Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Zaručené tipy, jak vyzrát na chřipku a nachlazení

Chladné a mlžné předvánoční počasí je ideální líhní pro nejrůznější angínotvorné bakterie a chřipkové viry. Ani předvánoční stres lidskou imunitu příliš neposiluje. Máme proto pro vás několik zdravotních tipů.

16. 12. 2014 | Klára Vlášková

Ve zkratce:

Existuje mnoho způsobů, jak bojovat s nachlazením. Kromě léků a vitamínů v kapslích, jsou zde také zcela přirozené cesty, které náš organismus tolik nezatíží. Někdy stačí opravdu málo. Úprava jídelníčku nebo dostatečný odpočinek mohou být účinnou prevencí před neduhy.

S příchodem chladnějšího počasí je tady i období kašle, nachlazení a chřipek - obzvlášť pokud jezdíte do práce či do školy hromadnou dopravou. Zapomeňte na různé vitamíny v kapslích a další zázračné přípravky, které prý zaručují rychlé uzdravení během několika hodin. S chřipkou a nachlazením se dá bojovat mnohem příjemněji. Důležitá je hlavně prevence a zdravý životní styl. Podívejte se na několik jednoduchých rad, která vám v bojích s chřipkou pomohou, aniž by zatížily vaši peněženku.

Jak bojovat s chřipkou

   – Vyhněte se chřipce a antibiotikám

   – Jak předejít chřipce? Zkuste pár tipů

   – Čaj: dobře chutná a chrání zdraví

   – 5 porcí ovoce a zeleniny denně!

Zimní jídelníček: místo klasické snídaně zkuste vývar!

Ke zdravému životu samozřejmě patří zdravá strava, pohyb a psychická pohoda. Správně zvolené jídlo dokáže zázraky. Jídelníček bychom měli během roku uzpůsobovat také ročnímu období.

To, že snídaně je základním jídlem dne, je v dnešní době už známou pravdou. Někdo se vymlouvá na to, že mu ráno jídlo nechutná anebo na něj prostě nemá čas. Vše je ale jen otázkou zvyku a dobré organizace. Chcete-li se ráno posilnit a připravit na dlouhý den, snídejte vývar. Polévku si připravte o den dříve a ráno jí jen ohřejte. Nemějte obavy, nachystáte-li si snídani do malého hrnce, stihne se vám ohřát za dobu, kdy si budete čistit zuby nebo upravovat make-up.

Chcete být celou zimu zdraví? Snídejte vývar. Zahřeje a tělu dodá vše, co potřebuje. Střídejte kuřecí, hovězí a zeleninový. Pokud máte náladu na experimenty, vyzkoušejte miso polévku nebo vývar z ovesných vloček. (Foto. Thinkstockphotos.com)

Pokud nemáte na jídlo ani pomyšlení, vypijte místo ranní kávy sklenici horkého vývaru (tedy jen polévkovou vodu, bez nudlí či zeleniny). Nápoj vás příjemně povzbudí a dodá vám všechny živiny, které budete během dlouhého dne potřebovat. Zároveň vás zahřeje zevnitř a vy nebudete mít pocit nepříjemného prochladnutí.

Zelenina a ovoce pouze z domácích zdrojů

Ovoce a zelenina by měly být nedílnou součástí naší stravy v každém ročním období. Do jídelníčku je vhodné zařazovat plody, které rostou v našich zeměpisných šířkách a nejlépe právě v době, kdy dozrávají. Příroda je skutečně mocná čarodějka a ty nejlepší vitamíny a minerály přináší až k nám právě v době, kdy je nejvíce potřebujeme.

 „Snídejte vývar – povzbudí vás, zahřeje a dodá všechny živiny, které budete během dlouhého dne potřebovat.“

Citrusové plody sice obsahují velké množství vitamínu C, ale bohužel organismus ochlazují, což v chladném počasí nepotřebujeme. Citrusy dozrávají v tropických a subtropických oblastech v době největšího horka a tamní obyvatelé je trhají přímo ze stromů, aby se osvěžili v parném létě. V našich podmínkách je mnohem vhodnější jíst jablka a hrušky, které našemu organismu dodají potřebné vitamíny a cukr. Pomeranče a mandarinky je lepší jíst v letních měsících, kdy nám pomohou překonat tropické teploty.

Pomeranče nebo kiwi jsou nepochybně dobré ovoce. mnohem lepší je však denně jíst plody, které do našich zeměpisných končin patří - jablka, hrušky, sušené švestky atd. V zimním období poskytnou všechny potřebné vitamíny. Citrusy si nechte na léto a na pláž. (Foto: Thinkstockphotos.com)

Pokud jste vášnivým milovníkem tropického ovoce, neházejte flintu do žita, neboť máme radu i pro vás. Ochlazující účinky ovoce lze jednoduše neutralizovat, pokud je nakrájíme na kousky a posypeme skořicí, která je potravinou hřejivou. Takto si nejen můžeme dopřát oblíbenou pochoutku, ale i třeba příjemně překvapit návštěvu netradičním dezertem. Skvělá je například kombinace skořice a vodního melounu.

Syrovou zeleninu tepelně upravujte

Ačkoli by zelenina neměla na našem stole chybět, musíme pamatovat na to, že čerstvá zelenina je pro naše tělo hůře stravitelná než ta tepelně upravená. Pro tělo bojující s nachlazením jsou obtížně stravitelné potraviny zbytečnou zátěží. Konzumace tepelně upravené zeleniny je však vhodnou prevencí i pro zdravé tělo, neboť se tak nechráníme jen proti nachlazení a chřipce, ale i proti vážným onemocněním trávicího ústrojí včetně rakoviny.

Zeleninu lze upravovat různě a zároveň šetrně tak, aby neztratila nic ze svých pozitivních účinků a přitom zbytečně nezatěžovala naše trávicí ústrojí. Z vhodných úprav můžeme jmenovat například restování, dušení či grilování. Při úpravě není nutné suroviny rozvařit, stačí je jen trochu prohřát, aby neztratily ani barvu ani chuť a úspěch je zaručen.

Zdravé jídlo? Zelenina, zelenina, zelenina. Pro lepší stravitelnost ale zeleninu tepelně upravte. (Foto: Thinkstockphotos.com)

Jak předejít chřipce? Kloktejte olej

Olej je nedílnou součástí každé kuchyňské spíže či komory. Denně ho používáme na smažení či pečení, ale zkusili jste někdy olej kloktat? Někteří odborníci doporučují si hned ráno po probuzení, tedy ještě před snídaní a čištěním zubů, vykloktat ústa olejem (nepolykat). Kloktání by mělo trvat nejméně 5 minut a stačí k němu obyčejný olivový olej.

V lékárně či přes internet seženete také speciální esenciální oleje, jež se v malém množství nakapou do teplé vody, která se pak kloktá. Tyto oleje nabízejí i různé další účinky a mohou vám pomoci zbavit se například aftů nebo angíny. Jedná se o význačný léčivý prostředek, jehož pomocí nejen zkvalitníte péči o dutinu ústní, zuby a dásně, ale budete se chránit i proti paradontóze a nepříjemnému zápachu z úst.

Boj s chřipkou je nekonečný

V boji s útočícími bacily se naše síly podstatně znásobí, pokud vedle zdravého jídelníčku budeme dostatečně odpočívat a dbát na teplé oblečení. Přitom platí, že vždy je lepší více tenkých vrstev, než jedna silná. Dnešní módní trendy navíc fandí vrstvení, takže fantazii se meze nekladou.

I přes veškerou péči o sebe sama se však může stát, že útok bacilů bude příliš silný a tělo se mu neubrání. Ani v tomto případě však není třeba ztrácet hlavu. Možná je to jen signál, že si máme na chvíli odpočinout. Strávit pár dnů v posteli může být i příjemné, pokud si uvaříte horký čaj a začtete se do knížky. Udělat si čas pro sebe totiž neznamená jen zdravě jíst, ale i zdravě odpočívat.

Tagy: Zdraví, NazelenoPlus

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií