fbpx

Až polovina Čechů stále netřídí nápojové plechovky0

U příležitosti Světového dne životního prostředí se do Prahy vrátila o prvním červnovém víkendu putovní kampaň International Recycling Tour iniciativy Každá plechovka se počítá zaměřená na recyklaci hliníkových nápojových plechovek. Ambasadoři iniciativy s výraznými zelenými recyklačními batohy na zádech se pohybovali po vybraných pražských lokacích, od kolemjdoucích sbírali vypité plechovky a zároveň je edukovali o důležitosti třídění nápojových plechovek.

 Z exkluzivního sociologického průzkumu*, který pro iniciativu Každá plechovka se počítá udělala agentura STEM/MARK, vyplývá, že až třetina konzumentů (34 %) stále vyhazuje plechovky do směsného odpadu. Další pětina tak učiní, pokud nablízku není ta správná nádoba na kovový odpad (19 %). Právě více sběrných nádob na tříděný kovový odpad v blízkosti bydliště by podle většiny respondentů (70 %) pomohlo důslednějšímu třídění a následné recyklaci plechovek.

Akci podpořila i městská část Praha 2. Ambasadoři s batohy vybírali plechovky na náplavce v rámci Pražských primátorek, v parku na Folimance nebo na Vyšehradě. „Jsme jedna z prvních městských částí, která vůbec iniciovala rozšíření kontejnerů na kovový odpad v rámci Prahy. Osvěta ohledně třídění je určitě na místě, ale musí jít ruku v ruce se snahou jednotlivých měst a obcí o větší dostupnost kontejnerů na kovový odpad. I proto jsme s iniciativou Každá plechovka se počítá spojili síly a plánujeme v rámci naší městské části další aktivity, například od poloviny června umístění velkého sběrného kovového srdce na plechovky v Riegrových sadech společně s informačními tabulemi o důležitosti jejich třídění a výhodách recyklace, “ říká starostka Prahy 2 Alexandra Udženija.  

Reklama

„Hlavní výhodou hliníku jako materiálu je v porovnání s jinými materiály jeho nekonečná recyklovatelnost. Zároveň ale zůstává zachována kvalita materiálu, takže z jedné plechovky, kterou si koupíte v obchodě, se vám při správném vytřídění a následné recyklaci plechovka vrátí zase na pulty v obchodech do 60 dní,“ říká k akci za iniciativu Každá plechovka se počítá její organizátorka Tereza Gyurjánová. A dodává: „Oproti výrobě nové plechovky z primárního materiálu recyklací ušetříte až 95 % energie. Náš průzkum ukázal, že povědomí o nekonečné recyklovatelnosti hliníkových nápojových plechovek má jen zhruba třetina dotázaných, takže vidíme stále velký prostor pro edukaci.Podle průzkumu by hybatelem většího využití nekonečně recyklovatelného hliníku měly být primárně sami firmy. Více než 50 % lidí si myslí, že tlak by měl přijít primárně od firem, které by měly plnit nápoje pouze do takových obalů, které jsou udržitelné.

Veřejnost i letos mohla obdivovat ohromující pixelcan – speciální instalaci z téměř 2000 plechovek, která vznikla za aktivní účasti návštěvníků a kolemjdoucích přímo na pražské náplavce během závodů Pražských primátorek. Autorem konceptu je designér Jerry Koza, jehož návrh vycházel především z místního kontextu. Kolemjdoucí tak většinově správně viděli na velké nástěnné instalaci motiv železničního mostu v pozadí s Pražským hradem.

Autor: Tisková zpráva