fbpx

Elektromobily v Česku nemají úspěch. V Německu jim staví solární panely0

Elektromobily u nás zatím příliš příznivců nenašly. Důvodem není ani tak strach z neznámého jako spíš místní podmínky. V zahraničí je tomu ale jinak, a proto vývojáři rozhodně nezahálejí v tom, aby auto poháněná elektřinou a jejich příslušenství stále zdokonalovali. Na co se fanoušci mohou těšit?

Kritický postoj většiny

Hlavní příčinou může být stereotyp. Vozy poháněné benzínem nebo naftou se mezi sebou neustále přou o výhody a prvenství, ale přesto se dá říct, že se jedná o klasiku, kterou přijme každý. O pár kilometrů dál se táhne automobil na zemní plyn, který na dálnici nerada vidí většina řidičů. A o další tisíce metrů za ním je konečně elektromobil, jehož příznivců je u nás velmi málo.

Proč Česko a elektromobily nejdou k sobě

Není to tím, že bychom neměli rádi inovace. Spíš není dostatečný prostor si je užít. Dobíjecích stanic pro elektromobily pořád není dost, i když se jejich počty údajně neustále navyšují. Svůj podíl na tom nemá nedostatek fanoušků, ale spíše stát a nedostatečné dotace.

Důležitým faktorem je také pořizovací cena elektromobilu, která rozhodně není příznivá. Někomu zase vadí malá výdrž a životnost baterie. Dojezd by měl být v dnešní době něco okolo 200 km, což není špatné, ale při dlouhých cestách a nedostatku míst pro napájení rozhodně nepraktické. Dalo by se tedy usoudit, že si elektromobilita přijde na své především ve městě. Dlouhé cesty po republice jsou pak nevyzpytatelné.

Možná se vše brzy změní

Jedním z mála zachránců myšlenky elektromobilů v Česku byla firma Tesla Motors. Právě ta se totiž u nás v létě roku 2016 rozhodla spustit první Supercharger. Jedná se o dobíjecí stanici hned pro šest vozů najednou na dálnici D1 mezi Vystrkovem a Humpolcem. Majitelé elektromobilů, kterých u nás sice není mnoho, tak mohou zůstat klidní a při cestě chvíli nepřemýšlet nad tím, co budou dělat, když je baterie upozorní na nedostatek energie. Řidiči se navíc během nabíjení nemusí uložit na zadních sedadlech k několika hodinovému šlofíku. Baterie má být údajně plná už za 75 minut.

Německo převzalo iniciativu

Zatímco se u nás řeší pouze otázka rozšíření a postavení nových stanic, v Německu rozhodně nezahálí. V září roku 2016 se místní technici dokonce nechali slyšet, že mají v plánu postavit elektromobil, který bude poháněn prostřednictvím solárních panelů. Nejedná se jen o jakýsi prototyp nebo limitovanou edici, chystá se dokonce sériová výroba. První elektromobil takového typu by se měl na trhu objevit v roce 2018. A možná že to bude právě Německo, které plno českých odpůrců dokáže motivovat k tomu, proč to s elektromobily u nás prozatím rozhodně nevzdávat.

Autor: Komerční sdělení