VIDEO! Jízda na elektrický pohon se stává realitou. Dobíjecí stanice přibývají a automobilky zcela vážně pracují na vylepšování jízdních vlastností elektromobilů. Silnice v České republice již nějakou dobu křižuje první sériově vyráběný elektromobil Smart ForTwo ED. Podívejte se, jak se s ním jezdí! Nebo se v něm svezte sami!
První sériově vyrábění elektromobil Smart ED (Electric Drive) vyrazil na české silnice. Již nějakou dobu ho k pojížďkám po hlavním městě využívá pražská ZOO i místní záchranná služba. Minulý týden byl Smart ED uveden do provozu v Brně. Moravská metropole se tak zapojila do projektu společností Mercedes-Benz ČR a E.ON. V rámci tohoto projektu bude v různých místech České republiky nasazeno do reálného provozu na 25 elektromobilů Smart ED.
Reklama„Smart ED není vozidlo pro milovníky rychlé jízdy – jeho maximální rychlost je 100 km/h a na jedno nabití ujede až 140 km.“
„Brno je z hlediska elektromobility historicky významným centrem, neboť zde byl sestrojen vůbec první český elektromobil EMA 1. Jeho model je v současnosti k vidění v Technickém muzeu v Brně. V brněnské Galerii Vaňkovka navíc uvedl E.ON do provozu svou první dobíjecí stanici pro elektromobily,“ vysvětluje Andrea Ungerová, ředitelka společnosti Hošek Motor, která má k dispozici také jedno vozidlo Smart ED.
SERIÁL: Elektromobily |
– TEST: Svezli jsme se Smartem ED – Nej elektromobily roku 2011– Elektrická Škoda Octavia– Dobíjení elektromobilů za jízdy– Elektromobilem za 60 Kč na 100 km |
Do rozvoje elektromobilů investují respektované automobilky po celém světě a současně s tím, jak se zlepšují jízdní vlastnosti elektormobilů, rozšiřují se také dobíjecí stanice. Zdá se, že to svět s elektromobily myslí vážně. „Elektromobily se v zahraničí těší velkému zájmu, který se lavinovitě šíří i na Moravu. I když je možné automobily dobíjet z jakékoli zásuvky, roste podle webu www.pluginmap.eu i počet veřejných nabíjecích a rychlonabíjecích stanic,“ říká Jaromír Marušinec z VUT v Brně a předseda Asociace elektromobilového průmyslu.
Smart ED používá v Praze záchranná služba
Elektromobily a překážky
Ačkoli se prodlužuje dojezdová vzdálenost elektromobilů, zkracuje se doba dobíjení baterie a přibývá dobíjecích stanic, elektromobily na českých silnicích stále potkáte spíše sporadicky. Popravdě, kdo ve vašem okolí jezdí elektromobilem?
MAPA dobíjecích stanic |
Mapu, která vám poradí, kde dobít elektromobil najdete například na www.pluginmap.eu |
Jako každá nová technologie, jsou i elektromobily ve srovnání s běžnými auty dražší. Navíc si řidič musí navyknout na fakt, že nenatankuje u běžné benzínové pumpy, která je na každém rohu. A nejde jen o to vybudovat hustou síť dobíjecích stanic.
Představme si, že všichni kolem šesté hodiny odpoledne přijedou domů z práce a připojí elektromobil do sítě. Co se stane? Hromadné nabíjení elektromobilů by mohlo znamenat velké zatížení sítě nízkého napětí spojené s lokálním navýšením odběru elektřiny. Bude-li velké množství lidí nabíjet baterie ve stejnou dobu, naroste koeficient soudobosti elektrické spotřeby a bude nutné dimenzovat rozvody na vyšší proudové zatížení.
VIDEO: Test elektromobilu Smart ED
Smart ED: Elektromobil do města
Ulice měst jsou v dopravní špičce často přeplněné a díky zplodinám z výfuků se nám těžko dýchá. Představa, že by česká města byla čistá a jezdilo se v nich jen vozidly na elektrický pohon, je sice lákavá, ovšem k realitě má zatím daleko.
Nicméně na světě je již první sériově vyráběný elektromobil Smart ED, který je určen především pro městský provoz. Vůz je vybaven lithium-ionovými akumulátory s vysokou účinností. Pohon elektromobilu zajišťuje elektromotor s maximálním výkonem 30 kW (dlouhodobě dává 20 kW).
VE ZKRATCE: Smart ED |
|
Smart ED není vozidlo pro milovníky rychlé jízdy – jeho maximální rychlost je 100 km/h a na jedno nabití ujede až 140 km, což je při běžné cestě do práce nebo na nákup dostačující. Na dovolenou k moři byste ale toto vozidlo museli cestou mnohokrát dobíjet. Výrobce uvádí, že při průměrné rychlosti 25–30 km/h může elektrický Smart jezdit v reálných podmínkách 4 až 5 hodin. Baterii elektromobilu je možné nabíjet z běžné elektrické zásuvky a na plné dobití si budete muset počkat 8 hodin. Na 80 % kapacity je možné elektromobil nabít již za 4 hodiny. Baterie i elektromotor jsou chlazené vodou a do servisu s nimi budete muset po jednom roce ježdění nebo po ujetí 15 000 kilometrů.
Smart ED potkáte nyní také v Brně
Půjčte si Smart ED a vyzkoušejte si ho
Jestliže jste milovníky malých autíček a fandíte elektromobilům, možná vás elektrický Smart nadchl a chtěli byste si ho pořídit. Prodej tohoto elektromobilu byl původně plánovaný na rok 2012, ale v omezeném počtu by měl být k dostání už letos. Kolik bude Smart ED stát není zatím jasné. V zahraničí by mohl být k dostání za cca 20 000 euro, což by v přepočtu odpovídalo přibližně půl milionu korun.
TEST Smart ED |
Redakce Nazeleno.cz měla možnost vyzkoušet si jízdu elektrickým Smartem! Více čtěte v článku NA VLASTNÍ KŮŽI: Svezli jsme se elektromobilem Smart ED |
Jestliže se ale elektrickým Smartem chcete svést už nyní, máte možnost si ho zapůjčit v autopůjčovně Sixt, která spolupracuje s automobilkou Mercedez-Benz a společností E.ON a začlenila vozy Smart ED do své nabídky. Za půjčení elektrického Smartu zaplatíte 499 korun na den.