fbpx

Máme adekvátní náhradu za benzin? Hybridy či LPG0

Cena benzinu překonává nové rekordy, a tak nemusíte být ani ekologický aktivista, abyste se nezamysleli nad budoucností. Nenajde se lepší způsob pohonu našich čtyřkolých i dvoukolých miláčků? +SPOTŘEBA LPG A HYBRIDNÍHO POHONU

Cena benzinu a nafty bohužel letos pravděpodobně překoná veškeré rekordy a zanechá mnohé řidiče před takřka hamletovskou otázkou „jezdit, či nejezdit?“. Je možné v dnešní době závislosti na benzinu uniknout? Hledání alternativ samozřejmě není otázkou posledních let. Pouze ji kvůli větru v peněžence všichni více vnímáme.

Reklama

LPG úprava vozidla

Částečný posun kupředu jak v ceně, tak v přístupu k životnímu prostředí, jsme zaznamenali už s příchodem takzvaného LPG. Je to systém, kdy rezervu nebo prostor v kufru vašeho automobilu, nahradí nádrž na zkapalněné rafinérské plyny. Výhod pohonu na LPG je hned několik. Asi největší je, že ho mohou využít všichni majitelé běžných automobilů. Stačí drobná přestavba, která stojí cca 10-40 tisíc korun. S tou bohužel můžete ztratit záruku na nový vůz. Takto přestavěná auta jsou šetrnější k životnímu prostředí a majitel také ušetří na pohonných hmotách, protože cena LPG je podstatně nižší.

„LPG sice majiteli ušetří nemálo peněz za provoz, ale hrozí ztráta záruky.“

Nevýhod ale také není málo. Autu vzroste spotřeba a poklesne jeho výkon. Navíc pouze měníte závislost z jednoho fosilního paliva na jiné. I zemní plyn se těží a jeho množství je omezené a jeho cena často roste spolu s cenou benzinu a nafty.

Ekologické vozy na Nazeleno

    – Další novinky z autosalonu v USA   

    – Nejúspornější vozy střední třídy

    – Emisní normy EURO 5

    – Historie elektromobilů

    – Toyota Prius 3

    – Konkurenti Priuse: Honda Insight

Kalkulace spotřeby benzin vs. LPG
 

Vůz Spotřeba Cena za 100 km
Škoda Felicia 1.3 7l na 100 km 235 Kč (35 Kč za litr)
Škoda Felicia 1.3 LPG  9 l LPG na 100 km 144 Kč (16 Kč za litr)

Hybridní vozy – nejlepší z obou světů?

Proto se automobilky dali na cestu snižování produkovaných emisí.  Vymysleli dvě různě alternativy, které se dostaly do praxe. Tou první je obyčejný spalovací motor doplněný o elektrický nebo pouze samostatný elektromotor. Rozšířenější verzí je hybridní automobil. Jízdou na benzínový pohon se dobíjí akumulátor automobilu, který pak může pohánět automobil. Bohužel kapacita baterií je malá, jelikož s většími by výrazně stoupla hmotnost automobilu a pokles spotřeby by nebyl tak výrazný.

Z nedostatku kapacity baterií se používá samostatně elektromotor, jen pokud auto běží na volnoběh anebo na ujetí prvních pár kilometrů. Více baterie nezvládne a do práce se zapojí i připojený benzínový motor.  Asi nejznámějším zástupcem kategorie hybridních aut je Toyota Prius, další se zatím chystají (nedávno ohlásil Hyundai výrobu hybridního automobilu za cenu do 400 tisíc). Toyota Prius vás v nejlevnější verzi vyjde na 665 tisíc. Jedinou výhodou je, že auta snížila spotřebu pod hranici, která splňují limity dlouho do budoucna. Závislosti na ropě se tento hybrid nezbavil a ani úspora na spotřebě není tak výrazná.

 

Kalkulace spotřeby benzin vs. hybrid
 

Vůz Spotřeba  Cena za 100 km
Toyota Corolla sedan, 1.6 6,9 l na 100 km  241 Kč (35 Kč za litr)
Toyota Prius 4,3 l na 100 km  151 Kč (35 Kč za litr)

Elektromobily – taška na nákupy?

Samotné elektromotory mají lepší specifikace, ale horší praktické využití. Většinou se jedná o malá a lehká auta, která se připojí v garáži do zásuvky, kde se dobijí a jsou schopna ujet podle modelu od 100 do 250 kilometrů. Elektromobily neprodukují škodliviny a jejich rozměry jsou ideální do města.  Bohužel jejich malý dojezd a nemožnost kdekoliv nabít provoz auta značně limituje. Také dobíjení baterií do plného stavu chvíli trvá (od 1 hodiny třífázově, přes 3-5 hodin pomocí jednofázové zásuvky) a ne každý vlastní garáž. Praktické využití je proto pro řidiče zvyklého na tradiční vlastnosti auta sporné. Navíc elektřina rovněž není zadarmo a musí se nějakým způsobem vyrábět. Podle zkušeností sdružení Elektromobily, o.s. však nevýhody vyvažuje bezkonkurenční cena na provoz (12 kWh/100 km, což při průměrné ceně elektřiny znamená náklady okolo 30-35 Kč). Nevýhodou jsou naopak poměrně vysoké pořizovací náklady.

  

Vodíkový pohon – vize budoucnosti

Hudbou budoucnosti je vodíkový automobil. Auta na vodík už jezdí i v sousedním Německu, kde už také funguje síť vodíkových stanic. Nezanedbatelnou výhodou je, že při výrobě vodíku neprobíhají žádné procesy, které by nějak poškozovaly životní prostředí. Auta pracují s palivovými články s vodíkem, z něhož se přímo ve vozidle vyrábí elektřina. Ta vzniká exotermní elektrochemickou reakcí a využívá se pro elektromotor, který vůz pohání. Kromě elektřiny vzniká také voda nebo vodní pára a nejde vlastně o spalování, ale chemickou reakci.

Vodíkové prototypy už má většina větších automobilek. Mnozí věří, že do 20 let vystřídá vodík kompletně celou ropnou produkci. Jestli si myslíte, že s přechodem na vodík ztratíte rychlost a dravost co nabízí závodní automobily, jste na omylu, neboť Ford Hydrogen Fusion může majiteli nabídnout 770 koní. Výroba vozů je ale zatím drahá, navíc u nás není ani jedna stanice, tudíž provoz takového auta u nás nemá smysl. Ale to se brzy může změnit. Mezi auta nachystaná k evropskému prodeji je hned několik modelů velkých automobilek jako Honda FCX či BMW 7.

Autor: Redakce Nazeleno.cz