Doba přezouvání pneumatik je tady a mnoho motoristů přemýšlí, co na novou sezónu pořídit. I zde platí, že co je ekologické je i ekonomické a tak se pneumatiky snižující valivý odpor dostávají do popředí zájmu. Nižší valivý odpor totiž znamená menší spotřebu a delší životnost.
Trend „zelených“ pneumatik není nic nového, nicméně poslední dobou se na tuto oblast vrhly snad všechny firmy vyrábějící pneumatiky. Ekologické směsi s vyšším podílem siliky, speciální konstrukce a lehké materiály, to vše pomáhá jedinému – nabídnout zákazníkům pneumatiku, která má co nejmenší valivý odpor. Dalším přínosem pro bezpečnost planety je použití směsi, která neobsahuje vysoce aromatické oleje.
Lidé chtějí ekologické pneu
A zájem o ekologicky šetrné pneumatiky jednoznačně je, což potvrzuje i Vojtěch Schwangmaier ze serveru pneumatiky.cz. „Lidé se stále více zajímají o ekologii i v souvislosti s automobilovým průmyslem. Proto se zvyšuje poptávka po těchto produktech,“ vysvětluje Schwangmaier. A právě v reakci na tento zájem se výrobci vrhly do nového „zeleného“ segmentu.
ReklamaPneumatiky sice ušetří pár deci paliva na sto kilometrů, ale při životnosti v řádech desítek tisíc kilometrů už se jedná o pořádnou úsporu. Stejně tak jistě každý řidič ocení, když může pro nové pneumatiky jet až o sezónu později než dříve.
Poznáte je snadno
Zelené pneumatiky se poznají celkem snadno, obvykle totiž mají slovo „eco“ přímo v názvu. Fakt, že se obvykle jedná o název celé produktové řady, jen potvrzuje, že je zde obrovský potenciál. Proto má Continental pneumatiky EcoContact, Bridgestone řadu Ecopia a nebo Hankook pneumatiku Kinergy Eco K425.
Podobně výstižný je název Michelin Energy Saver, tato pneumatika je věrná svému názvu a tradičně vítězí v nezávislých testech z hlediska životnosti (nejnovější verzí je pak Michelin Energy Saver+). Není divu, francouzský gigant se ekologickým pneumatikám věnuje už od roku 1992 a tak logo „Green X“ na bočnici patří jistě právem.
Další pneumatikářský gigant, Pirelli, má řadu Cinturato s podtitulem Green Performance, tedy zelený výkon. Továrny produkující toto obutí prý snižují dopad na životní prostředí už během výroby, která je nyní méně energeticky a materiálové náročná. I během provozu pak pneumatika více vydrží a příznivě ovlivní i spotřebu auta. Z hlediska LAC tedy jednoznačně skvělá volba.
Složení: Do háje se škodlivinami
Bojuje se ale i v oblasti složení. Donedávna časté vysoce aromatické oleje už dnes používá málokdo. Jedním z průkopníků ohledně jejich vyloučení byl Nokian. Tento finský výrobce nahradil karcinogenní a toxické látky vysoce čištěnými oleji a podobnou změnou pak prošly pneumatiky z továren po celém světě.

Nebylo to tak snadné, jak by se mohlo zdát, protože bylo potřeba vyrobit bezpečnější náhradu za syntetické látky, aniž by byla ohrožena kvalita pneumatik. Investice do moderní siliky se ale vyplatily a výrobci dnes mají pneumatiky, které jsou z hlediska složení bezproblémové. Snad s výjimkou extrémně levných pneumatik z Číny, ale ty není vhodné kupovat ani s ohledem na bezpečnou jízdu…
Bezpečnost a ekologie jsou v konfliktu?
Mimochodem, bezpečnost je pádný protiargument. Podle fyzikálních zákonů totiž nižší valivý odpor musí znamenat menší přilnavost a tím pádem větší nebezpečí při jízdě, zejména na mokru. V tomto případě by měly podle výrobců fungovat nové směsi obsahující vyšší podíl již zmíněné siliky, které prý snižují valivý odpor a zvyšují přilnavost.
Ale je to možné? Václav Špička z Autoklubu České republiky si to nemyslí. „Tyto vlastnosti jdou skutečně proti sobě. Výrobci investují velké finanční prostředky do vývoje pneumatik, aby bylo možné mít obě vlastnosti na nejvyšší úrovni (z hlediska štítkování pneumatik),“ říká Špička a pokračuje: „Snaží se o snížení valivého odporu snížením váhy produktu, snížením hloubky dezénu, snížením vrstvy podběhounu. Díky těmto opatřením je poté výrobce schopen minimalizovat valivý odpor a dostat se na úroveň A z hlediska štítkování. Bohužel to má negativní vliv na životnost pneumatik.“
První testy před lety, když ekologické pneumatiky dělaly své první nesmělé krůčky na trhu, skutečně potvrdily horší vlastnosti na mokru, ale to se časem zlepšilo. Také sami výrobci investovali obrovské sumy a čas do testování a dnes je situace lepší. Kdo chce mít ale jistotu, může sáhnout po pneumatice, která nijak obzvláště „eko“ není, většina výrobců má i takové alternativy – nešetří palivo, nevynikají ani kilometrovým nájezdem, ale o to lépe drží na silnici.
Ostatně od listopadu 2012 má každá pneumatika EU štítek, kde je písmeny A až G ohodnocena přilnavost na mokru i valivý odpor, takže si každý může vybrat dle svých preferencí. Zde je ale problém, protože podle Špičky měření záběru na mokru ovlivňuje mnoho proměnných, které nejsou přesně nastavitelné. Naopak valivý odpor bývá označován velmi přesně. Veškeré tyto zkoušky ale dělá výrobce sám a i to je důvod, proč mají občas papírově skvělé parametry ty nejlevnější asijské pneu.
Špička však radí se při výběru orientovat spíše dle nezávislých testů (novinářské testy nebo zkoušky autoklubů). Zatímco na štítku jsou jen tři vlastnosti, testy hodnotí kolem třinácti neméně důležitých parametrů. Zároveň Špička doporučuje také volit co nejnovější dezén pneumatiky, protože vývoj jde v této oblasti dopředu mílovými kroky. Samozřejmostí je koupit pneumatiky od renomovaného výrobce.
„Zelený“ může být i řidič
Nicméně kolikrát není ani třeba kupovat „zelené“ pneumatiky, jen stačí přemýšlet při jízdě – využívat setrvačnost, zbytečně nebrzdit smykem a pohybovat se v optimálních otáčkách motoru. Ve zkratce řečeno jezdit dle zásad eco drivingu. Tento kurz se dá absolvovat a úspory po „vyškolení“ bývají až deset procent.
Mohlo by vás také zajímat: |
|
Důležité je také mít správně nahuštěné pneumatiky. Správná hodnota je uvedena v manuálu k vozu a také někde v autě (zevnitř krytu hrdla palivové nádrže, na středovém sloupku, na dveřích u řidiče či spolujezdce nebo na spodní straně přístrojové desky). Rovněž je možné nahustit pneumatiky tak, jak doporučuje výrobce daných gum. Obecně se ale doporučený tlak pohybuje okolo 2,3 bar.
Rozhodně pak není možné používat zimní pneumatiky v létě. Směs těchto pneumatik je konstruována na nižší teploty, takže se během letního horka velmi rychle zahřeje a pak doslova mizí před očima. Je to sice lepší než jezdit celý rok na letních pneumatikách, ale přesto: kdo nechce přezouvat, ať zvolí celoroční pneu. To je sice také kompromis, ale relativně bezpečný.