Světový trh zasáhl nedostatek bateriových článků. Za problémem stojí vznik velkých továren na výrobu akumulátorů pro elektromobily. Zejména nedokončená Gigafactory společnosti Tesla zatím produkuje necelou třetinu plánované výroby, a proto Tesla absorbuje většinu produkce Panasonicu. Vyšší poptávka po bateriích pak zdražuje i suroviny pro výrobu.
Americká automobilka Tesla zatím nedokončila svou plánovanou gigatovárnu v Nevadě, jejímž úkolem je vyrábět akumulátory pro vlastní elektromobily. Gigafactory tak zatím produkuje pouze 30 % z plánovaného objemu. Tesla proto přebírá většinu produkce baterií svého partnera, japonské společnosti Panasonic, což má aktuálně za následek extrémní nedostatek článků na trhu.
Nedostatek baterií se týká i českého trhu
Přitom celosvětově poptávka po lithium-iontových akumulátorech narůstá, což je výsledkem zvýšené popularity elektromobilů. „Velcí výrobci aut se rozhodli věnovat se elektromobilitě doslova ze dne na den, a to po dlouhém období, kdy tuto oblast prakticky ignorovali. Proto si automobilky nevybudovaly potřebné výrobní zázemí, a proto vykupují produkci akumulátorů od velkých výrobců, kteří se rychle snaží reagovat na překotný nárůst poptávky,“ popsal situaci na trhu Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky brněnského VUT. Zájem o elektromobily bude navíc posilovat i jejich klesající cena a levný provoz včetně s ním spojených nízkých poplatků, jako je třeba pojištění, dálniční známky, parkovné a povinné ručení.
Reklama
Poptávka zvyšuje ceny surovin i akumulátorů
Zvýšení poptávky po akumulátorech vede také k rostoucímu zájmu po materiálech, jež se k jejich produkci využívají. To směřuje k požadavkům na intenzivnější těžbu kobaltu, niklu, manganu, mědi, hliníku a lithia. „Zvýšení těžby však není nic, co lze udělat ze dne na den, a proto poptávka může překračovat nabídku. To vede k růstu ceny materiálů, které jsou používány především k výrobě Li-Ion akumulátorů,“ upozornil Tomáš Kazda z VUT.
Nárůst cen surovin a nedostatek bateriových článků může vést k dočasnému zdražení akumulátorů. „Cena Li-Ion baterií dlouhodobě klesá. Současné problémy na trhu však vedou k zastavení zlevňování akumulátorů a na přechodnou dobu pravděpodobně přinesou i zdražování článků. Tato situace se však dotýká spíše výrobců a běžný spotřebitel zdražování pravděpodobně nepocítí,“ uzavírá Radim Tlapák. Podle odborníků by se měla situace na trhu s postupným navýšením produkce v Gigafactory a dalších továrnách uklidnit a Li-Ion články by měly být stále dostupnější.