fbpx

CNG, biopalivo, elektromotor a hybridy. Jak se jezdí „zeleněji“ v Česku?0

Biopaliva jsou levná, ale pumpu v Česku musíte zatím dlouho hledat. CNG a elektromobily zažívají boom. Vozy na LPG zase jezdí jako městská hromadná doprava a solární pohon je už ve sféře minulosti. Jaké výhody má zelená jízda? A kolik takových aut u nás je?

Sledujete, jak cena ropy točí s cenou paliva na benzinkách? Je několik možností, jak jezdit levněji.

„CNG je oproti LPG levnější, nemusíte přestavovat auto jako u LPG. A je ekologičtější.“

Reklama

Ať už pojede vaše auto na biopalivo, plyn nebo elektřinu, všechny tyto možnosti jsou finančně lákavé. Máme návod, jak se vyhnout diktátu ropných společností.

Biopaliva jsou levná, ale pumpu musíte zatím hledat

Nejjednodušší možností, jak ušetřit, je zvolit biopaliva. Dosud se točily v jakémsi kruhu – benzinové stanice je nechtěly nabízet, protože nejsou auta. A automobilky nechtěly vyrábět specifické vozy, protože u čerpacích stanic do nich není palivo a pro zákazníky je hledání pumpy nepraktické.


Dobíjecí elektrostanice v Brně na letišti. Foto: Archiv Nazeleno.cz

Zlomem v situaci by mohlo být plošné zavedení biopaliv u sítě čerpacích stanic EuroOil, které bylo nedávno oznámeno. Dosud totiž biopaliva měli spíše pumpaři u menších stanic.

Příjemná je zejména nižší cena, tato paliva jsou totiž osvobozená od spotřební daně. Benzin E85, ve kterém je 85 % bioetahnolu, je levnější až o deset korun na litr. U nafty (B100 nebo SMN30, číslo značí biosložku v procentech) je rozdíl zhruba tři koruny. I když je spotřeba biopaliv při jízdě o trochu vyšší než u klasických paliv, stále se to vyplatí. Zatímco naftový vůz se upravovat nemusí, přestavba benzinového auta na FFV (flexi fuel vehicle) je v řádech několika tisíc. A i poté lze kromě E85 tankovat tradiční benzin.

Jak se jezdí na elektropohon? Vyzkoušeli jsme to

  • Svezli jsme se elektromobilem SMART ED

  • Test elektrokola: Obstálo ve složitém terénu!

  • Projeli centrem města na elektrokole. Řidiči nám nadávali, ale kolo zvládlo i jízdu do prudkého kopce

 

Zájem o biopaliva roste a to dokazuje i statistika – za loňský rok se podle Ministerstva průmyslu a obchodu spotřeboval v ČR 245 tisíc tun FAME (nedílná součást nafty s biosložkou) a 79 tisíc tun bioetanolu. Jedná se meziročně o růst o 33 % a o 14 %. A se zájmem roste i nabídka. EuroOil, PREOL a Tereos TTD proto nedávno spustily pro podporu biopaliv informační kampaň  „Nevzdávejte to! S biopalivy ušetříte“ a na internetové adrese www.nezvzdavejteto.cz se zájemci o tento druh paliv dozví všechny potřebné informace.

Obliba CNG stoupá, plyn je za polovinu

Palivem s velkým potenciálem v nejbližší budoucnosti je bezesporu plyn. Stlačený zemní plyn (CNG) má emise o desítky procent nižší než benzin či nafta a silným motivem může být i úspora. Jeden metr krychlový tohoto paliva, což je ekvivalent litru konvenčního paliva, vyjde asi na 17 až 18 Kč. Díky vyššímu oktanovému číslu plyn také mírně zvýší výkon motoru.


Foto: Martin Singr

CNG je lákavou volbou zejména pro motoristy, kteří kupují nový vůz. Cena nového automobilu s tímto pohonem je totiž podle České plynárenské unie (ČPU) srovnatelná s dieselem. Horší je přestavba staršího vozu – jednak to nevyjde úplně levně a hlavně se přídavná nádrž montuje do kufru a výrazně omezí zavazadlový prostor.

Naopak mýtus o nedostatku plnicích stanic již patří do minulosti. Je jich asi 50, z toho téměř 40 veřejných. Kdyby motorista přesto nemohl po cestě natankovat, může vzít benzin či naftu, i vozy již vyrobené s pohonem na CNG mají alespoň malou, dojezdovou nádrž na konvenční palivo.  Druhou možností zejména pro menší firemní flotily je pak domácí plnička, kterých je již v provozu zhruba stovka.

– Přečtěte si víc: Kolik stojí přestavba auta na CNG

CNG je v současnosti nejrozšířenější alternativní palivo a předpokládá se, že jeho obliba bude i v blízké budoucnosti výrazně stoupat. „V tuto chvíli neexistuje jiné alternativní palivo, které by mělo 13,5 milionů uživatelů po celém světě a nabídku více než sta vozů sériové výroby nejméně 15 světových značek,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie. V ČR dnes jezdí čtyři tisíce vozidel na tento pohon a jejich počet v posledních pěti letech každoročně stoupá o nějakých třicet procent.

LPG stagnuje

Zatím je však stále více vozidel s českou SPZ poháněných LPG, ačkoliv jejich počet již stagnuje. Jedná se o zkapalněnou směs propanu a butanu, která má svá pro i proti. Přídavná nádrž nezabere v kufru tolik místa, plnicích stanic je více než u CNG, ale na druhou stranu je toto palivo tak trochu minulostí. „LPG bylo zajímavé v době, kdy to bylo jediné palivo, se kterým se mohlo jezdit za poloviční náklady,“ potvrzuje Schauhuberová.

CNG je oproti LPG levnější, nejedná se téměř výhradně o přestavby vozů jako u LPG a je ekologičtější. „Stlačený zemní plyn CNG obsahuje přes 98 procent metanu, jehož spalováním vzniká jen voda a oxid uhličitý.“ říká Schauhuberová a dodává, že cenu „Green Car of the Year 2012“ vyhrála Honda Civic právě s tímto pohonem.

Schauhuberová dodává, že s CNG vozy u nás už třeba jezdí i DHL v Praze, Ostravě i Olomouci, komunální vozy Pražských služeb, polovina všech vozidel Městské policie v Ostravě, asi 370 městských a příměstských autobusů. „I Česká pošta nyní nakupuje přes 400 vozů, celkem uvažuje ale o nákupu až 2 900 CNG vozů,“ uzavírá Schauhuberová.

Elektromobily tíží baterie

Ve vzdálenější budoucnosti se pak dá očekávat rostoucí zájem o elektromobily. Počítá se s nimi jako s nedílnou součástí tzv. chytrých sítí, tedy Smart Grid. Mimo jiné jejich rozvoji pomůže zvýšení objemu elektřiny, které lze získat prostřednictvím obnovitelných zdrojů, možnost akumulace elektrické energie a vývoj, který srazí cenu baterií dolů.


Foto: Martin Singr

Právě částka za baterie zvyšuje cenu celých automobilů a to je největší překážka pro případné zájemce. Další překážkou je relativně malý počet veřejných dobíjecích stanic a absence legislativní podpory těchto vozů v Česku. Citroën C-Zero šel letos s cenou o dvě stě tisíc korun dolů, škarohlídi však stále poukazují na dojezd pouhých sto kilometrů. Existují sice i modely, které ujedou 400 km, ale jak říká Miroslav Svítek z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického, je rozdíl, jestli se něco takového jen předvede na výstavě nebo uvede do sériové výroby.

Dalším častým argumentem je, že elektromobily znamenají jen přesun emisí k elektrárnám, v konečném efektu jsou prý emise vyšší. Renomovaný britský server Guardian se loni tomuto porovnání věnoval a uvedl, že elektromobil je co do emisí elektrárny zhruba stejná zátěž jako úsporný konvenční motor.

Elektromobily budou představovat stále významnější složku automobilového průmyslu, ale jejich vývoj ještě čeká určitá cesta s milníky, které je nejdříve třeba překonat,“ říká Jakub Šulc zastupující automobilku Škoda Auto, která kromě úsporných modelů GreenLine druhé generace vyvíjí i vozy na biopaliva, na CNG i na elektřinu.

„Každá z oblastí má svůj nezastupitelný význam a je přirozenou součástí vývoje,“ říká Šulc k jednotlivým možnostem. Volbu pohonu si prý musí učinit každý zákazník sám na základě požadavků, které má nejen na vůz a jeho jízdní vlastnosti, ale i jeho provoz a způsob užívání.

Hybridy, vodík a solar

Řešením, jak využívat pohonu elektřiny a nebát se, že vůz zůstane stát daleko od nabíjecí stanice, může být hybridní vůz. Ten jezdí na elektřinu a ve chvíli, kdy se vybijí baterie, lze pokračovat na benzin, naftu nebo LPG. Zní to krásně, ale má to i své nevýhody – jako největší je zřejmě fakt, že nádrž a baterie zaberou tolik místa, že do kufru se už moc zavazadel nevejde.


Foto. Martin Singr

V budoucnosti lze očekávat další vývoj v oblasti vozů na vodík, ale v současnosti to není řešení. Pro získání vodíku je třeba elektrické energie nebo fosilních zdrojů a tak může být celý proces dokonce záporný, co se vložené a získané energie týká. Dnes se vodík využívá spíše zkušebně v autobusové dopravě po světě, ale odborníci odhadují, že jakmile bude dost elektřiny z obnovitelných zdrojů, rozšíří se také vodíkové články do automobilismu i jiných oblastí běžného života…

Nelze nezmínit pohon vozů na solární pohon, to je ale již spíše minulost. Slunce nesvítí stále a navíc je třeba poměrně velká plocha pro umístění solárních panelů.

Autor: Redakce Nazeleno.cz