Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Farmářské trhy, móda nebo návrat k tradici?

21. 07. 2011 | Tisková zpráva


V minulém roce se začal do českých měst vracet fenomén prodeje potravin na trzích, jinde na světě zcela běžná cesta nakupování od regionálních producentů. Proč tolik lidí navštěvuje farmářské trhy? Kvůli kvalitě a čerstvým potravinám nebo chtějí podpořit lokální zemědělce? Na tyto a další otázky se pokusila najít odpovědi výzkumná agentura Aspectio ve svém šetření.

Kdo nakupuje na trzích?

V současné době je pojem „farmářské trhy“ srozumitelný 74 % dospělé české populace, méně je tento pojem známý mužům (69%), což může být vysvětleno přetrvávajícím vyšším zájmem žen o nákup potravin a vaření.

Farmářské trhy navštěvuje více lidí s vyšším dokončeným vzděláním. Nakupujících bez maturity, kteří nakupují na trzích alespoň příležitostně, je 23 % v porovnání se 42 % lidí s vysokoškolským titulem. „To ukazuje na větší zájem lidí s vyšším vzděláním o zdravý životní styl,“ řekla Lucie Vrbíková, socioložka agentury Aspectio.

 

Proč tolik lidí navštěvuje trhy?

Nejsilnějším důvodem, proč lidé navštěvují farmářské trhy, je snaha podporovat lokální farmáře, s tímto důvodem zcela souhlasilo 78 % nakupujících na trzích. Druhý nejčastější důvod je pocit, že na trhu lze získat čerstvější a chutnější potraviny, kdy zcela souhlasila polovina respondentů. Necelá třetina respondentů považuje farmářské trhy pouze za krátkodobou módní záležitost (více mladí lidé do 25 let). Spíše jako návrat k tradici to cítí téměř 75 % dotázaných. Pro více než pětinu lidí je návštěva trhu kromě nakupování také společenskou událostí, příležitostí setkat se známými a sousedy.

Proč někteří lidé farmářské trhy nenavštěvují?

Nejsilnějším důvodem proč lidé nenavštěvují farmářské trhy je jejich omezená přístupnost (trhy nemají v dostupné vzdálenosti nebo jim nevyhovují termíny konání). Celkově 77 % respondentů nenakupujících na farmářských trzích zcela souhlasilo s výrokem „Je pro mě snazší obstarat si zboží v supermarketu“. Pouze minimum lidí (13 %) se obává nedodržování hygienických pravidel na farmářských trzích.

Výzkum se také zabýval představami respondentů o kvalitě potravin na farmářských trzích. Více než pětina dotázaných se mylně domnívá, že potraviny na farmářských trzích jsou výhradně v tzv. biokvalitě. Pouze polovina respondentů správně uvádí, že nejsou (Definice a Kodex farmářských trhů byly zveřejněny Ministerstvem zemědělství ČR). Nejméně představě o biokvalitě produktů podlehli respondenti, kteří sice trhy znají, ale nenavštěvují je, což může být jeden z  důvodů, proč trhy nenavštěvují.

Typickým příležitostným nakupujícím na farmářském trhu je žena z rodiny s vyššími příjmy ve věku kolem 30 let s vysokoškolským vzděláním.

Závěrem

Farmářské trhy se během jednoho roku staly pojmem srozumitelným 74 % české dospělé populace a alespoň příležitostně je navštěvuje asi třetina respondentů. Hlavní důvodem proč lidé nakupují na farmářských trzích je, že chtějí podporovat místní zemědělce a jsou přesvědčeni, že zde nakoupí kvalitnější a čerstvější potraviny. Naopak lidem, kteří trhy nenavštěvují, vadí omezená dostupnost.

Metodika

Průzkum společnosti Aspectio proběhl ve dnech 22. a 23. června 2011 prostřednictvím telefonických rozhovorů. Dotázáno bylo 304 respondentů ve věku 18 let a více.

O společnosti Aspectio

Agentura Aspectio se specializuje na poskytování komplexních služeb v oblasti marketingového průzkumu trhu a výzkumu veřejného mínění, včetně poradenských a konzultačních služeb.

V případě zájmu o další informace prosím navštivte www.aspectio.cz nebo napište na info@aspectio.cz.

Tagy: Tiskové zprávy

Vyhrajte LED žárovku nebo 8 GB USB!

Víte, že energetická společnost E.ON letos nabízí dotaci na nákup izolačních materiálů? A chtěli byste vyhrát úspornou LED žárovku nebo USB flash disk s kapacitou 8 GB? Odpovězte na jednoduchou otázku a výhra může být vaše.

Energetická společnost E.ON nabízí pro stávající i nové zákazníky unikátní renovační balíčky, díky kterým můžete nakupovat izolační materiály se slevou až 40 %. Nabídka produktů, na které se sleva vztahuje, je tak široká, že zde naleznete vhodný typ izolace prakticky pro každý projekt od kontaktního zateplení fasády, až po akustickou izolaci podlahy. Výhodné je, že se sleva vztahuje výhradně k nákupu izolačních materiálů, samotné provedení zateplení či izolace následně zrealizujete buď vlastními silami, nebo s vámi vybranou firmou.

Můžete využít jeden, více, nebo také všechny renovační balíčky. Teď už se tedy zbývá jen rozhodnout, které renovační balíčky jsou vhodné pro váš projekt. Abychom vám toto rozhodování zpříjemnili, připravili jsme pro vás soutěž, ve které se 20 výherců může těšit na LED žárovku nebo USB flash disk 8GB. Soutěže se může zúčastnit úplně každý. Své odpovědi na soutěžní otázku zasílejte společně s kontaktními údaji od 3. 5. 2013 do 31. 5. 2013.

Soutěžní otázka:

Kolik renovačních balíčků nabízí energetická společnost E.ON v roce 2013?

4
7
8

Kontaktní údaje:

Kontaktní osoba:                       
Email:                                         
Telefon:                                                      
Adresa:        

Kraj:                                                      

 

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií