K vodě se chováme šetrně, ale sucha posledních let nás nejspíš donutí přemýšlet, jak uspořit ještě o kapku více. Jak je na tom Česká republika s její spotřebou? Průměrně si vystačíme s 89 litry na osobu a den, přičemž nejvíce spotřebují Pražané – 108 litrů. Nejspořivější jsou obyvatelé Zlínského kraje.

Podle sdružení RHYME, které edukuje o vodě skrze projekt H2Ospodař, nejvíc pitné vody v domácnosti padne na osobní hygienu a používání toalety. A právě zde je největší prostor k úsporám. Jde přitom jak o úpravu životního stylu, tak rovněž o kvalitu vybavení toalet a koupelen. Například ve čtyřčlenné domácnosti dokáže toaleta s duálním splachováním snížit spotřebu až o 2160 litrů vody měsíčně, tedy asi 200 korun. Úsporná sprchová hlavice za měsíc pro stejnou rodinu ušetří 4600 litrů vody, tedy přibližně 440 korun a perlátor za měsíc asi kubický metr vody, tedy 94 korun.

Různé nároky na vodu mají domácí práce – praní, příprava jídla, úklid, mytí nádobí, starost o zvířata nebo zalévání rostlin. „Mezi nejoblíbenější způsoby šetření patří duální splachování pro WC, která jsou samozřejmostí u všech novějších staveb a rekonstrukcí. Svoji cestu do českých domácností si nacházejí také bezdotykové vodovodní baterie, které zajišťují, že voda teče jen ve chvíli, kdy je potřeba,” říká Václav Kužílek ze společnosti GROHE.
ReklamaV Praze nejvíce, na Zlínsku nejméně
Rozdíly ve spotřebě vody v různých regionech Česka jsou poměrně velké. Například průměrný obyvatel Prahy spotřebuje denně 108 litrů vody, naproti tomu ve Zlínském kraji je spotřeba vody o téměř 30 % menší. A to už je docela velký rozdíl.

Průměrný obyvatel Zlínského kraje spotřebuje jen o šest litrů vody více než je limit pro obyvatele Kapského Města v nouzovém stavu. Pražané se naopak blíží standardu západních metropolí. Hlavním důvodem takového rozdílu může být větší využívání dešťové vody k zálivce rostlin v obcích a menších městech. Svůj efekt má zřejmě také technický stav vodovodů. „Velké rozdíly dělá také stav vodního potrubí. V Praze jsou ztráty vody v potrubí až 15 % a v roce 2000 to bylo dokonce 34 %. Oproti Evropskému průměru jsou tato čísla stále relativně nízká.” vysvětluje Ondřej Rychecký předseda spolku RHYME.
Každá ušetřená kapka se počítá! Proto se zrodila kampaň společnosti GROHE s názvem Voda Limited. Jejím cílem je upozornit na problematiku nedostatku vody a možnosti její úspory. V rámci kampaně se může každý zapojit do záchrany vody a zkusit si, po vzoru ambasadora projektu Karla Kováře alias Kovyho, jaké to je vystačit si se 70 litry vody na den. Výzvu najdete na sociálních sítích pod hashtagem #zachranvoduchallenge.