fbpx

Auta na zemní plyn – výrobci CNG palivu věří0

Už 5 500 aut v ČR jezdí na stlačený zemní plyn, neboli CNG. A tento počet bude nadále prudce stoupat, neboť se stále zvyšuje nabídka nových aut přímo od výrobců opatřených technologií pro jízdu na plyn.

 

I když je zemní plyn fosilní palivo, jeho světové zásoby se odhadují na 100 až 150 let. To je výrazně více než u ropy. CNG je, na rozdíl od propan-butanu neboli LPG, přírodním palivem. Pozitivní jsou tedy i nižší emise škodlivých látek při provozování tohoto pohonu. Cena je přitom až o 50 % nižší než u benzinu.Reklama

„Výběr sériově vyráběných CNG vozidel na našem trhu je velmi bohatý, k dispozici je přes 40 druhů osobních a užitkových vozidel.“ Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV

Nemějte obavy!

Mnoho lidí považuje plyn za nebezpečný a stejně přistupuje také k CNG. To je chyba, zemní plyn je totiž těkavý, lehčí než vzduch a velice rychle se rozptyluje do ovzduší. Ve voze je navíc nádrž opatřena několika multifunkčními ventily, které v případě havárie a požáru vozu plyn pomalu vypustí. Tlaková nádrž na CNG je kromě toho v podstatě nejodolnějším zařízením ve voze.

Fiat je v oblasti CNG velmi aktivní, nabízí mnoho modelů přizpůsobených pro pohon na plyn. Foto: Martin Singr

Naopak benzin nebo LPG jsou hořlavé a při nehodě tedy daleko nebezpečnější. Na druhou stranu vozy na CNG stejně mají dojezdovou nádrž na benzin a tak vezou toto palivo v každém případě. Mají ho pouze menší množství.

Přestavba? Radši kupte nový

Kdo chce jezdit na stlačený zemní plyn, má dvě možnosti – koupit vůz s pohonem na CNG již z výroby, nebo si zaplatit přestavbu stávajícího vozu. Lepší než investovat do přestavby je koupit si vozidlo na CNG již od výrobce. A nemusí to být nutně nové auto, katalog ojetých vozů vybavených nádrží na CNG již od výrobce najdete zde.
Většina světových automobilek totiž již vozy na tento pohon nabízí, některé až několik desítek modelů a variant. Nabídka je tak poměrně široká, stále pestřejší. Moderní vozy jsou pro CNG optimalizovány, zejména motory, navazující elektronické systémy, palubní počítače a nádrže jsou upraveny.
Výhodou takového vozu je i fakt, že plynové nádrže nezabírají místo v kufru. Do moderních vozů jsou totiž spolu s benzínovými nádržemi již zakomponovány při vývoji. CNG nádrže jsou obvykle umístěny pod podlahou místo rezervního kola. Pro případný defekt je v autě sada pro opravu pneumatik.

Citigo, Golf, i autobusy

Zájem zákazníků se setkává se stále širší nabídkou vozů na CNG – nedávno byl představen Fiat Panda, horkou novinkou je VW Golf na CNG a na jaře příští rok bude k dispozici Škoda Octavia III. Zatím mladoboleslavská automobilka nabízí na plyn jen model Citigo.
„Výběr sériově vyráběných CNG vozidel na našem trhu je velmi bohatý, k dispozici je přes 40 druhů osobních a užitkových vozidel,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV a k aktivitám Škody Auto dodává: „Samozřejmě je ale pro CNG trh velmi podstatné, že domácí výrobce vozidel vidí budoucnost v tomto palivu.“ Kdo by si chtěl pohon jen vyzkoušet, má možnost třeba u společnosti CNGexpert. Ta vozy na zemní plyn nejen půjčuje, ale i prodává.

O polovinu víc aut než loni

V Česku je již více než pět a půl tisíce vozidel na tento pohon, což je o polovinu více, než loni. Kromě osobních a dodávkových vozů, jejichž počty rostou nejrychleji, jsou v Česku také autobusy a komunální vozidla na plyn. Počet registrací nových vozů na CNG za první letošní měsíce je dvojnásobný oproti loňsku a pětinásobný oproti roku 2011.

Kdo to má daleko k plnicím stanicím, může si pořídit domácí plničku. Je to ale řešení spíše pro firmy, které mají více vozů na CNG. Foto: Martin Singr

Pořizovací cena nových automobilů na zemní plyn je sice o něco vyšší než při koupi turbo dieselů, ale provozní náklady nabízí daleko větší úsporu, zejména u vozů střední třídy a dodávkových vozů. Tam mohou být náklady na jeden kilometr i poloviční.
U těchto větších vozů může být návratnost po třiceti až šedesáti tisících kilometrů a dále už majitel jen šetří peníze. Je ale třeba jezdit prakticky jen na plyn a benzin využívat jen „na dojetí“, v optimálním případě vůbec.

Plnicí stanice: I jejich počet stoupá

Překážkou pro CNG může být méně plnicích stanic, ale i zde se situace rychle zlepšuje a například v Praze nebo v Ostravě jsou majitelé vozů na CNG „v pohodě“. Po republice dnes není těchto stanic sice ani padesát, o problematické dostupnosti některých z nich ani nemluvě. Ale za dva roky by jich měl být dvojnásobek.
Distributoři plynu (zejména E.On Energie a Next Energy) si totiž uvědomují, že CNG je perspektivní palivo a umisťují stojany na CNG na běžné čerpací stanice pohonných hmot. Jak praktické. CNG lze konečně natankovat i během jízdy po dálnici D1, čtyřicátá sedmá a zatím poslední stanice byla otevřena na konci května u Humpolce.

Vozy na CNG si oblíbil i moderátor Vlasta Korec. Aktuálně jezdí ve VW Passat TSI Ecofuel. Foto: Táňa Singrová

„V nejbližší době lze očekávat další veřejné stanice v Ostravě, Jeseníku, Zdibech, Zábřehu a Královém Dvoře,“ říká Prokopec. „Do roku 2015 očekáváme v Česku minimálně 35 dalších nových CNG stanic,“ dodává Prokopec. Kromě toho je prý po Česku asi stovka malých domácích plniček, které umožňují nezávislost.
Vyplatí se sledovat ceny, které si stanovuje každý provozovatel plnicí stanice sám. Obecně je CNG nejlevnější v Praze. I pokud je ale motorista z jiné části republiky, neprohloupí. Aktuální cena je asi 24 korun za kilogram, oproti benzínu tedy zhruba o třetinu nižší.
 

Autor: Redakce Nazeleno.cz