fbpx

Budeme létat letadly na elektřinu?0

Nízkonákladová letecká společnost EasyJet chce postupně zprovoznit flotilu elektrických dopravních letadel určených pro krátké lety do vzdálenosti okolo 550 kilometrů nebo dvou hodin letu. Od elektrických letadel si slibuje nižší hlučnost i emise a úspornější provoz.

Elektrické dopravní letadlo zní skoro jako fantasmagorický nápad, ale elektrická auta s dojezdem 500 km se nám také ještě před deseti lety zdála jako velká utopie. Letecká společnost EasyJet plánuje ve spolupráci s americkou firmou Wright Electric vývoj dopravního letadla s elektrickým pohonem. Letoun by měl mít velký průřez křídla pro co nejúspornější let a „distribuovaný elektrický pohon“, což podle Wright Electric nejspíš znamená sadu cca. 16 motorů ukrytých v křídle v blízkosti trupu.

Reklama

Letoun by měla napájet rozměrná baterie umístěná někde v trupu. Počítá se přitom s rychlou výměnou vybité baterie za nabitou ihned po přistání. Letadlo by tak mělo být velmi rychle připraveno k dalšímu startu, což jeho provoz dále zlevňuje.

Firma Wright Electric je zatím poměrně skoupá na technické podrobnosti pohonu i zdroje elektřiny (nejspíš půjde o vodíkové palivové články). EasyJet ale oznámil, že chce technologii elektrických dopravních letadel plně využívat na všechny krátké lety v horizontu 20 let. A takových krátkých letů není zrovna málo – jde například o většinu vnitrostátních tras ve Spojeném království nebo lety Londýn-Paříž či Londýn-Amsterodam.

Autor: Michal Doležel

Pro Nazeleno.cz píše články hlavně s tematikou energetiky, obnovitelných energií, chytrých domácností a dalších nejrůznějších zajímavostí.