fbpx

Nová Toyota Prius 3 – silnější motor, stejná spotřeba0

Ačkoli se na vývoji hybridních automobilů pracuje již několik desítek let, stále se jim nepodařilo proniknout ke spotřebiteli a uspokojit jeho vysoké nároky. Toyota je ve vývoji ekologických vozů o krok napřed než její konkurenti. Zaujme nový Prius širší veřejnost natolik, že se stane prvním masově prodávaným hybridem? Proč ho (ne)koupit?

Japonská Toyota aspiruje na to stát se první automobilkou, která bude prodávat hybridní vozy ve velkém. Toyota se vývojem ekologických vozidel zabývá již čtyřicet let a má proto před svými konkurenty značný náskok. Model Prius poprvé automobilka představila v roce 1997. Za jedenáct let se ho prodalo 1,7 milionů kusů – z toho pak 1 milion kusů jen v roce 2008. Právě v první polovině tohoto roku totiž výrazně vzrostla cena ropy.

„Třetí generace však nabízí vyšší obsah motoru, nižší spotřebu, více prostoru a při zrychlení z nuly na sto je zase o kousek rychlejší.“

Reklama

Současná finanční krize, jež výrazně zasáhla světový automobilový průmysl, bude rovněž nahrávat automobilům s nízkou spotřebou. Tento trend by mohl najít uplatnění nejen v Evropě, kde jsou zákazníci zvyklí přemýšlet nad spotřebou svých aut, ale také v Severní Americe, jak ukazuje probíhající autosalon v Detroitu. Zajímavé je, že minulý rok překonala Toyota v prodeji automobilů dlouhodobého držitele tohoto prvenství, General Motors, jemuž se prodej snížil o 11 %.

K plné spokojenosti ještě pár let vývoje

Právě v Detroitu představila Toyota již třetí generaci Priuse. Nejmladší zástupce vlajkového „zeleného“ vozu přináší novinky a zlepšováky, jež by mohly přilákat nové zájemce, kteří zatím nad koupí hybridu nepřemýšleli. Podle odborníků však stále ještě ani ty nejnovější technologie nejsou schopny plnohodnotně nahradit spalovací motory a uspokojit náročné zákazníky. Na to, aby si hybridy získaly srdce široké automobilové veřejnosti, si budeme muset podle expertů počkat ještě nejméně deset let.

Pro větší komfort více prostoru zejména v zadní části vozidla a v úložném prostoru.
Pro větší komfort více prostoru zejména v zadní části vozidla a v úložném prostoru. Zdroj: http://alternativefuels.about.com

Nový Prius je však dalším krokem k tomu, aby se hybridní automobily staly populárními i u méně ekologicky uvědomělých nadšenců. Podle společnosti je třetí generace Priuse výkonnější, úspornější, tišší a prostornější. Pojďme se tedy podívat na základní parametry vozidla.

Vyšší obsah motoru, ale nižší spotřeba!

Oproti předcházející generaci má nový Prius vyšší obsah motoru. Ten se z patnáctistovky posunul na osmnáctistovku. Přesto však dokáže udržet kombinovanou spotřebu na 4,7 l/100km. Aby jízda i spotřeba byla efektivní, je nutné naučit se Prius ovládat a vzít v úvahu specifické jízdní vlastnosti elektromobilu. Nezbytností je plynulá jízda. Řidiče k úspornosti nutí displej umístěný v interiéru vozidla, který ukazuje aktuální spotřebu paliva.

Ekologické vozy na Nazeleno

    – Další novinky z autosalonu v USA   

    – Nejúspornější vozy střední třídy

    – Emisní normy EURO 5

    – Historie elektromobilů

    – Toyota Prius 3

    – Konkurenti Priuse: Honda Insight

V novém modelu najdeme patentovaný systém pohonu Hybrid Synergy Drive. Pod kapotou jsou dva motory. Elektromotor má výkon 60 kW, spalovací motor pak 73 kW. Celkový výkon hybridního systému je 134 koní. Oproti druhé generaci se nový Prius ve zrychlení z nuly na sto zlepšil o jednu vteřinu – stovky dosáhne za 9,8 sekund.

Prius nabízí celkem tři režimy jízdy. Na režim EV-Drive pracuje pouze elektromotor, který si bere energii z akumulátorových baterií. Při nízké rychlosti je možné na tento režim najet 1,6 km. Režim Power využijeme pro dynamičtější jízdu a režim Eco pro nejlepší možnou spotřebu.

Nejlepší aerodynamický tvar na světě

Majitelům nabídne nový Prius více prostoru na zadních sedačkách a v zavazadlovém prostoru. Za vyzdvihnutí stojí propracovaný aerodynamický tvar automobilu. Díky němu dosáhla Toyota zlepšení i v případě koeficientu odporu vzduchu. Tento koeficient je 0,25 a jedná se o nejvíce aerodynamický (sériově vyráběný) automobil na světě. Proměnou prošel také podvozek, díky němuž auto na silnici lépe sedí.

Toyota začne nové vozy prodávat nejprve v USA a v Japonsku. Na trhu by se zde měly objevit na jaře. V létě budeme moci vozy kupovat i v České republice. Jejich cena je předběžně odhadována na 600 tisíc Kč a více, což bude pravděpodobně největší překážkou v masové oblibě.

Stane se Toyota Prius prvním masově prodávaným hybridem?
Stane se Toyota Prius prvním masově prodávaným hybridem? Zdroj: www.toyota.com

Vedení Toyoty plánuje prodat na 400 tisíc kusů nového modelu. „Jsme ohledně nového Priuse optimističtí,“ řekl viceprezident společnosti Bob Carter agentuře Reuters. Poukázal při tom na mezinárodní průzkum, podle něhož by 93 majitelů Priusů při koupi nového vozu volilo stejnou značku.

Ekologické standardy při výrobě i prodeji

Toyota si velmi zakládá na ekologických normách. Prius bude vyráběn za takových podmínek, aby došlo k celkovému snížení zátěže životního prostředí ve všech fázích životního cyklu automobilu. Tedy při jeho výrobě, užívání i likvidaci. Zajímavostí je, že v interiéru jsou použity tzv. ekologické plasty, tj. plasty, jež nejsou vyráběny z ropy. Ke standardní výbavě je možné přikoupit i okno se solárními články, jimiž je napájen ventilátor.

Displej na palubní desce ukazuje aktuální spotřebu a tok energií. Tím učí majitele jezdit úsporněji.
Displej na palubní desce ukazuje aktuální spotřebu a tok energií. Tím učí majitele jezdit úsporněji. Zdroj: http://alternativefuels.about.com

Společnost v současné době plánuje rekonstrukci všech svých prodejen takovým způsobem, aby došlo k celkovému snížení zátěže životního prostředí. Automobilka by si do roku 2015 přála získat certifikát ISO 14000, který poukazuje na velmi šetrný přístup k životnímu prostředí.

Králem hybridů?

Nakolik si získá Prius třetí generace srdce veřejnosti a zda dokáže Toyota naplnit svůj plán prodeje těchto nových vozů, bude záležet i na vývoji ceny ropy, finanční krizi a ochoty zákazníků potlačit obavy z něčeho nového a neznámého, jako jsou hybridní technologie v automobilovém průmyslu.

Pod kapotou najdeme dva motory – elektromotor a klasický spalovací motor. Dohromady mají 134 koní.
Pod kapotou najdeme dva motory – elektromotor a klasický spalovací motor. Dohromady mají 134 koní. Zdroj: http://alternativefuels.about.com

Nový Prius je však bezesporu horkým kandidátem, který by se časem mohl stát prvním masově užívaným hybridním automobilem. Problémem stále zůstává vysoká cena modelu. Za srovnatelnou cenu se dá totiž pořídit nový automobil s mnohem lepšími jízdními vlastnostmi. A i když se Prius chlubí nízkou spotřebou, mnohé dieselové motory dosahují rovněž velice zajímavých hodnot. A to jsou faktory, jež hrají u potenciálních zákazníků stále největší roli.

  

Autor: Redakce Nazeleno.cz