fbpx

Ceny li-ion baterií možná brzy klesnou na polovinu0

Hlavním nedostatkem současných lithium-iontových baterii je jejich vysoká cena. To by se ale mohlo v blízké budoucnosti změnit. Společnost TESLA otevře svou „gigatovárnu“ a bude tyto baterie chrlit ve velkém. Nadějnou technologii nabízí také nový americký startup 24M.

V současnosti existují dva základní způsoby, jak snížit cenu baterii. Prvním z nich je využití v úspor z rozsahu v rámci výstavby obrovských továren, které budou produkovat baterie ve velkých objemech. Touto cestou se rozhodla jít společnost Tesla Motors, která nyní v USA buduje svoji gigatovárnu na výrobu baterii

Druhým způsobem, jak dosáhnout zásadního snížení cen baterií, je vývoj zcela nových technologií. Na světě působí desítky vědců, kteří zkoumají a vyvíjejí nové technologie. Skutečností však zůstává, že většina z nich se však nikdy nemusí dostat z výzkumných laboratoří do výroby.

Reklama

Americký startup 24M se rozhodl jít zcela jinou cestou. Firma dokázala vyvinout tzv. „polotuhé“ lithium-iontové baterie. Společnost, kterou vede profesor Dr. Yet-Ming Chiang z přední americké univerzity MIT (Massachusetts Institute of Technology), slibuje výrazné, až poloviční snížení výrobních nákladů, a to díky tomuto novému typu Li-Ion baterie.

V čem se bude rozdíl?

V rámci nové technologie „polotuhé lithium-iontové baterie“ se startupu 24M podařilo zvýšit tloušťku aktivní vrstvy baterie až na pětinásobek. Mnohem větší tloušťka aktivní vrstvy značně zvyšuje kapacitu skladování a současně snižuje (až o 80 %) množství podpůrných materiálů, ze kterých se baterie skládá.

Nová li-ion baterie by měla mít větší tloušťku aktivních vrstev. To zjednoduší výrobu a zvětší kapacitu. (Obr. 24M Technologies) 

Konkrétně se tedy jedná o redukci podpůrných plastů a kovů, což umožňuje snížit výrobní náklady na lithium-iontové baterie o již zmíněných 50 %. Další výhodou je, že bez těchto materiálů bude mít taková baterie v porovnání s běžnou Li-Ion baterií o stejných rozměrech mnohem vyšší kapacitu.

Revoluce ve výrobě?

Podle Dr. Yet-Ming Chiang standardní konstrukce běžné lithium-iontové baterie není ideální. „Lithium-iontové baterie byly poprvé vyvinuty na konci 80. let a na trhu se objevily v roce 1991. A přestože se od té doby základní konstrukce, jakož i výrobní metody systematicky zlepšily, ve své podstatě se nikdy nezměnily,“ tvrdí Dr. Chiang.

Startup 24M chce provést zásadní změnu ve výrobě Li-Ion baterii tím, že dokáže snížit výrobní náklady a zvýšit kapacitu menších baterií, ale to však není všechno. Revoluce nastane i ve výrobním procesu, přičemž Li-Ion baterie se budou vyrábět rychleji, a to i v mnohem menších továrnách, než tomu bylo doposud.

Společnost 24M plánuje start výroby těchto baterií v průběhu roku 2017 s tím, že testy začínají již příští rok. Společnost se zatím ještě nerozhodla, zda-li svoji technologii poskytne jako licenci hlavních světovým výrobcům baterii nebo sama zahájí vlastní výrobu.

Více na Solarninovinky.cz

Autor: Redakce Nazeleno.cz