fbpx

Elektrický Smart: První sériově vyráběný elektromobil0

VIDEO! Jízda na elektrický pohon se stává realitou. Dobíjecí stanice přibývají a automobilky zcela vážně pracují na vylepšování jízdních vlastností elektromobilů. Silnice v České republice již nějakou dobu křižuje první sériově vyráběný elektromobil Smart ForTwo ED. Podívejte se, jak se s ním jezdí! Nebo se v něm svezte sami!

První sériově vyrábění elektromobil Smart ED (Electric Drive) vyrazil na české silnice. Již nějakou dobu ho k pojížďkám po hlavním městě využívá pražská ZOO i místní záchranná služba. Minulý týden byl Smart ED uveden do provozu v Brně. Moravská metropole se tak zapojila do projektu společností Mercedes-Benz ČR a E.ON. V rámci tohoto projektu bude v různých místech České republiky nasazeno do reálného provozu na 25 elektromobilů Smart ED.

Reklama

„Smart ED není vozidlo pro milovníky rychlé jízdy – jeho maximální rychlost je 100 km/h a na jedno nabití ujede až 140 km.“

Brno je z hlediska elektromobility historicky významným centrem, neboť zde byl sestrojen vůbec první český elektromobil EMA 1. Jeho model je v současnosti k vidění v Technickém muzeu v Brně. V brněnské Galerii Vaňkovka navíc uvedl E.ON do provozu svou první dobíjecí stanici pro elektromobily,“ vysvětluje Andrea Ungerová, ředitelka společnosti Hošek Motor, která má k dispozici také jedno vozidlo Smart ED.

SERIÁL: Elektromobily

– TEST: Svezli jsme se Smartem ED

– Nej elektromobily roku 2011

– Elektrická Škoda Octavia

– Dobíjení elektromobilů za jízdy

– Elektromobilem za 60 Kč na 100 km

Do rozvoje elektromobilů investují respektované automobilky po celém světě a současně s tím, jak se zlepšují jízdní vlastnosti elektormobilů, rozšiřují se také dobíjecí stanice. Zdá se, že to svět s elektromobily myslí vážně. „Elektromobily se v zahraničí těší velkému zájmu, který se lavinovitě šíří i na Moravu. I když je možné automobily dobíjet z jakékoli zásuvky, roste podle webu www.pluginmap.eu i počet veřejných nabíjecích a rychlonabíjecích stanic,“ říká Jaromír Marušinec z VUT v Brně a předseda Asociace elektromobilového průmyslu.


Smart ED používá v Praze záchranná služba

Elektromobily a překážky

Ačkoli se prodlužuje dojezdová vzdálenost elektromobilů, zkracuje se doba dobíjení baterie a přibývá dobíjecích stanic, elektromobily na českých silnicích stále potkáte spíše sporadicky. Popravdě, kdo ve vašem okolí jezdí elektromobilem?

MAPA dobíjecích stanic

Mapu, která vám poradí, kde dobít elektromobil najdete například na www.pluginmap.eu

Jako každá nová technologie, jsou i elektromobily ve srovnání s běžnými auty dražší. Navíc si řidič musí navyknout na fakt, že nenatankuje u běžné benzínové pumpy, která je na každém rohu. A nejde jen o to vybudovat hustou síť dobíjecích stanic.

Představme si, že všichni kolem šesté hodiny odpoledne přijedou domů z práce a připojí elektromobil do sítě. Co se stane? Hromadné nabíjení elektromobilů by mohlo znamenat velké zatížení sítě nízkého napětí spojené s lokálním navýšením odběru elektřiny. Bude-li velké množství lidí nabíjet baterie ve stejnou dobu, naroste koeficient soudobosti elektrické spotřeby a bude nutné dimenzovat rozvody na vyšší proudové zatížení.

VIDEO: Test elektromobilu Smart ED

Smart ED: Elektromobil do města

Ulice měst jsou v dopravní špičce často přeplněné a díky zplodinám z výfuků se nám těžko dýchá. Představa, že by česká města byla čistá a jezdilo se v nich jen vozidly na elektrický pohon, je sice lákavá, ovšem k realitě má zatím daleko.

Nicméně na světě je již první sériově vyráběný elektromobil Smart ED, který je určen především pro městský provoz. Vůz je vybaven lithium-ionovými akumulátory s vysokou účinností. Pohon elektromobilu zajišťuje elektromotor s maximálním výkonem 30 kW (dlouhodobě dává 20 kW).

VE ZKRATCE: Smart ED

  • Městský a příměstský elektromobil
  • Lithium-ionové akumulátory vyvinuté americkou Tesla Motors Inc
  • Elektromotor s maximálním výkonem 30 kW (dlouhodobě dává 20 kW)
  • Maximální rychlost 100 km/h
  • Zrychlení z 0 na 60 km/h za 6,5 vteřin
  • Ma jedno nabití ujede až 140 km
  • Plné dobití tvrá 8 hodin (na 80 % kapacity elektromobil nabijete za 4 hodiny)
  • Pohotovostní hmotnost elektromobilu 890 kg
  • V prodeji by se měl objevit letos

Smart ED není vozidlo pro milovníky rychlé jízdy – jeho maximální rychlost je 100 km/h a na jedno nabití ujede až 140 km, což je při běžné cestě do práce nebo na nákup dostačující. Na dovolenou k moři byste ale toto vozidlo museli cestou mnohokrát dobíjet. Výrobce uvádí, že při průměrné rychlosti 25–30 km/h může elektrický Smart jezdit v reálných podmínkách 4 až 5 hodin. Baterii elektromobilu je možné nabíjet z běžné elektrické zásuvky a na plné dobití si budete muset počkat 8 hodin. Na 80 % kapacity je možné elektromobil nabít již za 4 hodiny. Baterie i elektromotor jsou chlazené vodou a do servisu s nimi budete muset po jednom roce ježdění nebo po ujetí 15 000 kilometrů.


Smart ED potkáte nyní také v Brně

Půjčte si Smart ED a vyzkoušejte si ho

Jestliže jste milovníky malých autíček a fandíte elektromobilům, možná vás elektrický Smart nadchl a chtěli byste si ho pořídit. Prodej tohoto elektromobilu byl původně plánovaný na rok 2012, ale v omezeném počtu by měl být k dostání už letos. Kolik bude Smart ED stát není zatím jasné. V zahraničí by mohl být k dostání za cca 20 000 euro, což by v přepočtu odpovídalo přibližně půl milionu korun.

 TEST Smart ED

Redakce Nazeleno.cz měla možnost vyzkoušet si jízdu elektrickým Smartem! Více čtěte v článku NA VLASTNÍ KŮŽI: Svezli jsme se elektromobilem Smart ED

Jestliže se ale elektrickým Smartem chcete svést už nyní, máte možnost si ho zapůjčit v autopůjčovně Sixt, která spolupracuje s automobilkou Mercedez-Benz a společností E.ON a začlenila vozy Smart ED do své nabídky. Za půjčení elektrického Smartu zaplatíte 499 korun na den.

Autor: Jana Poncarová