Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Opel HydroGen4: Vodíkový pohon má budoucnost

Vodíkový automobil není sci-fi. Již nějakou dobu můžete na českých silnicích zahlédnout vodíkový prototyp Opel HydroGen4. Palivo tento vůz doplňuje v Neratovicích, kde byla zprovozněna první vodíková čerpací stanice. Je vodíkové auto konkurenceschopné? Jaké má jízdní vlastnosti a kolik stojí?

25. 11. 2009 | Dana Karpíšková

Ve zkratce:

Opel HydroGen4 natankoval u nové vodíkové čerpací stanice v Neratovicích a vyrazil na české silnice, aby ukázal, že je skutečným konkurentem automobilů se spalovacími motory. Jakou má vodíkový automobil šanci na trhu? Sníží sériová výroba kosmické ceny vodíkových prototypů?

Nedávné otevření vodíkové čerpací stanice v Neratovicích bylo prvním krokem k tomu, aby se na českých silnicích začala postupně objevovat vozidla s vodíkovým pohonem. Vodíkový autobus TriHyBus, který bude vodík na nové čerpací stanici tankovat především, nebude jediným zákazníkem u čerpacího stojanu. Prototyp Opel HydroGen4, který obdobně jako TriHyBus jezdí pouze na vodík, dorazil do Česka k testovací jízdě několik dnů po zahájení provozu vodíkové čerpací stanice.

„Vodíkový prototyp Opel HydroGen4 zvládne svižné tempo provozu na dálnici, jeho maximální rychlost se pohybuje kolem 160 km/h.“

Většina světových automobilek si již uvědomila, že se doba, kdy se do popředí začnou tlačit alternativní pohony, je nebezpečně blízko. Zásoby fosilních paliv se ztenčují, a tak není nouze o projekty, které uvádějí do života „náhradní“ technologie. Zatím převažují řešení, která jsou sice úspornější a ekologičtější, ale v případě, že by zásoby ropy a zemního plynu skutečně došly, situaci by vyřešit neuměly. Silnice už dnes brázdí hybridní Toyota Prius nebo Honda Insight. Také s nálepkou LPG na kapotách vozů se setkáváme poměrně často, nicméně budoucnost leží podle odborníků jinde. Buď zvítězí některý z dnes známých alternativních pohonů (elektřina, biopaliva, vodík či vzduch), nebo se objeví zcela nové řešení.

Elektromobily a hybridní vozy

   – Náhrada za benzín? Hybrid nebo LPG?

   – Autosalon v Detroitu: hybridní vozy vedou

   – Chevrolet Volt: máme dost elektřiny?

   – První vodíková čerpací stanice v ČR

Největší šance zatím spatřují odborníci ve vodíkové technologii. Vodík jako palivo představuje minimální zátěž pro životní prostředí a je chápán jako dlouhodobé řešení. Prakticky všechny velké automobilky tyto skutečnosti berou v potaz a mají dnes prototyp nebo sériový vůz s vodíkovým pohonem (celkově spatřilo světlo světa přibližně 50 typů vodíkových osobních aut). Opel HydroGen4 je zástupcem vodíkové budoucnosti společnosti General Motors.

Opel HydroGen4: Americké SUV, ale evropský projekt

Prototyp Opel HydroGen4 byl prezentován v roce 2007 na autosalónu ve Frankfurtu. Mohutné, dvoutunové SUV je postaveno na Chevroletu Equinox a nahradilo svého skromnějšího předchůdce HydroGen3 (podvozek Opel Zafira). Do Evropy dorazilo vloni 10 vozů v rámci projektu CEP (Clean Energy Partnership – Partnerství pro čistou energii) a letos mají vodíkové prototypy značky Opel najeto 50 000 km v Berlíně a jeho okolí.


Opel HydroGen4 - vodíková budoucnost společnosti General Motors

Do Česka otevřela prototypu HydroGen4 cestu vodíková čerpací stanice v Neratovicích, kterou dodala společnost Linde Gas. Ta v rámci zmíněného projektu zaštiťuje nejen výstavbu vodíkových čerpacích stanic, ale disponuje auty na vodík všech zúčastněných partnerů. Kromě General Motors a vozů Opel jsou to: BMW, Daimler, Ford a Volkswagen. Celý projekt zahrnuje kromě osobních automobilů také autobusy a podílejí se na něm vedle automobilek i petrolejářské společnosti (Shell, TOTAL), dopravní firmy (např. BVG – hlavní provozovatel dopravy na území Berlína) a energetické koncerny (švédský Vattenfall, norský StatoilHydro).

Vodík v nádrži, elektromotor pod kapotou, vodní pára z výfuku

Jakmile do tří nádrží z karbonu natankujee 4,2 kg vodíku, může Opel HydroGen4 vyrazit na 320 km dlouhou jízdu. Vodík putuje do 440 palivových článků, ve kterých při reakci s kyslíkem vyprodukuje výkon 93 kW. Zbývá ještě roztočit trojfázový asynchronní elektromotor o max. výkonu 94 kW (průměrně 73 kW) a využít Ni-MH akumulátor, který je schopen dodat výkon 35 kW. Životnost celého systému je zatím nesrovnatelně kratší, než jsme zvyklí u spalovacích motorů. Výrobci zaručují pouhých 80 000 km, což odpovídá zhruba 2 a půl rokům provozu.


Vodíková čerpací stanice v Neratovicích účtuje 5 euro za 1 kg vodíku. Zdroj: www.auto.cz

S maximální rychlostí 160 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h do 12 sekund nepatří vodíkový prototyp zrovna k „dravcům silnic“. Největší předností vozu HydroGen4 ale není rychlost, nýbrž nulové emise. Z výfuku odchází do okolí jen vodní pára, která je produktem reakce vodíku a kyslíku v palivových článcích. Návdavkem je vodíkové auto velmi tiché a neobtěžuje hlukem, což je nedocenitelné zejména ve velkých městech.

Opel HydroGen4 v číslech

  • Max. výkon elektromotoru: 94 kW
  • Točivý moment: 320 Nm
  • Výkon palivových článků: 93 kW
  • Výkon dobíjecí baterie: 35 kW
  • Hmotnost: 2 tuny
  • Max. rychlost: 160 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 12 s
  • Objem nádrží: 4,2 kg vodíku
  • Dojezd: 320 km
  • Provozní teplota: - 25 ºC až + 45 ºC

Vodíková auta a finance

Opel HydroGen4 v hodnotě půl milionu eur (13 milionů korun) je cenově zcela nedostupný pro běžné užití. I v případě sériově vyráběných vodíkových automobilů vzniká vzhledem ke krátké životnosti palivových článků a k malým sériím problém se stanovením ceny. Pro představu uveďme sérii nástupce prototypu HydroGen4 - Chevrolet Equinox Fuel Cell SUV, výrobní pásy v tomto případě opustilo 100 kusů. Údaje o ceně nejsou často k dispozici, některé automobilky řeší cenovou strategii únikem k pronájmu. Např. vodíková Honda Clarity se v USA pronajímá za 600 dolarů měsíčně, koupit si ji zákazníci nemohou.


Vodíkový Opel HydroGen4 zrychlí z 0 na 100 za 12 sekund

Ceny vodíku jako paliva jsou přehlednější. V sousedním Německu, které má nejhustší síť vodíkových čerpacích stanic (roku 2008 bylo v provozu nebo rozestavěno 30 čerpacích stanic) natankujete 1 kg vodíku za 8 euro. V Neratovicích byla stanovena zaváděcí cena 5 euro. Náklady na palivo jsou tedy srovnatelné jako u běžných aut, ale při rozšíření sítě vodíkových čerpacích stanic do současného počtu benzínových pump se dá počítat s poklesem ceny vodíku.

Související články

Tagy: Energie, Technologie, Biopaliva, LPG a CNG, Hybridy a elektromobily,

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií