fbpx

Adresář Kam pro bedýnky ukáže lidem cestu k jídlu z blízka0

Adresář Kam pro bedýnky, obsahující kontakty na téměř 30 farmářů a bioklubů, kteří v České republice provozují tak zvané bedýnkové systémy dodávky čerstvých zemědělských produktů přímo konečným zákazníkům, dnes zveřejnily web portály Bio-info.cz, Biospotřebitel.cz a ekologická organizace Hnutí Duha.

„Cílem adresáře je usnadnit lidem dostupnost místních a čerstvých zemědělských produktů a navázání spojení mezi českými farmáři a spotřebiteli,“ říká Tom Václavík, jeden z autorů adresáře. Adresář Kam pro bedýnky obsahuje kontaktní údaje a detailní popis fungování 29 bedýnkových systémů v České republice. Bedýnkáři uvedení v adresáři dodávají své produkty přibližně dvěma tisícovkám zákazníků. Některé z nich již fungují řadu let, některé vznikly teprve nedávno, některé se teprve na první závozy čerstvé zeleniny připravují. Řada z iniciativ nabízí certifikované bioprodukty, některé také produkty drobných necertifikovaných zemědělců.

Reklama

Adresář Kam pro bedýnky je volně ke stažení na internetových stránkách jeho tvůrců, tedy web portálů www.Bio-info.cz, www.Biospotřebitel.cz a web stránce Hnutí Duha.

Roste zájem o jídlo z blízka

V poslední době se mnohem více lidí než dříve zajímá o to, odkud jejich potraviny pochází, jak dlouhou cestu na jídelní stůl musely urazit a za jakých podmínek byly vypěstovány či vyrobeny. Stále více z nás upřednostňuje možnost nakupovat „jídlo z blízka“, tedy čerstvé, sezónní potraviny od zemědělců, kteří se chovají k přírodě a hospodářským zvířatům ohleduplně.

Bedýnka plná biozeleniny, bioovoce a třeba i kytky od farmáře je nejlepší pozdrav z venkova, díky kterému se cítíte v kontaktu s přírodou i uprostřed velkoměsta. A konečně zjistíte, že zelenina je nejlepší tehdy, když má svou sezónu. Miluju ten pocit, že každý týden nás v bedýnce čeká nějaké překvapení“, komentovala vydání adresáře Hana Zemanová, autorka úspěšné knihy „Biokuchařka Hanky Zemanové“.

Stejně jako v dalších vyspělých zemích se i v České republice v poslední době objevuje nová, alternativní kultura jídla. Zvyšuje se zájem o tradiční, řemeslně vyráběné produkty, tak zvané „slow food“, narůstá zájem o produkty ze známých zdrojů s „biografií“, čím dál častěji lidé chtějí nakupovat „jídlo z blízka“, tedy od pěstitelů a výrobců ve vlastním kraji či regionu.

V České republice vznikají první opravdové farmářské tržnice, roste popularita prodeje ze dvora, mléčné automaty rostou jako houby po dešti a stále více lidí si vychutnává jedinečné chuti piv z nově vznikajících rodinných pivovarů. Tyto neprůmyslové přístupy vytvářejí novou kulturu jídla, jež se postupně stane mnohem důležitější s tím, jak porostou energetické a ekologické náklady průmyslových potravinových systémů a naše ekologické a etické uvědomění.

Jak funguje bedýnkování?

Systém bedýnek je jedním z nejrychleji se rozvíjejících způsobů distribuce čerstvých a sezónních produktů samotnými producenty bez prostředníků, přímo konečným spotřebitelům.

„Bedýnka“ je systém, při kterém se farmář, nejčastěji zelinář, rozhodne pravidelně zavážet své výpěstky v bedýnkách přímo zákazníkům. Vedle vlastních produktů může do bedýnky dodávat i produkty od dalších zemědělců v sousedství či z regionu.

Základem sortimentu bedýnek jsou většinou nejrůznější druhy zeleniny a ovoce, ale mohou obsahovat i mléčné výrobky, byliny, sušené ovoce, pečivo, zavařeniny či maso. Existuje několik různých modelů, nicméně všechny jsou založeny na ústředním principu dodání bedýnky plné čerstvých, místně produkovaných a sezónních produktů buď přímo k zákazníkovi domů, nebo na předem určené distribuční místo.

Někteří provozovatelé systému bedýnek nabízí svým zákazníkům možnost volby množství obvykle ve třech rodinných velikostech či obsahu bedýnky, a umožňují tak výběr dle velikosti domácnosti či obliby různých druhů produktů. Zákazníci každý týden či 14 dní získají bedýnku, tašku či přepravku za pevně stanovenou cenu téměř až do domu.

Systémy bedýnek může vzniknout buď z iniciativy zemědělce, který dodává své produkty lidem ve městě na určené místo, nebo z iniciativy zprostředkovatele či skupiny spotřebitelů, kteří si produkci zemědělců dovážejí sami.

Farmáři do bedýnky často přidávají recepty a informace o svých výpěstcích a životě na farmě, které neoslovují pouze náš zájem a zvědavost, ale také do tohoto způsobu prodeje vnáší osobní tón. Pomáhají tak překlenout propast, která se vytvořila mezi strávníky ve městech a zemědělci na venkově. 

Počet zákazníků farem, které nabízejí bedýnky, se ve světě pohybuje od několika desítek či stovek až po největší dánskou firmu Aarstiderne, která každý týden rozváží po celém Dánsku a části Švédska více než 100 000 bedýnek biopotravin.

Výhody bedýnkování

Systém bedýnek je něco jiného, než kupovat zeleninu v supermarketu. Je to jeden ze způsobů, jak lidem nabídnout přístup k čerstvým a v regionu vypěstovaným plodinám za rozumné ceny. Máloco může být pohodlnější a praktičtější, než dodávky bedýnky sezónní zeleniny do vašeho domu či sousedství.

Vytváříte si osobní vztahy se „svými“ pěstiteli a radujete se z absolutně čerstvé zeleniny, často sklízené ten samý den. Přestože nevíte, co v bedýnce ten který týden dostanete, těšíte se z překvapení. Je to skvělý způsob, jak se seznámit s méně známými druhy ovoce či zeleniny. Nákup od certifikovaných ekologických zemědělců vám navíc dává jistotu, že vše, co v bedýnce dostáváte, je v biokvalitě.

Podporou místních farmářů a výrobců vyděláváme všichni. „Vytvořením adresáře bedýnkářů a bioklubů „Kam pro bedýnky“ chceme takovou podporu usnadnit a zajistit, že více zemědělců bude moci rozšířit svoji šetrnou produkci a přinášet nám další skvělé domácí výrobky. Znovuvytvoření místních vazeb je zásadní pro udržitelný vývoj našich venkovských komunit, zachování přírodních bohatství a bezpečnost dodavatelského řetězce potravin,“ dodává Tom Václavík.

Adresář Kam pro bedýnky bude pravidelně aktualizován, sledujte tedy stránky Bio-info.cz,Biospotrebitel.cz a Hnuti duha pro aktuální verze.

Jak úspěšně vytvořit a provozovat systém „bio bedýnek“?

Prodej zemědělské produkce přímo zákazníkům prostřednictvím „bedýnek“ přináší pěstitelům různé výhody a řada českých zemědělců si jej velmi oblíbila. Agentura Green marketing připravila pro ty, kteří mají zájem pustit se do „bedýnkování“, detailní návod „Jak úspěšně vytvořit a provozovat systém bio bedýnek“. Zdarma je k dispozici ke stažení na portálu Bio-info.cz.

Autor: Redakce Nazeleno.cz