fbpx

Opel HydroGen4: Vodíkový pohon má budoucnost0

Vodíkový automobil není sci-fi. Již nějakou dobu můžete na českých silnicích zahlédnout vodíkový prototyp Opel HydroGen4. Palivo tento vůz doplňuje v Neratovicích, kde byla zprovozněna první vodíková čerpací stanice. Je vodíkové auto konkurenceschopné? Jaké má jízdní vlastnosti a kolik stojí?

Nedávné otevření vodíkové čerpací stanice v Neratovicích bylo prvním krokem k tomu, aby se na českých silnicích začala postupně objevovat vozidla s vodíkovým pohonem. Vodíkový autobus TriHyBus, který bude vodík na nové čerpací stanici tankovat především, nebude jediným zákazníkem u čerpacího stojanu. Prototyp Opel HydroGen4, který obdobně jako TriHyBus jezdí pouze na vodík, dorazil do Česka k testovací jízdě několik dnů po zahájení provozu vodíkové čerpací stanice.

„Vodíkový prototyp Opel HydroGen4 zvládne svižné tempo provozu na dálnici, jeho maximální rychlost se pohybuje kolem 160 km/h.“

Reklama

Většina světových automobilek si již uvědomila, že se doba, kdy se do popředí začnou tlačit alternativní pohony, je nebezpečně blízko. Zásoby fosilních paliv se ztenčují, a tak není nouze o projekty, které uvádějí do života „náhradní“ technologie. Zatím převažují řešení, která jsou sice úspornější a ekologičtější, ale v případě, že by zásoby ropy a zemního plynu skutečně došly, situaci by vyřešit neuměly. Silnice už dnes brázdí hybridní Toyota Prius nebo Honda Insight. Také s nálepkou LPG na kapotách vozů se setkáváme poměrně často, nicméně budoucnost leží podle odborníků jinde. Buď zvítězí některý z dnes známých alternativních pohonů (elektřina, biopaliva, vodík či vzduch), nebo se objeví zcela nové řešení.

Elektromobily a hybridní vozy

   – Náhrada za benzín? Hybrid nebo LPG?

   – Autosalon v Detroitu: hybridní vozy vedou

   – Chevrolet Volt: máme dost elektřiny?

   – První vodíková čerpací stanice v ČR

Největší šance zatím spatřují odborníci ve vodíkové technologii. Vodík jako palivo představuje minimální zátěž pro životní prostředí a je chápán jako dlouhodobé řešení. Prakticky všechny velké automobilky tyto skutečnosti berou v potaz a mají dnes prototyp nebo sériový vůz s vodíkovým pohonem (celkově spatřilo světlo světa přibližně 50 typů vodíkových osobních aut). Opel HydroGen4 je zástupcem vodíkové budoucnosti společnosti General Motors.

Opel HydroGen4: Americké SUV, ale evropský projekt

Prototyp Opel HydroGen4 byl prezentován v roce 2007 na autosalónu ve Frankfurtu. Mohutné, dvoutunové SUV je postaveno na Chevroletu Equinox a nahradilo svého skromnějšího předchůdce HydroGen3 (podvozek Opel Zafira). Do Evropy dorazilo vloni 10 vozů v rámci projektu CEP (Clean Energy Partnership – Partnerství pro čistou energii) a letos mají vodíkové prototypy značky Opel najeto 50 000 km v Berlíně a jeho okolí.


Opel HydroGen4 – vodíková budoucnost společnosti General Motors

Do Česka otevřela prototypu HydroGen4 cestu vodíková čerpací stanice v Neratovicích, kterou dodala společnost Linde Gas. Ta v rámci zmíněného projektu zaštiťuje nejen výstavbu vodíkových čerpacích stanic, ale disponuje auty na vodík všech zúčastněných partnerů. Kromě General Motors a vozů Opel jsou to: BMW, Daimler, Ford a Volkswagen. Celý projekt zahrnuje kromě osobních automobilů také autobusy a podílejí se na něm vedle automobilek i petrolejářské společnosti (Shell, TOTAL), dopravní firmy (např. BVG – hlavní provozovatel dopravy na území Berlína) a energetické koncerny (švédský Vattenfall, norský StatoilHydro).

Vodík v nádrži, elektromotor pod kapotou, vodní pára z výfuku

Jakmile do tří nádrží z karbonu natankujee 4,2 kg vodíku, může Opel HydroGen4 vyrazit na 320 km dlouhou jízdu. Vodík putuje do 440 palivových článků, ve kterých při reakci s kyslíkem vyprodukuje výkon 93 kW. Zbývá ještě roztočit trojfázový asynchronní elektromotor o max. výkonu 94 kW (průměrně 73 kW) a využít Ni-MH akumulátor, který je schopen dodat výkon 35 kW. Životnost celého systému je zatím nesrovnatelně kratší, než jsme zvyklí u spalovacích motorů. Výrobci zaručují pouhých 80 000 km, což odpovídá zhruba 2 a půl rokům provozu.


Vodíková čerpací stanice v Neratovicích účtuje 5 euro za 1 kg vodíku. Zdroj: www.auto.cz

S maximální rychlostí 160 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h do 12 sekund nepatří vodíkový prototyp zrovna k „dravcům silnic“. Největší předností vozu HydroGen4 ale není rychlost, nýbrž nulové emise. Z výfuku odchází do okolí jen vodní pára, která je produktem reakce vodíku a kyslíku v palivových článcích. Návdavkem je vodíkové auto velmi tiché a neobtěžuje hlukem, což je nedocenitelné zejména ve velkých městech.

Opel HydroGen4 v číslech

  • Max. výkon elektromotoru: 94 kW
  • Točivý moment: 320 Nm
  • Výkon palivových článků: 93 kW
  • Výkon dobíjecí baterie: 35 kW
  • Hmotnost: 2 tuny
  • Max. rychlost: 160 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 12 s
  • Objem nádrží: 4,2 kg vodíku
  • Dojezd: 320 km
  • Provozní teplota: – 25 ºC až + 45 ºC

Vodíková auta a finance

Opel HydroGen4 v hodnotě půl milionu eur (13 milionů korun) je cenově zcela nedostupný pro běžné užití. I v případě sériově vyráběných vodíkových automobilů vzniká vzhledem ke krátké životnosti palivových článků a k malým sériím problém se stanovením ceny. Pro představu uveďme sérii nástupce prototypu HydroGen4 – Chevrolet Equinox Fuel Cell SUV, výrobní pásy v tomto případě opustilo 100 kusů. Údaje o ceně nejsou často k dispozici, některé automobilky řeší cenovou strategii únikem k pronájmu. Např. vodíková Honda Clarity se v USA pronajímá za 600 dolarů měsíčně, koupit si ji zákazníci nemohou.


Vodíkový Opel HydroGen4 zrychlí z 0 na 100 za 12 sekund

Ceny vodíku jako paliva jsou přehlednější. V sousedním Německu, které má nejhustší síť vodíkových čerpacích stanic (roku 2008 bylo v provozu nebo rozestavěno 30 čerpacích stanic) natankujete 1 kg vodíku za 8 euro. V Neratovicích byla stanovena zaváděcí cena 5 euro. Náklady na palivo jsou tedy srovnatelné jako u běžných aut, ale při rozšíření sítě vodíkových čerpacích stanic do současného počtu benzínových pump se dá počítat s poklesem ceny vodíku.

Autor: Redakce Nazeleno.cz