Přichází-li na trh nové záznamové médium, bývá pravidlem založit jeho marketing na technických parametrech převyšující konkurenci. Mladý záznamový formát EcoDisc však dokazuje, že je možné na to jít i jinak. Přes ekologii.
Jestliže také patříte k lidem, kteří po každém nákupu rohlíků a sýra v obchodě natěšeně zkoumají u pokladny nově vyšlá filmová DVD u novinách a časopisů, možná jste se již setkali při rozšiřování své filmotéky s neobvyklým diskem o průměru standardního DVDčka, avšak o polovinu tenčím.
„Díky poloviční tloušťce je na výrobu EcoDiscu potřeba jen polovina materiálu DVD.“
ReklamaPokud ano, gratulujeme – měli jste tu čest držet v ruce EcoDisc, jeden z nejnovějších výstřelků na poli záznamových technologií. EcoDisc je také extrémně pružný, možná jste tudíž pojali u pokladny podezření, že je papírová DVD škatule prázdná. Pokud jste pak nebohou prodavačku nutili, aby před vámi obal rozbalila a dokázala tak, že vás nechce ošidit, nebo jste ji dokonce rovnou slovně inzultovali, měli byste se zastydět a přečíst si následující článek, aby se podobné extempore již neopakovalo.
Co je EcoDisc?
EcoDisc je optické záznamové médium patentované v dubnu 2007 německou divizí britské společnosti ODS Business Services, která je součástí ODS Group, evropského giganta na poli lisování CD a DVD. S DVD médiem má EcoDisc shodný kruhový tvar, průměr 12 cm a lze na něj zapsat obsah 4,7 GB dat strukturou, kterou zvládne přečíst většina stolních DVD přehrávačů a počítačových mechanik, snad jen s tím omezením, že přehrávač musí mít vysunovací mechanismus. „Nasávací“ mechaniky a mechaniky vyráběné společností Apple si s EcoDiscem neporadí, protože EcoDisc je oproti DVD o polovinu tenčí (0,6 mm), lehčí (8 gramů) a velice ohebný, čímž jej lze také na první pohled rozlišit.
Proč by mě měl EcoDisc zajímat?
Marketing EcoDiscu založila společnosti ODS právě na vymezení se vůči DVD. Ať již jde o propagační video, které lze shlédnout na oficiální webové prezentaci (http://www.ecodisc.net) či o promo tiskovinu operující s porovnáváním ekologických a technických parametrů EcoDiscu a DVD. Srovnání vypadá na první pohled působivě, protože díky poloviční tloušťce je na výrobu EcoDiscu potřeba jen jen polovina materiálu DVD. Budeme-li věřit PR údajům, je při výrobě jednoho kusu EcoDiscu vypuštěno do ovzduší 63,82 gramů CO2, zatímco při výrobě jednoho DVD takřka přesně dvakrát tolik – 137,56 g.
Ohebnost EcoDiscu vyvolává až obavy o jeho funkčnost
Většina lidí si sice pod těmito daty nedokáže nic konkrétního představit, avšak dikce „o polovinu méně škodlivin než DVD“ je dostatečně zřetelná každému. Taktéž poloviční hmotnost a objem EcoDiscu umožňují stlačit náklady na přepravu na polovinu. Při převozu EcoDisců pak poškodí přepravní prostředky životní prostředí jen z poloviny tak, jako jej poškozují při převozu toho samého počtu dvojnásobně rozměrných DVD. Dalším trumfem je pak stoprocentní recyklovatelnost EcoDiscu.
Z celé srovnávací tabulky (kterou si můžete detailně prostudovat na http://www.ods.com/de/media/ecodisc.pdf) tak vychází EcoDisc jako výrobek ohleduplný k životnímu prostředí, zatímco klasické DVD je prezentováno jako environmentální Satan. DVD Forum – organizace sdružující výrobce DVD a dohlížející na specifikaci DVD formátu – se 30. ledna 2008 za tuto ne zrovna lichotivou konfrontační reklamní kampaň odměnilo neuznáním EcoDiscu coby plnohodnotného DVD formátu. Dle rozhodnutí DVD Fora nepoužívá EcoDisc řádně DVD formát a jde jen o jeho nedokonalé a nevhodné užití. Následkem tohoto rozhodnutí se nesmí na žádném filmovém titulu vydaném na EcoDiscu objevit oficiální logo DVD formátu. Distributoři však toto omezení nonšalantně obcházejí tím, že na obaly místo oficiálního DVD loga umisťují nápis „DVD“ prostým fontem.
Jakou má EcoDisc budoucnost?
EcoDisc je možné vylisovat ve dvou specifikacích. EcoDisc Video (struktura pro filmový záznam) a EcoDisc ROM (struktura pro zápis počítačových dat). Díky svým nízkým výrobním a přepravním nákladům je EcoDisc jako stvořený pro lisování filmů přibalovaných k novinám či časopisům. K listopadu 2007 již bylo v Evropě prodáno přes 5 milionů kusů EcoDiscu, přičemž šlo z drtivé většiny právě o novinové a časopisecké DVD přílohy.
V České republice byl prvním titulem na EcoDiscu seriál Čtyři z tanku a pes v listopadu 2007 vydaný společností Řitka Video. Vzápětí začala EcoDisc užívat také společnost Vapet Production pro svoji řadu Vapet dětem.
Čeští zákazníci však EcoDisc příliš nadšeně nepřijali. V internetových diskuzích kolují zkušenosti uživatelů, jejichž stolní přehrávače disky vůbec nenačetly či se při jejich přehrávání obraz vlnil. Ohebnosti disku je dosaženo absencí polykarbonátového krytu chránícího vylisovaná data před poškozením. V EcoDiscu jeho roli plní ochranný lak. Samotný disk je proto velmi pružný, avšak data můžete poškodit nešetrným ohýbáním.
Výsledkem je, že Vapet Production ukončil vydávání EcoDisců zcela a také Řitka Video v současnosti omezil EcoDiscy jen na svoji hororovou sérii titulů. Jeho historická řada vychází opět na standardních DVD.
EcoDisc a jeho „zelené“ charakteristiky
Rozhodne „EcoDisc-R“
Životnost EcoDiscu je sice udávaná až na 200 let, avšak existují názory, že technologie výroby neumožňuje, aby byl EcoDisc funkční více jak 2 roky. Lepidla obsažená v EcoDiscu jsou údajně natolik agresivní, že celý disk do dvou let zničí. Při existenci takových názorů je pochopitelné, že ambice EcoDiscu coby archivačního média (kupříkladu pro domácí filmotéku) nemohou být příliš vysoké. Vzhledem k mládí technologie (patentována byla v dubnu 2007) nelze negativní názory zcela vyvrátit.
Mnohem větší potenciál má EcoDisc jako propagační médium. Díky své recyklovatelnosti je ideálním prostředkem pro jednorázové prezentace určené k jednomu zhlédnutí. Kvůli své extrémní ohebnosti skýtá též řadu možností originální reklamy, například jej můžete obtočit okolo láhve nebo zastrčit i do té nejnepřístupnější poštovní schránky.
„Podle tvůrců EcoDisc vydrží 200 let, zlí jazykové mu však prorokují pouze dvouletou životnost.“
Není však žádným tajemstvím, že technické parametry nejsou při etablaci formátu tím nejdůležitějším. Pamatuje si dnes ještě někdo třeba na MiniDisc? Velice zajímavý audio formát kombinující ty nejlepší vlastnosti kazety a CD, díky nedostatečnému marketingu a nezájmu trhu už však dnes tlí v propadlišti dějin. Viděno marketingovou optikou, nemá ODS s EcoDiscem našlápnuto také právě nejlépe, obecné povědomí širší veřejnosti o EcoDiscu je velmi chabé.
Otázka, zda se EcoDisc v následujících letech stane stálou formátovou alternativou či zda zmizí v propadlišti dějin, se možná zodpoví poté, co se na trhu objeví zapisovatelný EcoDisc (pokud tedy vůbec). Zatím si obsah EcoDiscu doma vyrobit nemůžete, disky se pouze lisují. Pokud se však objeví možnost zapisovatelného EcoDiscu, může se situace značně změnit. Stačí si vzpomenout, že DVD se též skutečně masově rozšířilo až poté, co byla uvolněna specifikace zapisovatelného DVD-R. Ačkoli tomu zatím příliš mnoho nenaznačuje, není vyloučeno, že by se historie v tomto případě mohla opakovat. EcoDisc sice DVD nahradit nemůže, ale mohl by se časem stát alespoň důstojnou alternativou.