fbpx

Supermarkety a biopotraviny? Vítězí Globus a Tesco. Největší výběr je ale v drogeriích0

Zájem o biopotraviny roste a v reakci na to se zvyšuje i nabídka. Jak se za poslední roky změnil sortiment obchodních řetězců? Jak na tom jsme v porovnání se zahraničím? A co vlastně na současný stav říkají sami bio-producenti?

Nabídku biopotravin v maloobchodních řetězcích dlouhodobě sleduje agentura Green marketing a její výzkum – Cenový BIOmonitor. Ještě před pár lety měly nejširší nabídku potravin v bio kvalitě Hypernova a Tesco, v každém z řetězců bylo nad 200 biopotravin. Těsně za nimi se pak držely Kaufland, Interspar, Globus a dm drogerie. Dnes je situace podstatně jiná – s více než 700 biopotravinami vedla letos v srpnu dm drogerie markt, kde se mezi srpnem 2008 a březnem 2009 nabídka téměř zdvojnásobila. „Navíc v sortimentu dm zákazníci naleznou více než 400 položek kontrolované přírodní kosmetiky a neustále rozšiřujeme i nabídku ekologických čističů šetrných k přírodě,“ dodává PR managerka Eva Vaněčková. Více než pět set položek má v nabídce také Globus a Tesco se drží nad třemi sty. Nad dvě stě biopotravin mají v nabídce ještě Albert hypermarket, Interspar a Kaufland.

Privátní značky biopotravin – zájem spíše klesá

Příklady ze zahraničí poukazují na stále velké rezervy ve využívání privátních značek. Například v Rakousku má privátní značka Ja! Natürlich více jak 1100 biopotravin. V ČR byla v polovině letošního roku každá čtvrtá biopotravina nabízena pod privátní značkou (např. Naše BIO v Bille), tento podíl však od roku 2010 klesá a dnes je to pouze každá pátá.

Reklama

Nejvíce biopotravin na českém trhu? V dm drogeriích

I zde je to jen reakce na nákupní chování zákazníků – v letošním roce pravidelný nákup privátních značek biopotravin uvádí jen 15 procent, tedy nejméně za sledované období. Je to ovlivněno rostoucím „značkovým“ sortimentem, který lze navíc koupit ve slevách (to je přibližně polovina prodejů). To je jiná situace než v zahraničí.

„Prodejny Billa v Rakousku či další maloobchodníci v Rakousku, Německu nebo Švýcarsku, nabízí ve vybraných produktových kategoriích výlučně biopotraviny či bionápoje,“ informuje o situaci u našich sousedů Tom Václavík z Green marketingu. Zbývá jen zamyslet se, jak by na podobnou nabídku reagoval typický český zákazník, řídící se v první řadě cenou…

Diskontní řetězce biopotraviny spíš omezují

S nabídkou biopotravin je to slabší v diskontních prodejnách – Penny Market dokonce tento sortiment snižuje. Biopotraviny zde prostě zákazníky neoslovily tolik, jak vedení doufalo. Nicméně třeba Lidl nedávno začal nabízet některé potraviny, zejména ovoce a zeleninu, v bio kvalitě a další vývoj bude záviset na zájmu zákazníků.

Výrobcům a distributorům biopotravin se daří

A jak se vede výrobcům? Podle všeho jsou spokojeni. Třeba dobře známé a oblíbené jsou produkty z Biopekárny Zemanka a ty si získávají čím dál více spotřebitelů. „Daří se nám dobře, loni jsme rostli téměř o 30%,“ potvrzuje majitel Jan Zeman a k dalším plánům říká: „Chtěli bychom uspět v zahraničí tak se na to soustřeďujeme. Chystáme i nové výrobky a nové obaly.“ Co se týká zahraničí, tam Jan Zeman vidí jako trend rostoucí nabídku hotových jídel, preferenci lokálních produktů a růst nabídky bezlepkových výrobků a výrobků bez cukru, stejně jako celkový environmentální aspekt produkce. V ČR se ale tyto tendence zatím příliš neprojevují.

O biopotraviny je zájem hlavně v klasických supermarketech. V diskontních řetězcích je lidé příliš nevyhledávají. Kromě specializovaných prodejen však největší výběr biopotravin najdete v řetězci dm drogerií. (Foto: Thinkstockphotos.com)

Zájem o biopotraviny roste také v prodejnách Country Life, sdělila manažerka marketingu Helena Míšková. „Neustále rozšiřujeme a upravujeme nabídku biopotravin. Aktuálně můžeme prozradit, že připravujeme rozšíření nabídky sirupů. V naší biopekárně jsme uvedli nově finský rohlík, rohlík s dýňovými semínky a švestkový koláč. Také nyní v sezoně rozšíříme nabídku tuzemské biozeleniny a bioovoce,“ vypočítává Míšková. Novinkou jsou také nové etikety na potravinách.

Zuzana Čítková z Green marketing cenového BIOmonitoru pak potvrzuje, že se také distributorům na nezávislém trhu daří skvěle. „Někteří mluví i o svých nejlepších rocích,“ říká Zuzana Čítková a dodává: „Podle mého názoru si lidé začali uvědomovat souvislosti. Více se zajímají, co jí a ví, že to má přímý dopad na jejich zdraví.“

Bio je na vzestupu i v zahraničí

A o bio je stále větší zájem i v jiných zemích. Třeba v Brazílii loni dosáhl prodej tamních biopotravin (třtinový cukr, palmový olej, ovoce a potraviny z něj vyrobené, med a ořechy) na hodnotu 680 milionů dolarů, tedy zhruba 13,5 miliard korun. Nějakých 40 % z tohoto objemu přitom šlo na export do dalších sedmdesáti zemí světa. Prognózy pak hovoří o růstu o 20 až 25 procent v následujících pěti letech. Do konce příštího roku by tak mohl celkový prodej činit 910 milionů dolarů.

Potraviny na Nazeleno.cz:

  • Geneticky modifikované potraviny – jak mají rizika?

  • Jak moc zdražují biopaliva potraviny?

  • Máme se bát hladu?

 

Obdivuhodný nárůst zaznamenal trh s biopotravinami i ve Francii. Zde se za posledních pět let plocha ekologicky obhospodařované půdy ve Francii zvýšila z 557 000 hektarů na více než jeden milion hektarů. Nárůst počtu ekologických zemědělců byl pak více než dvojnásobný (z 12 000 na 24 500) a obdobně rostl i počet zpracovatelů a maloobchodníků s biopotravinami. Hlavní ukazatel, prodej biopotravin, se mezi roky 2007 a 2012 zvýšil ze dvou miliard Eur na 4,1 miliard Eur a roste i podíl potravin v kvalitě bio ve veřejném stravování.

Autor: Redakce Nazeleno.cz