Škoda Auto dnes v Bratislavě přestaví svůj první elektromobil s názvem eCitigo. Nové elektrické auto bude vycházet z běžného modelu Citigo. Bude ale postavené na plně elektrické platformě z mateřského koncernu VW. Právě elektrické „škodovky“ by se mohly podle některých názorů stát kýženým spouštěčem většího rozvoje elektromobility v Česku.

Tuzemská automobilka, která – co se týká elektromobility – dosud patřila spíš mezi konzervativní výrobce, dnes představí svůj první elektromobil. Jedná se o malý vůz s názve eCitigo. Ten sice designově vyhází ze standardního modelu Citigo, bude však postaven na koncernové elektrické platformě, kterou již používá třeba vůz VW e-Up. Malý elektromobil od Škody by měl ale mít vylepšenou technologii s vyšší dojezdem 300 km na jedno nabití.

Celkově by se měl eCitigo od svého benzínového předchůdce lišit jen v detailech. Vůz bude mít nejspíš plnou mřížku chladiče a modernější světlomety. Spolu s minivozem eCitigo hodlá Škoda Auto představit také nový Superb ve verzi plug-in hybrid.
ReklamaKdy přijde elektrická Octavie?
Ačkoli Škoda Auto nepatří zrovna mezi průkopníky elektrického pohonu, oficiální představení prvního „Českého“ elektromobilu má i určitou symbolickou rovinu. Češi jsou totiž svou nákloností k této značce aut pověstní a elektromobil, jehož cenovka má být docela hluboko pod půl milionem korun, by mohl prolomit český nezájem o elektrická auta. To ostatně potvrzují i odborníci. „Velké fleety se rozšíří právě o tato auta, ať už kvůli PR nebo nákladům. V tu chvíli nastane v České republice zlom a osvěta poroste. Už jen proto, že to auto nebude tak drahé a bude mít vysokou užitnou hodnotu. Ta opravdová revoluce pak v Česku přijede nejspíše s novou Octavií,“ popisuje roli elektrických škodovek v rozvoji elektromobility v Česku Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON.

Lidé jsou ochotni zaplatit za elektromobil víc, ale jen o trochu
Větší rozvoj elektromobilů zatím brzdí i vysoká cena aut. To by ale mohla masová produkce elektromobilů změnit. Lidé jsou sice ochotni za elektromobil zaplatit trochu více, cena těchto aut je však stále vysoká. „Podle mě se bavíme zhruba o rozdílu 20 % proti běžnému autu. Ty benefity, které elektromobily mají, jsou poměrně výrazné, když bereme v potaz nejen cenu, ale právě provoz. Pokud u nafťáku zvládnete kilometr za 2 koruny, u elektromobilu můžete počítat s částkou 40-50 haléřů,“ vyčísluje náklady, které jsou v Česku lidé schopni za elektromobil utratit navíc Martin Klíma.
Naopak problémem už přestává být dojezd elektrických aut. Průměrný český motorista najede zhruba 50 km denně, což elektromobily bez problémů zvládnou. Mnohem důležitější než samotný dojezd spíš bude rozšíření nabíjecích stanic, ať už jde o výkonné stanice na benzínových pumpách, tak i méně výkonné zásuvky pro nabíjení třeba v nákupních centrech nebo parkovacích domech.