První elektromobil byl vyroben před 183 lety. Podívejte se, jak se vyvíjely elektromobily a co nás čeká v blízké budoucnosti. Budeme elektromobily dobíjet „bezdrátově“? + VIDEO
Na začátku 20. století bylo ve světě (a především ve Spojených státech) na ulicích více elektromobilů než automobilů se spalovacím motorem. Jejich ovládání bylo mnohem jednodušší a na rozdíl od automobilů neprodukovaly žádné emise ani hluk. Zvrat ale přišel v roce 1908, kdy se začal sériově vyrábět automobil značky Ford se spalovacím motorem. A ačkoli se Ford pokoušel také o výrobu elektromobilu, jeho spolupráce s Edisonem, který měl dodat baterie, zkrachovala.
Reklama„Bezdrátové nabíjení – budoucnost elektromobility?“
Spalovací motor zvítězil, elektromobily se daly na ústup a až na pár výjimek se téměř neobjevovaly. Zájem o ně se opět probudil na počátku 21. století. V posledních letech konstruktéři přicházejí na kloub tomu, jak dojezd elektromobilů co nejvíce prodloužit a jak co nejpohodlněji a nejrychleji dobíjet baterie. Revoluci v nabíjení by mohla přinést například společnost HaloIPT, automobilka Nissan nebo Tesla Motors, které se momentálně věnují vývoji bezdrátového systému dobíjení.
Nazeleno doporučuje |
– Škoda – elektromobil
– Toyota Prius– Peugeot iOn– Hybridy 2011– Dojezd elektromobilů |
První elektromotor byl sestrojen v roce 1828
Nástup elektromobilů byl pomalý a zpočátku byla jejich výroba ve světě prakticky nulová, neboť se jednalo pouze o prototypy. Úplně první elektromobil byl sestrojen již v roce 1828 fyzikem a konstruktérem Štefanem Anianem Jedlíkem. Nejednalo se však o skutečný elektromobil, dokonce se ani zdaleka nepodobal žádnému dosud známému vozu. Anian ovšem vyvinul první model elektromotoru, který po zhruba 14 letech použil jako pohon jiného dopravního prostředku, který se uměl pohybovat na kolejích.
Některé automobilky pracují na „bezdrátovém“ dobíjení elektromobilů
V roce 1835 byl sestrojen další elektromobil. Holandský profesor Sibrandus Stratingh a jeho německý asistent Christopher Becker představili podobný model jako Štefan Anian. Jejich elektromobil se nikdy nedočkal žádného vylepšení, Stratingh brzy zemřel a Univerzita, v níž pracoval a tvořil, poztrácela všechny jeho důležité dokumenty.
Křižík ze svého elektromobilu sestrojil hybrid vůz
Nějaký čas se elektromobilům nikdo nevěnoval, až koncem 19. století, přesněji v roce 1895 dokončil svůj první elektromobil František Křižík. Vůz byl poháněn olověným akumulátorem, který byl umístěn v jeho zadní části. Elektromotor měl výkon 3,6 kW. Oproti elektromobilu holandského předchůdce už byl tento model schopen dopravy. Křižík svůj vůz později zdokonalil a jeho druhá verze měla na každém zadním kole elektromotor o výkonu 2,2 kW. Křižík se ale nakonec nespokojil s krátkým dojezdem elektromobilu a sestrojil třetí typ pro čtyři cestující, tentokrát s hybridním pohonem. Nejspíš se tak jedná o zcela první hybridní prototyp na světě.
Také ropná krize byla impulsem k rozvoji elektromobility
O čtyři roky později, v roce 1899, představil další elektromobil belgický konstruktér a závodník Camille Jenatzy. V ten samý rok se stal prvním člověkem na světě, který překonal se svým vozem rychlost 100 km/h. Rekord byl vytvořen právě zmiňovaným elektromobilem, který Jenatzy nazval „La Jamais Contente“.
Během následujících několika desítek let se ve světě i u nás vyrobilo několik kusů elektromobilů, a to hlavně v době ropné krize. V Technickém muzeu v Brně je k vidění prototyp elektromobilu EMA 1, který byl vyroben začátkem sedmdesátých let. Ve skutečnosti byly vyrobeny čtyři prototypy, dva osobní a dva dodávkové, ale ani jeden z nich se nikdy nezačal vyrábět sériově, i když testování zmíněného elektromobilu EMA 1 bylo úspěšné.
Od počátku 21. století prošly elektromobily výraznou změnou. Cílem konstruktérů automobilek bylo nejen zvýšit výkon elektromotorů, ale hlavně vyvinout takový akumulátor, jehož životnost bude dosahovat nejméně 400 000 najetých kilometrů, než jeho kapacita klesne na 80 % původní kapacity.
Podívejte se na bezdrátové dobíjení elektromobilů
Nabíjení akumulátorů bez kabelů a za jízdy
V současné době automobilky pracují na prodlužování dojezdové vzdálenosti elektromobilů a vznikají první dobíjecí stanice pro elektromobily. I ty by ale v blízké budoucnosti mohly projít změnou. Společnost HaloIPT a také několik automobilek pracují na systému, který umožní bezdrátové nabíjení elektromobilů.
V podstatě se jedná o indukční technologii, která bude využívat elektromagnetického pole. Elektromobily budou vybaveny speciálními deskami, které začnou baterie vozu nabíjet v okamžiku, kdy vůz zastaví nad nabíjecí podložkou. Jakmile se akumulátor dobije, proces nabíjení se automaticky přeruší. Společnost HaloIPT tvrdí, že bezdrátové nabíjení trvá přibližně stejnou dobu, jako nabíjení přes kabelový systém a je zcela bezpečné.
Společnost HaloIPT i automobilka Nissan mají v plánu dobíjení baterií přímo za jízdy. Uvažuje se nad tím, že by elektromobily mohly využívat speciální pruh, který by se skládal z nabíjecích podložek. Dokud by se elektromobily pohybovaly po vytyčené trase, dobíjely by se neustále. Pravděpodobně bychom se nedočkali dobíjecích pruhů mimo město, ale údaje o dojezdu elektromobilů by už nehrály takovou roli.