Už posedmé bude letos uděleno prestižní ocenění „Česká biopotravina roku“ a magazín Nazeleno.cz bude díky mediálnímu partnerství u toho. Co se na biopotravinách hodnotí? Proč nestačí pouze vzhled a chuť? Vítejte ve světě nejlepších ekologicky pěstovaných potravin!
Ačkoliv zájem o biopotraviny roste, stále si mnoho lidí pod předponou bio- představí jen jakési „zrní“, případně drahé luxusní potraviny, které se do běžného jídelníčku moc nehodí. Jednou z akcí, které pomáhají změnit tento zakořeněný předsudek a zároveň podporují nejlepší české výrobce biopotravin, je soutěž Česká biopotravina roku. Prestižní ocenění udělované letos již posedmé si klade za cíl propagovat přírodní produkty a současně podpořit výrobce pečující jak o vysokou kvalitu, tak i o dobrou pověst svého výrobky i značky BIO.
„Biopotravina roku musí představovat naprostou špičku v chuti, vůni a kvalitě. Hodnotí se ale i marketingová strategie.“
ReklamaCo a jak se hodnotí?
Biopotraviny se liší od svých „klasických“ protějšků přirozeným způsobem pěstování a výroby, bez použití umělých pesticidů, hnojiv, barviv či příchutí (více zde). Jako odměnu za tento nelehký přístup získáme lepší chuťové i výživné vlastnosti. Výrobek nesoucí označení „Česká biopotravina roku“ musí proto představovat naprostou špičku v chuti, vůni a vzhledu. Tím ale podmínky pro umístění na předních příčkách nekončí. V porotě soutěže zasednou nejen vyhlášení šéfkuchaři, degustátoři a kapacity z oboru gastronomie, ale i odborníci z oblasti marketingu a zástupci médií. Proč? Vyrobit kvalitní potravinu sice znamená úspěch, v dnešní době to však nestačí. Konkurence je silná, a aby jí biovýrobky nepodlehly, musí přinést něco navíc. Tedy přitáhnout pozornost spotřebitele a ukázat svou kvalitu i navenek.
Tématický seriál Biopotraviny |
– Biopotraviny – základní informace– Podívejte se, jak vypadá česká biofarma– Biopivo a biolimonády– Biovíno |
Hodnotí se proto 7 kritérií:
- senzorické vlastnosti
- inovativnost
- receptura
- vzhled a obal
- místo původu
- způsob výroby
- marketingová strategie
Smyslem soutěže není jen hledání nejkvalitnějších biopotravin, ale i podpora těch výrobců, kteří se vydali na náročnou cestu spojenou se značkou BIO.
Jakákoliv potravina může být bio – vítěz 2004 – Biouherák. Foto: Nadace Partnerství
Pohled do historie
První ročník soutěže vyhlásila Nadace Partnerství a Svaz ekologických zemědělců PRO-BIO v roce 2002, vítězem se stal Bio Jablečný mošt vyráběný sdružením Tradice Bílých Karpat. Během sedmi let si soutěž získala značnou prestiž, zásadní zlom přišel v roce 2007, kdy akci převzala Potravinářská komora České republiky. O rostoucím významu soutěže svědčí i počet účastníků: V prvních letech se o titul ucházelo kolem dvaceti výrobků. Loňského ročníku se jich zúčastnilo již na 70. Proto vyhodnocuje porota kromě absolutního vítěze i nejlepší zástupce jednotlivých kategorií. Těch bude letos sedm.
Kategorie soutěže Česká biopotravina roku 2008
- Mlýnské a pekárenské výrobky
- Mléko a mléčné výrobky
- Maso a výrobky z masa
- Nápoje
- Ovoce a zelenina
- Pochutiny a ostatní potravinářské výrobky
- Biovýrobky pro gastronomii
Prodejna Albio získala v minulosti ocenění za nejlepší bioprodejnu. Foto: radio.cz
Co je ve hře?
Na vítěze soutěže čeká zajímavá odměna: Kromě práva užívat označení „Česká biopotravina roku 2008“ získá značnou publicitu a vítězné výrobky představí časopisy zaměřené na životní styl. Soutěž tak pomůže nejen nejlepším výrobcům, ale pomáhá i propagaci biopotravin jako takových.
Loňským vítězem se stal Pošumavský bio med, podle organizátorů soutěže jediné české bio sladidlo. Kdo ho bude následovat letos? Výsledky budou vyhlášeny 25. března a vy se je dozvíte mimo jiné na stránkách magazínu Nazeleno.cz.