Elektromobily pozvolna pronikají na automobilový trh. Automobilky jako Peugeot nebo Mitsubishi již představují své plně elektrické modely. Co je nového ve světě elektromobilů? Za kolik lze elektromobil pořídit a je na jeho provozu možné ušetřit?
Elektromobily už nejsou pouze vzdálenou hudbou budoucnosti. V posledních měsících se o nich dočtete stále častěji, a to nejen v souvislosti s plány a výzkumy. V některých zemích se již elektromobily vyrábí sériově a k této myšlence se přidává stále větší množství automobilek. Taková jména jako Peugeot, Mitsubishi nebo dokonce Porsche na vývoji elektromobilů intenzivně pracují. Co zajímavého mohou elektromobily nabídnout a jak rychlý bude jejich nástup?
„Peugeot iOn naplno dobijete za 6 hodin, ale už za půl hodiny je jeho baterie nabitá na 80 %.“
ReklamaPřestože si elektromobily už několik let začínají vydobývat své důležité místo mezi alternativními typy vozidel, jsou pro mnohé z nás stále ještě zastřeny závojem nejasností a pochyb. Nejistotě ohledně budoucnosti elektromobilů ale dávno odzvonilo, protože o jejich nástupu už v tuto chvíli nemůže být pochyb. Proč tomu tak je? Obrovskou výhodou elektromobilů je jejich nezávislost na ropě. Budoucnost ropy, tedy neobnovitelného zdroje energie, je totiž značně nejistá a obavy potažmo přináší i její rostoucí cena.
Elektromobily a hybridy |
– 7 Alternativ benzínu a nafty– Nejúspornější vozy střední třídy– Trabant jako elektromobil– Opel HydroGen4 jezdí na vodík– Kdy budou elektromobily v ČR? |
Další neopomenutelnou předností elektromobilů je v neposlední řadě minimum emisí. A právě s těmi svět během posledních desetiletí neúnavně bojuje. Jednou z oblastí, kde je nutné emise snižovat, je samozřejmě i doprava a elektromobily tak přinášejí velmi zajímavou možnost, jak v tomto směru učinit významný krok kupředu. Podaří se je ale prosadit ve větším měřítku?
Má elektrický pohon budoucnost?
Evropská unie se zavázala, že do roku 2020 sníží celkové množství vypouštěných emisí o 20 % v porovnání s rokem 1990. Přestože se tento plán zaměřuje především na energetiku a podporuje tedy snahu o rozvoj obnovitelných zdrojů, významnou část emisí tvoří také doprava. Velký potenciál v řešení této otázky přisuzuje elektromobilům jedna ze studií EU. Podle ní by bylo možné snížit emise v dopravě o 90 % do roku 2050. Takový scénář by ale naznačoval kompletní náhradu současných vozů za elektromobily či vozy poháněné biopalivy. Jsme na něco takového připraveni?
K alternativním pohonům patří kromě elektřiny také biopaliva. Zdroj: Istockphoto.com
Vše závisí z velké části na legislativě. Paliva, jež produkují velké množství emisí, by musela být finančně znevýhodněna a naopak ta „čistá“ by se musela dostat na velmi nízkou úroveň, co se ceny týče. Zatím je to ale tak, že právě z benzínu a nafty jde velká část peněz do státních kas. Nezůstávejme ale u kritiky a pojďme se podívat na ty, kteří s tím už něco dělají.
Peugeot a jeho elektrický vůz iOn
Vstříc elektromobilové budoucnosti vykročil například francouzský Peugeot. Ten již několik let spolupracuje s japonskou skupinou Mitsubishi, která patří k průkopníkům elektromobility ve světě. Těmto firmám se společně podařilo vyvinout plně elektrický model iOn, který u nás Peugeot představil v květnu letošního roku. Jde o malý čtyřmístný automobil nejnižší třídy, který svými vlastnostmi zapadne především do městského provozu. Jeho lithium-iontové baterie zajistí dojezd 130 km a neopomenutelnou předností je především bezhlučný provoz.
Peugeot iOn. Zdroj: http://www.babez.de
Na elektromobil iOn bylo po Evropě podáno už více než dva tisíce objednávek a těšit se na něj můžeme i u nás. V této souvislosti vzniká projekt, jehož hlavním garantem je Skupina ČEZ. ČEZ plánuje od Peugeotu získat několik desítek vozidel iOn a postupně začít budovat síť dobíjecích stanic. „V rámci spolupráce s koncernem Peugeot už vyjednáváme o uzavření finální smlouvy,“ potvrdil tiskový mluvčí ČEZ Martin Pavlíček. Vozy by měly být na trh uvedeny během jara 2011 a zákazníkům bude zřejmě nabídnuta jak možnost jejich nákupu, tak i varianta pronájmu vozu.
Kromě spolupráce s Peugeotem usiluje ČEZ i o spolupráci s dalšími automobilkami v souvislosti s možností dodání dalších aut na elektrický pohon. „ V jednáním jsme nejdále s koncernem Peugeot, ale už i místní výrobce Škoda auto začíná měnit svůj původně konzervativní postoj a poohlíží se po partnerovi pro elektromobilitu,“ říká Martin Pavlíček.
Nové dobíjecí stanice pro elektromobily
K čemu by ale byly elektromobily bez dostatečných možností dobíjení? Právě o rozšíření dobíjecích stanic v naší zemi ČEZ nyní intenzivně jedná a také zde se ukazují první výsledky. „Co se týče dobíjecích stanic, jednáme o jejich umístění u konkrétních partnerů zejména v Praze a v počtu několika kusů i ve Vrchlabí, kde v rámci projektu Smart Region testujeme nové technologie v energetice,“ upřesňuje Pavlíček. Dobíjecí stanice by podle něj měly vznikat především v obchodních centrech a veřejných institucích.
Porsche v elektrické verzi už za pár let
Není bez zajímavosti, že v oblasti elektromobility nezahálí ani automobilka tak zvučného jména, jako je Porsche. Od začátku příštího roku chce Porsche otestovat tři elektromobily v kabátě sportovního modelu Boxter, které by se při testování měly prohánět ulicemi německého Stuttgartu. V budoucnu pak Porsche plánuje i sériovou výrobu elektromobilů. Zkušenosti s alternativními pohony získala automobilka už v souvislosti s modelem Cayenne, který je běžně nabízen v hybridní verzi u nás i v zahraničí.
Porsche Boxter bude také elektromobil. Zdroj: http://porscheboxter.net
Svoje želízko v ohni v oblasti elektromobility má už i japonská automobilka Toyota Motor Corporation. Od letošního roku započala Toyota spolupracovat s malou, v oblasti elektromobility ale zkušenou automobilkou Tesla Motors. Vůz poháněný čistě elektřinou společně plánují uvést na trh během roku 2012. Půjde o elektrickou verzi modelu RAV4, jehož první prototyp je již v současnosti testován a v budoucnu se kromě amerického trhu dostane i k nám. Je zkrátka vidět, že k zájmu o elektromobily se neustále přidávají další a další výrobci, díky čemuž jde vývoj výrazně kupředu. Jak bude tedy ježdění elektromobilem vypadat v praxi?
Jak se jezdí elektromobilem?
Pokud si v budoucnu pořídíte elektromobil, čeká vás několik zásadních změn. Prvně vás zcela přestanou zajímat ceny benzínu a nafty a benzínkám se budete moci vyhnout velkým obloukem. Lhostejné vám ale rozhodně nebudou ceny elektřiny a vašimi „čerpacími stanicemi“ se stanou elektrické zásuvky. K nabití elektromobilu postačí kterákoliv běžná zásuvka ať už doma, nebo u dobíjecí stanice.
Nabíjení elektromobilu trvá běžně 6 až 8 hodin, u zmiňovaného modelu Peugeot iOn si na něj počkáte 6 hodin, na 80% kapacitu je však nabitý již během třiceti minut. Výhodné je tedy nabíjet vůz přes noc, kdy ráno je opět připraven k použití. V souvislosti s domácím nočním nabíjením se v budoucnu možná dočkáme i speciálního tarifu elektřiny pro domácnosti, který bude určen přímo pro dobíjení elektromobilů.
Elektromobily mají ušetřit emise vznikající při dopravě. Zdroj: Istockphoto.com
Výstavba veřejných nabíjecích míst se připravuje v nejbližší době. Pohodlný bude tento systém především v městech, kdy budete moci vůz dobít např. v obchodním centru, zatímco budete nakupovat. Pohyb po městě s takovým vozítkem je tedy díky tichému a čistému provozu nadmíru výhodný. Horší je vyjet s ním mimo město, a to nejen kvůli dojezdové vzdálenosti okolo 100 km (u modelu iOn 130 km). Elektromotor modelu iOn dokáže se svými 64 koňmi sice vyvinout i vyšší rychlost, ovšem hodnota 130 km/hod je u něj uvedena jako maximální. Na druhou stranu je ale jasné, že vzhledem k rychlému vývoji můžeme očekávat postupné zlepšování i jejich technických parametrů,
Elektromobily a hybridy |
– 7 Alternativ benzínu a nafty– Nejúspornější vozy střední třídy– Trabant jako elektromobil– Opel HydroGen4 jezdí na vodík– Kdy budou elektromobily v ČR? |
Kolik stojí elektromobil?
Otázka financí je v rámci elektromobility velmi diskutovanou záležitostí. Pořizovací cena elektromobilů totiž překračuje hranici 700 000 korun, což může zatím být pro masovější prosazení překážkou. Řešení této otázky ale zřejmě přinese varianta „pronájmu“ vozu. Na ten se určitě mohou těšit francouzští řidiči, u nás se o této variantě zatím jedná. Samotný koncern PSA Peugeot Citröen ale již předeslal měsíční nájemní cenu iOnu, která bude činit 500 € (tedy asi 12500 Kč).
Z ekonomické stránky jsou pak zajímavější samotné provozní náklady, které potěší asi každého uživatele. Cena elektřiny pro pohon modelu iOn vychází totiž až o 40 % nižší než u současných klasických pohonných hmot. Ve větším měřítku je tak možné ušetřit při ježdění elektromobilem celkem zajímavé částky.