Pokud chce našinec ve velkém městě dojíždět denně do práce na kole, musí mít hlavně pevné nervy a rychlé reakce a také je potřeba umět předvídat. Připravili jsme pro vás několik tipů pro snadnější a bezpečnější pohyb na kole po městě.
Česká republika patří k cyklistickým velmocem, Češi však stále na kole spíš sportují. A tak nás při víkendových výletech do přírody předjíždí pestrobarevní konzumenti kilometrů, ale denně do práce dojíždí jen malé procento nadšenců. Jak uvedl web Kolo.cz: “Obléci si upnutý trikot potištěný reklamami, naložit na střechu automobilu 4 horská kola v ceně často v součtu vyšší než cena auta a vyrazit do drsné horské destinace typu jižní Čechy je u nás naprostou normou, nad kterou se nikdo ani na vteřinu nepozastavuje. Naproti tomu nasednout v normálním oblečení či šatech na kolo s pár převody a vyjet do víru města je vnímáno jako naprostý extrémismus a vrchol nezodpovědnosti ke svému zdraví a drzosti vůči slušným občanům, kteří spěchají ve svém klimatizovaném automobilu vydělávat na jeho leasing.”
Záleží samozřejmě na místních podmínkách. V Pardubicích, Jindřichově Hradci či Kroměříži je cestování na kole snazší, než – řekněme – v Liberci. Obecně lze ale konstatovat, že situace okolo ježdění na kole ve velkých městech se pomalu mění k lepšímu. Kdo někdy navštívil třeba Vídeň, určitě namítne, že k dokonalosti máme v Česku stále daleko, ale drobné změny ve prospěch cyklistů jsou i v Praze či Brně konečně trochu vidět.
Reklama
Protože v letním období téměř každodenně jezdím do práce na kole, připravila jsem si pro vás několik tipů pro bezpečnější městské ježdění. Výhody každodenního dojíždění do práce na kole jsou jasné přitom jasné: V Brně ušetřím denně 50 Kč za jízdenky na tramvaj, a jak mi prozradila fitness aplikace na telefonu, dvěma šestikilometrovými jízdami na kole spálím denně 300 kalorií. A to rozhodně není k zahození.
Základem úspěchu je dobrý plán trasy
Cesty po městě na kole se většinou odehrávají ve směru periferie – centrum a zpět. Před první cestou se vyplatí strávit pár minut nad internetovými mapami a najít si takovou cestu, která nepovede příliš frekventovanými ulicemi. A to i za cenu toho, že vaše cesta do práce bude o trochu delší. V mém případě si zajíždím asi 1,5 kilometru, vyhnu se však dvěma komplikovaným křižovatkám a místům se častými dopravními zácpami.

Nespěchejte!
Velmi důležité doporučení. Mnoho lidí si ranní cestu do práce na kole plete s časovkou na Tour de France a jede zbytečně rychle. Ušetřených pár minut rozhodně nestojí za propocené tričko a bolavé nohy, navíc jsou tyto důsledky rychlé jízdy nepříjemné pro vaše kolegy v kanceláři. Obzvlášť pokud nemáte v práci sprchu. Snažte se jezdit spíš pomaleji a pravidelným tempem. Pokud se příliš potíte a nemáte sprchu, při příjezdu pomůže se převléknout do suchého oblečení.
Jízda po chodníku – není košer, ale někdy je to nutné
Stojím si za názorem, že cyklisté by neměli jezdit po chodníku. Zvlášť v českých městech ale často není vyhnutí a kratší jízdu po chodníku je nutné do trasy zařadit. Na druhou stranu hlavně podél výpadovek z centra naleznete spoustu chodníků, které nejsou využívané a po nichž můžete bez problémů jet. Po chodníku jeďte samozřejmě pomalu a opatrně. Pozor hlavně na lidi, kteří vyházejí z domů. Je zajímavé, že cyklisté na městkých či skládacích kolech vnímají při jízdě na chodníku větší toleranci chodců, než “papoušci” na horských kolech.
Ukazujte změnu směru
Ukázat směr odbočování nataženou paží je velmi důležité, jen málo cyklistů to ale důsledně dělá. A to je samozřejmě špatně. Ukázáním směru odbočení dáte o svém záměru vědět hlavně řidičům, kteří jedou za vámi a ti se pak mohou této situaci přizpůsobit (zpomalit). Z počátku jsem k ukazování také přistupovala trochu laxně, jakmile jsem ale začala po centru města více jezdit autem, rychle jsem změnila názor.
Zpětné zrcátko – užitečný pomocník
V městském provozu také velmi oceníte zpětné zrcátko, diky němuž máte přehled, co se děje za vámi. Nemusíte mít strach, že si kolo zohyzdíte nějakým velkým neforemným zrcadlem. V cykloprodejnách je možné najít i pěkná malá zrcátka, které instalujete na řídítka, případně miniaturní zrcátko, jež si připevníte na helmu.
Buďte vidět
Světlo, blikačka – to je jasné, hlavně za šera. Velmi dobrým prvkem pasivní bezpečnosti jsou navíc také odrazky na pedálech. Řidič auta totiž v šeru vidí také pohyb vašich nohou. Odrazky na pedálech jsou navíc také poměrně subtilní, nemusíte mít proto strach, že byste se jejich instalací nějak společensky znemožnili. A důležité je samozřejmě i vhodné oblečení. S reflexní vestou to přehánět nemusíte, ale jet večer na kole oblečeni jako na ples gotické subkultury také není zrovna ideální.
Kupte si mětské kolo
Jak zaznělo v úvodu Česko je velmoc ve sportovním ježdění. Do města se však mnohem více hodí praktičtější městské nebo skládací kolo. Na městském kole sedíte vzpřímeně, nebolí vás tolik záda a lépe můžete vnímat svět kolem sebe. Výhody skládacích kol jsou jasné – dobře se kombinují s městskou dopravou – odborníci to nazývají intermodalita. Prostě chvíli jdete na kole, chvíli autobusem… Dobrým řešením pro pohyb ve městě je také jakékoli staré kolo z bazaru. A čím starší vypadá, tím lépe. Takové kolo si totiž můžete s klidným srdcem nechat uvázané třeba před kavárnou.