkování,“ uvádí pneumatikářský gigant Continental.