fbpx

EU volí nové logo biopotravin: Hlasujte i vy!0

Všechny biovýrobky v EU ponesou od července 2010 společnou značku. Jak bude nové logo biovýrobků vypadat? O tom můžete rozhodnout i vy! Kde a jak lze o nové značce biovýrobků hlasovat? Jaký význam má označení biovýrobků a co zákazníkům garantuje?

Od 7. prosince 2009 do konce ledna příštího roku máme možnost hlasovat o tom, jaké logo ponese veškeré balené ekologické zboží v Evropské unie. Již několik let jsou u nás výrobky šetrné k přírodě označovány symboly, které značí jejich ekologický původ a kvalitu.  Stávající loga biovýrobků, s nimiž se setkáváme v  obchodech, upozorňují zákazníky na to, že byl produkt vyroben ekologickou cestou. To znamená, že musel splnit stanovené podmínky na kvalitu ohledně pěstování plodin, chovu hospodářských zvířat, zpracování potravin a krmiv pro zvířata.

„Společné logo biovýrobků v Evropě zajistí produktům ekologického zemědělství reklamu a spotřebitelům garanci kvality.“

Reklama

V České republice v obchodech narazíme například na značku „Produkt ekologického zemědělství“, která je udělována výrobkům vyprodukovaným pouze za pomoci biologických procesů a bez používání geneticky modifikovaných organizmů. Tyto výrobky mohou pocházet ze států EU, stejně jako ze zemí třetího světa. Použití loga, které uděluje Ministerstvo zemědělství společně se svazem organických zemědělců PRO-BIO, je dobrovolné. Od července 2010 ho nahradí logo společné pro všechny země EU a jeho používání se stane povinným pro všechny balené biovýrobky.

Biopotraviny na Nazeleno.cz

   – Biopotraviny: co je dobré vědět před nákupem

   – Kolik stojí bio a kde nakupovat?

   – Výzkum: biopotraviny nejsou zdravější

   – Kolik biopotravin nakupují Češi a kde?

Nové logo biopotravin vzešlo ze soutěže

Reklamu si nové logo biovýrobků začalo získávat již prostřednictvím soutěže, kterou na jaře vyhlásilo Generální ředitelství Evropské komise pro zemědělství a rozvoj venkova. Mohli se do ní zapojit studenti z výtvarně zaměřených škol celé EU. Návrhů na novou značku biovýrobků se nakonec sešlo téměř 3 500 ze všech 27 států EU. Porota složená z odborníků z oblasti ekologického zemědělství a reklamního designu z nich nakonec vybrala tři nejzdařilejší. Za ČR v porotě zasedl odborník na marketing bioproduktů Tom Václavík. O vítězném logu biovýrobků rozhodnou občané EU, kteří mají od 7. prosince možnost o návrzích hlasovat.

Pro autora vítězného loga je připraveno 6000 eur, ale zkrátka nepřijdou ani výtvarníci na druhém a třetím místě, kteří obdrží výhry v hodnotě 3500 a 2500 eur. Slavností udílení cen se výherci dočkají v létě 2010 v Bruselu.

Evropská unie vybírá nové logo biovýrobků, které sjednotí značení výrobků ekologického zemědělství ve všech 27 členských státech
Evropská unie vybírá nové logo biovýrobků, které sjednotí značení výrobků ekologického zemědělství ve všech 27 členských státech

Evropa a ekologické zemědělství

Proč EU zapojila do výběru nového loga biovýrobků i běžné občany? „Toto otevřené výběrové řízení přispěje tomu, že si lidé uvědomí důležitost odvětví ekologického zemědělství,“ uvedla komisařka pro zemědělství Mariann Fischerová-Boelová. Podle odborníků by měla soutěž přispět k širšímu povědomí o biovýrobcích a ekologickém zemědělství vůbec. Snaha EU tedy směřuje k celkovému posílení důvěry spotřebitelů v tyto produkty.

Podle komisařky je potenciál ekologického zemědělství v Evropě stále ještě mnoho větší, než do jaké míry jsme schopni ho zatím využít. Zájem o produkty ekologického zemědělství ostatně projevují i sami spotřebitelé – studie odhadují, že trh s bioprodukty ročně roste o 10 –15 %. Je tedy jasné, že zájem EU o toto odvětví jen tak nepoleví.

První návrh nového loga biovýrobků
První návrh nového loga biovýrobků. Zdroj: http://ec.europa.eu/agriculture/organic/logo/voting/voting_en.htm

Hlavní význam celého projektu vidí tedy jeho tvůrci především v tom, že od léta 2010 si všichni zákazníci budou moci biovýrobky poznávat podle jednotné značky v kterémkoliv státě EU. Nové logo bude všem konzumentům v EU signalizovat, že kupují produkty standardizované kvality, ať už výrobek pochází ze Švédska nebo Řecka. Na rozdíl od stávajícího loga EU bude jeho používání povinné pro všechny balené ekologické výrobky ve všech 27 členských státech.

Logo zaručí kvalitu biovýrobků

Dalším podstatným důvodem pro  zavedení jednotného loga biopotravin je možnost propagace výrobků ekologického zemědělství. Právě reklama v dnešní době sehrává významnou roli – vždyť mnoho z nás si produkty vybírá podle ní. Některou značku považujeme za kvalitní, jinou za kazovou. Jednotné logo bude tedy dělat reklamu všem ekologickým produktům a sami spotřebitelé budou mít šanci udělat si na ně vlastní názor.

Druhý a třetí návrh nového loga biovýrobků Druhý a třetí návrh nového loga biovýrobků
Druhý a třetí návrh nového loga biovýrobků. Zdroj: http://ec.europa.eu/agriculture/organic/logo/voting/voting_en.htm

A jak je to s dosažením certifikátu, který kvalitu výrobků garantuje? Ačkoliv mají nyní biopotraviny zelenou a bioproduktů je na pultech stále více, získání certifikátu není nejjednodušší záležitostí. Pro výrobce jsou ohledně označování stanovena jasná a přísná pravidla. Zemědělci, kteří se na ekologickou výrobu zaměřují, jsou navíc každý rok pravidelně kontrolováni, zda stanovené podmínky dodržují. Detailnější informace, jak získat logo biopotravin a certifikát najdete zde.

Pokud vám budoucnost ekologického zemědělství a biopotravin v Evropě není lhostejná a chcete se podílet na výběru nového loga biovýrobků, máte do konce ledna jedinečnou možnost zapojit se do hlasování. Do 23. prosince se hlasování o novém logu biovýrobků zatím zúšastnilo přes 71 000 občanů. Na obalech produktů se s logem poprvé setkáme v červenci příštího roku.

Autor: Redakce Nazeleno.cz