Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Chytrý odběratel

Nejlevnější dodavatel energií za 3 minuty!

Komentáře k článku: Chevrolet Volt: Co hrozí, když zelený "Obamův" hybrid uspěje?

Hybridní Chevrolet Volt má být jednou ze zelených alternativ, které mají spasit General Motors. Sériově vyráběný hybrid dobíjitelný přes klasickou zásuvku. Nulové emise, nízká spotřeba, solidní výkon. Co se ale stane, když opravdu uspěje? Kolik elektrické energie bude potřebovat? A jsou na toto dobíjení sítě stavěné?

Zpět na článek

Vložil: Luky, inteligentní síť, 8.6.2009 19:31

Tyto problémy by mohly částečně eliminovat tzv chytré síťě, které se v USA chystají. Píšete A ale nenapíšete B, a to že spotřeba elektřiny celosvětově klesá, nemluvě o tom, že jsou kromě plánů na rozšíření elektromobilů také plány na snižování spotřeby energiií. Příklad? Výměna klasických žárovek za úsporné zářivkové, LED či OLED, menší používání klimatizací jednoduchým natřením střech na bílo, popřípadě instalace fotovoltaiky na střechy - v době veder - tedy svitu slunce ideální doplněk ke klimatizaci, zateplování, výstavba pasivních domů, a vůbec vývoj všech technologií a spotřebičů k jejich co nejvyšší efektivitě. TakžeSice bude přibývat hybridů a elektromobilů, ale na druhé straně ubývat spotřeba energií z jiných úspor. 

Vložil: Petr Nejedlý, Já to vidím poněkud jinak, 8.6.2009 20:46



Pokud se podíváte na můj blog, najdete tam článek o inteligentních sítích (http://nejedly.blog.idnes.cz/c/75142/Energetika-budoucnosti-virtualni-elektrarny-a-inteligentni-site.html). V environmentální literatuře je to poslední dobou velmi oblíbené téma, zvláště humanitně vzdělané osoby jsou těmito koncepcemi přímo nadšeny. Důvody proč tomu tak je a v čem je problém těchto koncepcí naleznete rovněž v mém článku na blogu.

Kategoricky nesouhlasím s tezí, že bude klesat spotřeba elektřiny. Hezky to popisuje třeba v dnešním Nevditelném psovi František Janouch (http://neviditelnypes.lidovky.cz/ekologie-energie-pro-planetu-zeme-dlb-/p_ekonomika.asp?c=A090607_112053_p_ekonomika_wag).

A úsporné žárovky? Omlouvám se ale to nemá s energetikou totálně nic společného. Pokud se chceme seriozně bavit o úsporách elektřiny, tak se musíme bavit o průmyslu.

Vložil: Luky, čísla, 9.6.2009 10:38

Vidím že máte vše dobře promyšlené, spočítané a řídíte se dostupnými čísly, statistikami a pod. To se o mě říci nedá, s matematikou se nekamarádíme. Ovšem o to víc sleduji obě strany dá-li se to tak říci, tedy ty pro jaderné a ty kteří věří že dlouhodobá strategie trvale udržitelné a moderní společnosti se neobejde bez OZE. K těmto lidem se řadím i já, jádro má jistě velký potenciál a v budoucnu sehraje velkou roli právě s OZ. 


Ale mne by spíše zajímal Váš názor na energetickou r(e)voluci kterou si nechal vypracovat Greenpeace, je velice obsáhlá, plná čísel, tabulek a faktů, stejně jako Váš blog. Zajímala by mne tedy Vaše konfrontace s tímto dokumentem, moghlo by to být velice zajímavé ;o)


Dokument je zde: http://www.energetickarevoluce.cz/

Vložil: Petr Nejedlý, Akademické scénáře vs realita, 9.6.2009 12:34

Děkuji za odkaz, dokument si prostuduji. Tento konkrétní dokument Greenpeace jsem ještě neměl v ruce, takže takhle od pasu nemohu soudit. Avšak po (opravdu velmi zběžném) nahlédnutí si dovolím předpokládat, že základní ideová/politická a energetická východiska budou pravděpodobně obdobná jako v Living Planet Report 2008, který jsem podrobněji rozebíral na blogu (http://nejedly.blog.idnes.cz/c/59734/Studie-WWF-Energeticka-Potemkinova-vesnice.html) - viz kapitolka "Energetické řešení?" Ostatně pojem "energetická revoluce" je v mém textu rovněž použit :-)).

O "decentralizované energetice" jsme se už bavili (viz odkaz výše). Pokud se týká technologií CCS (=snižování emisí CO2), tak si můžete přečít (http://nejedly.blog.idnes.cz/c/63462/Nacpeme-uhlik-znovu-pod-zem-a-zachranime-lidstvo.html).

Rozhodně vás nechci nutit číst můj blog, ale najdete tam články o solárních elektrárnách, geotermálních elektrárnách atd. - a to zhlediska jejich reálných technických možností v nejbližších desetiletích.  Obvyklý můj závěr je, že jsou podstatně skromnější, než uvádějí různé akademické scénáře. Pokud se týká konkrétně odkazovaného materiálu, zkusím přes léto něco napsat.

Vložil: Antonín Lupíšek, Auta a OZE, 10.6.2009 0:56

<span lang="CS" 7pt; color: #4c4b46; font-family: &quot;Arial&quot;,&quot;sans-serif&quot;; mso-ansi-language: CS">Dobrý den,<o:p></o:p></span>


<span lang="CS" 7pt; color: #4c4b46; font-family: &quot;Arial&quot;,&quot;sans-serif&quot;; mso-ansi-language: CS">děkuji za zajímavý článek. <o:p></o:p></span>


<span lang="CS" 7pt; color: #4c4b46; font-family: &quot;Arial&quot;,&quot;sans-serif&quot;; mso-ansi-language: CS">Vypadá to, že jádro bude v nejbližší budoucnosti pro automobilovou dopravu v některých státech skutečně nevyhnutelné, ale nemusí to tak být nutně stoprocentně a ve všech státech. <o:p></o:p></span>


<span lang="CS" 7pt; color: #4c4b46; font-family: &quot;Arial&quot;,&quot;sans-serif&quot;; mso-ansi-language: CS">Například v Norsku mají 99% energie v síti z vodních elektráren a není problém kapacitu (a rozvodnou soustavu) navýšit o to, co by potřebovaly elektromobily (v Norsku lze na ulici poměrně často potkat elektromobily, zejména Think City a Buddy, viděl jsem i elektrickou motroku). <o:p></o:p></span>


<span lang="CS" 7pt; color: #4c4b46; font-family: &quot;Arial&quot;,&quot;sans-serif&quot;; mso-ansi-language: CS">Podobně je možné alespoň částečně s obnovitelnými zdroji možno počítat v Dánsku (momentálně mají přes 20% elektřiny z větru). Rozjíždějí projekt na výstavbu smart-grids, jedním z hlavních cílů je umožnit efektivně dobíjet elektromobily pomocí větrné energie z offshore elektráren. <o:p></o:p></span>


<span lang="CS" 7pt; color: #4c4b46; font-family: &quot;Arial&quot;,&quot;sans-serif&quot;; mso-ansi-language: CS">S podobným potenciálem 20% se pracuje i v článku "Can Offshore Grids Solve Our Wind Power Woes?" na Popular Mechanics: </span><span lang="CS" 7pt; font-family: &quot;Arial&quot;,&quot;sans-serif&quot;; mso-ansi-language: CS"><font color="#800080">http://www.popularmechanics.com/science/earth/4295504.html</font></span><span lang="CS" 7pt; color: #4c4b46; font-family: &quot;Arial&quot;,&quot;sans-serif&quot;; mso-ansi-language: CS">.<o:p></o:p></span>


<span lang="CS" 7pt; color: #4c4b46; font-family: &quot;Arial&quot;,&quot;sans-serif&quot;; mso-ansi-language: CS">Je tedy nadějné, že do budoucna je možné ve státech, které mají vyšší dostupnost obnovitelných zdrojů energie (přímořské státy vítr, hornaté státy v mírném pásmu vodu) s využitím kolem 20% pro pohony elektromobilů počítat.<o:p></o:p></span>


Vložil: Antonín Lupíšek, Auta a OZE, 10.6.2009 0:58

Vkládám ještě jednou, snad se tentokrát nerozpadne formátování.


Dobrý den,

děkuji za zajímavý článek.

Vypadá to, že jádro bude v nejbližší budoucnosti pro automobilovou dopravu v některých státech skutečně nevyhnutelné, ale nemusí to tak být nutně stoprocentně a ve všech státech.

Například v Norsku mají 99% energie v síti z vodních elektráren a není problém kapacitu navýšit o to, co by potřebovaly elektromobily (v Norsku lze na ulici poměrně často potkat elektromobily, zejména Think City a Buddy, viděl jsem i elektrickou motroku).

Podobně je možné alespoň částečně s obnovitelnými zdroji možno počítat v Dánsku (momentálně mají přes 20% elektřiny z větru). Rozjíždějí projekt na výstavbu smart-grids, jedním z hlavních cílů je umožnit efektivně dobíjet elektromobily pomocí větrné energie z offshore elektráren.

S podobným potenciálem 20% se pracuje i v článku "Can Offshore Grids Solve Our Wind Power Woes?" na Popular Mechanics: http://www.popularmechanics.com/science/earth/4295504.html.

Je tedy nadějné, že do budoucna je možné ve státech, které mají vyšší dostupnost obnovitelných zdrojů energie (přímořské státy vítr, hornaté státy v mírném pásmu vodu) s využitím kolem 20% pro pohony elektromobilů počítat.

Vložil: Petr Nejedlý, Podíl OZE se bude zvyšovat, 10.6.2009 9:50

Souhlas. Podíl OZE na výrobě elektřiny bude v budoucnu nepochybně výrazně stoupat, takže budou pokrývat větší díl veškeré spotřeby - včetně této, tj. dobíjení x-milionů baterií hybridů. Jenom k tomu Dánsku, pokud vás zajímá, proč mají tak vysoký podíl výroby z VtE a nerozpadne se jim el. soustava, tak doporučuji následující: (http://nejedly.blog.idnes.cz/c/46412/Danska-vetrna-flotila.html).

Vložil: Antonín Lupíšek, Dánsko, 21.7.2009 17:55

Děkuj za bezvadný článek o Dánských větrnících. Váš blog delší dobu sleduji. Zaznamenal jsem mírný posun Vašich článků od "trochu pesimistického realisty" k "mírně optimistickému realistovi" nakloněnému hledat řešení s upozorněním na ekonomické souvislosti. Zároveň mi připadá, že i diskuse pod články již nejsou tak fanatické a najdou se v nich i věcné připomínky a rozumné úvahy.


Díky.

Vložil: Michal, Náhradní zdroj nemůže stačit, 15.6.2009 8:06

Podle mě žádný náhradní "zelený" zdroj není schopen nahradit dnešní spotřebu ropy. Tato spotřeba je tak obrovská, že kdyby jste dali všechny teoreticky postavitelné zelené elektrárny dohromady, včetně solárních panelů po celé sahaře, a větrné elektrárně na každém domku, tak vám tato energie dnešní spotřebu ropy nenahradí.


Takže podle mě buď ropa, nebo jádro. Anebo konečně začít chodit pěšky, což by bylo nejlepší. a používat auto jen když ho člověk nevyhnutelně potřebuje, a ne jako dnes kdy je průměrně 1,2 pasažéra v jednom jedoucím autě.

Vložil: Franta, Slunce nám dává dost energie., 16.7.2009 21:37

Souhlasím že by se raději mělo chodit pěšky, ale nemohu souhlasit s názorem, že slunce neposkytuje dost energie pro náhradu ropy. Na Zemi dopadá trvale víc než 100.000.000 Giga Wattů energie a to je mnohonásobek spotřeby celého lidstva. Pokud by bylo vyřešeno uskladnění elektřiny tak by skutečně stačilo pokrýt nevyužité plochy (střechy, silnice, pouště) solárními panely a lidstvo by až do dob než opustí Zemi nepotřebovalo ropu, uhlí ani jádro.




V článku mne nejvíc pobouřila falešná informace, že kvůli elektromobilům by bylo potřeba postavit další elektrárny. Právě elektromobily by při správném rozložení nabíjení mohli výrazně zrovnoměrnit zatížení elektráren a distribuční sítě a tím výrazně přispět k ekonomičnosti provozu stávajících elektráren. Drtivé většině majitelů elektromobilů je totiž úplně jedno jestli se jim elektromobil nabije hned jak dojedou z práce nebo až v noci. Autor článku píše jakoby neznal dvojsazbu, která se už za dob socialistických využívala k ovládání ohřevu vody i vytápění. Celý článek na mne působí jako by byl placenou reklamou odpůrců elektromobilizmu.

Vložil: Petr Nejedlý, Myslím, že nejsme v rozporu, 17.7.2009 7:36

Nečetl jste pozorně celý článek, dovolím si ocitovat svá slova:

"Naopak, masivní a předpokládejme převážně noční dobíjení baterií hybridů může napomoci vyrovnávat kolísání spotřeby v průběhu denního diagramu zatížení."

Ovšem představa, že mi časem přibudou miliony nových spotřebičů (automobilů) - mluvím teď např. o USA - a nebudu muset stavět nové elektrárny a vystačím si pouze s opatřeními v rámci stávajících zdrojů (systémy HDO apod.) a že s tím sítě (převážně NN) nebudou mít žádný problém je dosti nerealistická.

Ohledně sluneční energie. Doporučuji svůj článek zde na Nazeleno o nejmodernější sluneční elektrárně Andasol 1. Uvidíte, že mezi naivními texty o gigantických množstvích sluneční energie dopadajícícch na zemi (což je ostatně pravda) a praktickou technickou realizací pro využití této energie je nebetyčná propast a že jsme teprve na počátku hodně dlouhé cesty.

Vložil: Tax, Solar, 12.8.2009 22:52

A proč by nutně museli k nabíjení využívat elektrockou rozvodnou síť ? Pokud by si na středu domu dali fotovoltaické články mohou automobil dobíjet tímto způsobem. Pokud se vrátí člověk kolem 5 hodiny z práce slunce stále ještě svítí. Ano toto je celkem daleko ale není to až taková utopie, navíc když se dívám kolik lidí už konečně začalo uvažovat a i unás si nechává na jinak naprosto nevyužitou střechu montovat solární panely. I když většinou to je předpokládám na ohřev vody a vytápění. A k účinnosti fotovoltaických článků. Není kdoví jak vysoká u dnešních 6%. Ale už teď například pomocí třívrstvé technologie lze dosáhnout účinnosti 40%. A řekl bch že jsme "na začátku vývoje", protože teprve až když se nějaká technoogie konečně začne trochu rozšiřovat a používat začne její vývok nabírat na tempu. Mě by spíše zajímalo jak to s ekologičností co to výrobní ekologie a spotřební. například do jaké míry budou baterie recyklovatelné, jak moc jejich výroba a recyklace zatíží životní prostředí, co se stane pokud takové auto havaruje.... Není to totální spása lidstva, ale rozhodně imho krok správným směrem. A pokud to výjde tak si myslím, že to bude celkem revoluční krok.

Vložil: Nejedlý, Principielně ano,, 13.8.2009 16:03

nicméně doporučuji trochu počítat. Pokud se budeme držet článku, tak denní dobíjení Chevyho činí 8 kWh. Např. pro panely TEGOSOLAR výrobce udává 17 m2 plochy na 1 kWp (vybral jsem zcela náhodně, co si pamatuju z hlavy). V létě v 5 hodin slunce ještě svítí, nicméně polední intenzita už to zdaleka není,  v zimě už slunce pomalu zapadá => jenom na auto vám vyjde poměrně velká plocha.

Nicméně článek směřoval do doby, kdy budou hybridy běžným jevem a budou jich třeba statisíce/miliony.

Ale rozhodně si myslím, že každý takovýto uživatel opravdu velmi ocení skutečnost, že bude mít za zády veřejnou síť, z které bude moci odebírat libovolný výkon (samozřejmě dle dimenzování přívodu atd.) a navíc v libovolnou dobu, třeba o půlnoci.

Vložil: Václav, Fúze, 22.10.2009 12:10

Dobrý den, četl jsem v časopisu 21. století, že má být přibližně kolem roku 2020 zahájen provoz elektrárny pracující na principu bombardování atomu helia lasery, která bude dodávat elektřinu pro třetinu ameriky. Potom v roce 2100 má být už všechna energie vyráběna takovými zařízeními. Navíc na podobném projektu pracují francouzi a rusové (ti využívají plazmu). Takže problémy s množstvím energie by neměly být.



Vložil: Petr Nejedlý, Možná ne za 10 ale za 50 let, 23.10.2009 14:27

Bohužel Vás asi zklamu, ale zprávy tohoto druhu mají s technickou realitou pramálo společného. Veškeré technologie jaderné fúze (včetně "laserových") se už desítky let utápí ve velmi závažných technických problémech, a to se jedná pouze o "laboratorní" experimenty mající potvrdit principielní technickou realizovatelnost konkrétní fyzikální teorie. Další desítky let nás čekají až z experimentálních laboratorních zařízení vytvoříme systém, který bude možné nazvat elektrárnou. Velmi optimistcké předpovědi spuštění prvních elektráren hovoři o roku 2050. Já osobně považuji i tyto za nerealistické. Doporučuji třeba www.iter.org (to je ovšem technologie založená na tokamaku). Nebo pro laserovou technologii(http://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_confinement_fusion).

Vložil: Martin Pravda, Noční elektřina, 6.11.2009 11:08

Autor článku při svých odhadech zvýšení potřeby produkce elektrické energie a tím i potřeby více elektráren zapříčiněné nabíjením plug-in hybridů nebere v úvahu disponibilní "noční" proud. Alespoň v Kalifornii je zaveden. Motoristé po návratu domů mohou klidně zapojit nabíjení automobilu. O to, aby proběhlo v době, kdy není elektrická energie příliš využívána, se postará elektronika.

Vložil: Petr Nejedlý, Vysvětlení, 6.11.2009 16:01

Už o tom byla diskuze výše. V článku není explicitně použit výraz "noční proud" nebo HDO = hromadné dálkové ovládání (což je jistá obdoba) ale je zde uvedena obecnější formulace: "...Naopak, masivní a předpokládejme převážně noční dobíjení baterií hybridů může napomoci vyrovnávat kolísání spotřeby v průběhu denního diagramu zatížení..."

Ovšem rád bych připopodotkl, že největší systém HDO momentálně mají na Floridě (přibližně 750 000 jednotek). Z toho je vidět, že přechod na systémy s řádově miliony popř. desetimiliony uživatelů nebude zas tak jednoduchý. Navíc, aby to mělo smysl, měl by být v USA tento systém "federální" - tzn. pokud možno přes všechny síťové operátory a státy USA (čím větší systém, tím větší možnosti optimalizace výrobních zdrojů).

Navíc v tomto byznysu se velmi aktivně angažují energetické společnosti (výrobci elekřiny) - proč asi?

Vložil: Martin Pravda, re: vysvětlení, 8.11.2009 10:10

<div sizcache="2" sizset="51">

O čem všem byla diskuze už výše nevím, protože diskuse nečtu. Celý jsem nečetl ani váš článek. Nemám tolik času. Musím si totiž na život vezdejší také nějak zabezpečovat.


Lidé se s využíváním energetických zdrojů dostali na přelom. Jsme na rozcestí. Nejvyužívanější fosilní zdroje na Zemi už nestačí. Hledají se za ně náhrady (slunce, voda, vítr..), probíhá ale i racionalizace současného využívání těchto zdrojů. Tu racionalizaci jsem obecně shrnul do využití "nočního" proudu.


Chevrolet Volt je pokusem najít cestu racionalizace, kterou se z výše uvedeného rozcestí vydat. Ta cesta ovšem může být klidně slepá. Zatím má vytyčenou trasu v podobě plánu vyrobit 10 tisíc vozidel, který už tak byl snížen z původních 60 tisíc. Přemýšlet jako vy v této situace o tom, kde se bude nabíjet 10 miliónů hybridů a zda-li to zvládne elektrická síť, je nefér, zavádějící a falešné.


Zajímavější je popularizovat na českém internetu třeba využití vodních řas jako energetického zdoje a uvést překážky které tomu brání.


</div>

Vložil: Petr Nejedlý, "...zavádějící a falešné..." - proč tak vysoký počet?, 8.11.2009 17:04

Takto vysoký počet elektromobilů jsem zvolil zcela záměrně.  Mým cílem bylo upozornit na poněkud zjednodušený názor, že elektromobily spasí svět a zajistí globální přechod od fosilních paliv. Jakmile totiž začneme uvažovat v měřítku, kdy by skutečně měly mít reálný podíl, tak zjistíme, že jsme sice vyřešili jeden problém, ale musíme hned řešit několik dalších (viz článek). Je to prostě takové memento, že jednoduchá řešení neexistují. Environmentální literatura je zaplavena desítkami energetických receptů, které zajistí dostatek energie, čisté životní prostředí a k tomu jako bonus zachrání lidstvo před klimatickou katastrofou...

Shodou okolností jsem nedávno narazil na Internetu na článkek o energetickém využití vodních (mořských) řas. Momentálně jsem názoru, že je to doposud v ranném experimentálním stádiu a praktické aplikace jsou v nedohlednu. Nicméně pokud máte, můžete dát jakékoliv odkazy (AJ, NJ, RJ, FJ, s vyjímkou Španělštiny).

Vložil: Luja, Enviromentální literatura, 3.2.2010 3:02

Teď je otázka, jestli myslíte enviromentální literaturu jako vědecké publikace nebo humorné plátky s fantasmagorickými články ala 21.stol :D


Myslím, že ve vědecké sféře zcela převažují lidé, kterým je jasné, že vyřešením jednoho nastává akorát řešení dalšího a že provázanost a komplexnost ve světě nelze jentak ignorovat :)


Vaše články se mi líbí. Jsou střílivé, ač někdy až příliš skeptické.


A jen dodám, že já bych se o elektrárny nebál. Ani k té termojaderné bych nebyl skeptický, čekáme na ní sice jak na spásu už dobrých pár desetiletí, ale jak to jednou vyjde pujde to ráz na ráz. Stačí si vzpomenout na obyčejnou JE a teď jde svět ještě rychleji (až člověk nic nestíhá...)


Ale ty rozvody, obzvlášť ta hrůza na plno místech USA, to bude doslova "pain in the ass" :) Na druhou stranu, než se Američani zcela vzdají "vůně benzínu"...

Vložil: Martin Pravda, re: vysvětlení, 8.11.2009 10:10

<div sizcache="2" sizset="51">

O čem všem byla diskuze už výše nevím, protože diskuse nečtu. Celý jsem nečetl ani váš článek. Nemám tolik času. Musím si totiž na život vezdejší také nějak zabezpečovat.


Lidé se s využíváním energetických zdrojů dostali na přelom. Jsme na rozcestí. Nejvyužívanější fosilní zdroje na Zemi už nestačí. Hledají se za ně náhrady (slunce, voda, vítr..), probíhá ale i racionalizace současného využívání těchto zdrojů. Tu racionalizaci jsem obecně shrnul do využití "nočního" proudu.


Chevrolet Volt je pokusem najít cestu racionalizace, kterou se z výše uvedeného rozcestí vydat. Ta cesta ovšem může být klidně slepá. Zatím má vytyčenou trasu v podobě plánu vyrobit 10 tisíc vozidel, který už tak byl snížen z původních 60 tisíc. Přemýšlet jako vy v této situace o tom, kde se bude nabíjet 10 miliónů hybridů a zda-li to zvládne elektrická síť, je nefér, zavádějící a falešné.


Zajímavější je popularizovat na českém internetu třeba využití vodních řas jako energetického zdoje a uvést překážky které tomu brání.


</div>

Vložil: Marek, Ale, 18.7.2010 16:43

Ale nebude dražší to auto nabít, než kdyby do tý práce jeli normálním autem a zaplatili za benzín/naftu? :-o :)

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií

Katalog firem

ekolo.cz

ekolo.cz dodává a zajišťuje servis pro elektrokola. Zabývá se propagací čisté městské dopravy.

<!-- -->
Chcete být na tomto místě? Zvolte zvýhodněný zápis!

Slovníček

Aktivní dům

Úspory energie jsou klíčovým slovem dneška. Vzhledem k tomu, že podle statistik spotřebují budovy ve vyspělých zemích až 40 % energie na svůj provoz, existuje ve stavebnictví značný potenciál energetických… více informací

Biomasa

Biomasa je hmota organického původu (rostlinná či živočišná). Energie biomasy má původ ve slunečním záření a lze ji oproti energii z fosilních paliv (především ropa, uhlí či zemní plyn) obnovovat,… více informací

Biopaliva

Biopaliva jsou produktem, který se získává úpravou biomasy. Může se jednat o úpravy mechanické (štípání, drcení) a chemické, resp. termo-chemické, bio-chemické či mechanicko-chemické (např. pyrolýza,… více informací

Bioplynová stanice

Bioplynová stanice je technologické zařízení, které zpracovává biomasu (materiály nebo odpady organického původu) v reaktorech prostřednictvím řízeného procesu anaerobní digesce (proces, při kterém… více informací

Biopotraviny

Biopotraviny jsou potraviny vyrobené z produktů kontrolovaného ekologického zemědělství – tzv. bioproduktů. Bioprodukty jsou tedy suroviny rostlinného nebo živočišného původu, které pocházejí z produkce… více informací

CNG

CNG (Compressed Natural Gas) je zkrácené označení pro stlačený zemní plyn. Jedná se o klasický zemní plyn stlačený na 20–30 MPa. CNG je jedna z alternativních palivových hmot, které byly roku… více informací

Dřevostavby

Dřevostavby jsou objekty, jejichž hlavním konstrukčním prvkem je dřevo nebo materiál na bázi dřeva. Pro nosné konstrukce se často využívá masivního dřeva, ostatní části stavby mohou být z různých dřevěných,… více informací

Ekologické zemědělství

Ekologické zemědělství je takový způsob hospodaření, který bere ohledy na přirozené koloběhy v přírodě a díky tomu produkuje kvalitní a zdravé produkty, tzv. biopotraviny. Tento typ zemědělství… více informací

Ekologie

Pojem ekologie může být chápán dvěma hlavními způsoby. První a starší význam tohoto slova pochází z 19. století, kdy ho roku 1866 poprvé použil a definoval německý biolog Ernst Haeckel. Ekologie… více informací

Elektromobil

Elektrický automobil neboli elektromobil je poháněn elektřinou. Jako zdroj energie využívá akumulátor, který je dobíjen z elektrické sítě. Kapacita akumulátoru ovlivňuje dojezdovou vzdálenost elektromobilu.Elektromobily… více informací

Elektřina

Elektřina je fyzikální veličina, která je definován jako souhrn elektrostatických a elektrodynamických jevů. Elektrický proud je pohyb elektricky nabitého tělesa nebo částice. Nejčastěji je elektrický… více informací

Emise

Emise jsou látky, které byly vypuštěny do životního prostředí. Nejčastěji se tento pojem používá pro znečišťující příměsi vypouštěné do ovzduší a dává se do přímé souvislosti s problematikou globálního… více informací

Energetické plodiny

Energetické plodiny jsou cíleně pěstované rostliny, které se využívají pro energetické účely. Energii z energetických rostlin lze získat chemickými, popř. bio-chemickými procesy. Základní technologií… více informací

Energetický štítek

Energetický štítek  je vybavení elektrospotřebičů, které ukazuje základní údaje o spotřebě energie, účinnosti nebo hlučnosti spotřebiče. Energetický štítek, který je povinný od roku 2001, má spotřebiteli… více informací

Fixace elektřiny

Na konci roku 2008 nabídly tři největší české energetické společnosti fixaci cen elektřiny.  Nový produkt má domácnostem a maloodběratelům zajistit stejné ceny elektřiny na dva roky dopředu. Energetické… více informací

Fosilní paliva

Fosilní paliva jsou nerostné suroviny, které vznikly v dávných dobách (fosilní z lat. předvěký), a s odstupem času se nám podařilo z nich získat energii (elektřina, teplo, světlo,… více informací

Fotovoltaika

Fotovoltaika je jednou z možností výroby elektřiny z obnovitelného zdroje, v tomto případě ze solární energie.Pro výrobu elektřiny ze slunečního záření se používají fotovoltaické články,… více informací

Globální oteplování

Globální oteplování je termín, který označuje změny v teplotě zemské atmosféry a oceánů. Jde o nárůst teploty, který byl vědci pozorován v několika posledních desetiletích. Podle údajů… více informací

Hybridní pohon

Hybridní pohon je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku. Nejčastěji je to kombinace elektrického motoru a spalovacího motoru. Rozvoj hybridních typů… více informací

Infrapanely

Infrapanely jsou zařízení, která slouží k vytápění objektů pomocí infračerveného záření (tzv. sálavý způsob vytápění). Tepelná energie se formou elektromagnetického záření přenáší na okolní tělesa,… více informací

Izolace

V oblasti úspor energie se pojmem izolace rozumí zateplení neboli tepelná izolace. Tepelná izolace umožňuje snížit energetické ztráty staveb a projevuje se celkovou úsporou energie a snížením nákladů na… více informací

Jaderná energie

Jaderná energie, která se uvolňuje z jaderných reakcí v atomovém jádře. Díky speciálním technologiím je tuto energii možné využívat a odvětví, které se touto činností zabývá, se nazývá jaderná… více informací

Jak vybrat úsporná okna?

Okna jsou nepostradatelnou součástí každého domu. Okna nám dodávají světlo v bytě, umožňují větrat. Na druhou stranu ale právě okny utíká velké množství tepla. Je proto důležité věnovat výběru oken… více informací

Klimatizace

Klimatizace je zařízení pro úpravu vzduchu v obytných, průmyslových či speciálních prostorách (dopravní prostředek, laboratoř a jiné). V našich podmínkách se úpravou vzduchu u klimatizací… více informací

Kolik stojí kotel na biomasu?

Biomasa je obnovitelný zdroj energie rostlinného nebo živočišného původu. Při udržitelném hospodaření s půdou bude k dispozici vždy, protože je založena na přeměně sluneční energie zachycené rostlinami… více informací

Kolik stojí solární kolektory pro ohřev vody a vytápění? A kolik ušetříte?

Energii ze slunce je možné využít pro výrobu elektrické energie i tepla. Elektřinu vyrábí fotovoltaické panely, zatímco teplo, které lze využít k přitápění nebo k ohřevu vody, solární kolektory.Na… více informací

Kotel na biomasu

Kotle na biomasu patří do širší skupiny kotlů na tuhá paliva. Mezi biomasu určenou pro vytápění řadíme především kusové dřevo, pelety, štěpku, popř. obilí. Kotle na biomasu lze rozdělit podle několika kritérií:… více informací

LCD televize

LCD televize je zařízení, jehož monitor je složen z tekutých krystalů – odtud je také odvozena zkratka LCD (Liquid crystal display). Zobrazování v LCD televizích funguje na principu pixelů seřazených… více informací

LPG

LPG  je zkapalněný ropný plyn, tedy směs uhlovodíkových plynů používaná jako palivo do spalovacích spotřebičů a vozidel. LPG je novodobé označení pro směs topných plynů známých jako propan-butan,… více informací

Měrná potřeba tepla na vytápění

Měrná potřeba tepla na vytápění je veličina, která charakterizuje tepelně-izolační vlastnosti budovy bez ohledu na účinnost topného systému a zdroje tepla. Vyjadřuje množství tepla, které je vztaženo… více informací

Nízkoenergetické domy

Nízkoenergetický dům  spotřebuje méně energie na vytápění než běžné stavby. Nízkoenergetický dům by neměl za rok spotřebovat více než 50 kWh tepla na metr čtvereční plochy. Pro srovnání, běžná novostavba… více informací

Nulové domy

Nulový dům je takový dům, jehož potřeba tepla pro vytápění se blíží nule, konkrétně je menší než 5,0 kWh na metr čtvereční plochy za rok. Je tedy ještě méně náročný na energie než nízkoenergetický a pasivní… více informací

Obnovitelné zdroje energie

Obnovitelné zdroje energie jsou přírodní energetické zdroje, které mají schopnost částečné nebo úplné obnovy. Patří mezi ně především sluneční, větrná a vodní energie a biomasa. V některých… více informací

Pasivní domy

Pasivní domy mají tak nízkou spotřebu energie, že je možné vynechat běžné aktivní vytápění, aniž by to ohrozilo tepelnou pohodu v domě. Pasivní domy spotřebují ročně maximálně 15 kWh tepla na metr… více informací

Plyn

Plyn jako zdroj energie se vyskytuje v různých formách. Nejužívanější je zemní plyn, jehož zplyněním lze získat svítiplyn. Zkapalněný nebo stlačený zemní plyn se používá jako alternativní pohon motorových… více informací

Podlahové vytápění

Podlahové vytápění patří mezi velkoplošné vytápěcí soustavy a je to způsob vytápění, kdy se teplo do vytápěné místnosti dostává z podlahy. Systém podlahového vytápění má obdobně jako jiné vytápěcí… více informací

Přírodní kosmetika

Přírodní kosmetika, nebo také biokosmetika, jak bývá někdy nazývána, se stala trendem několika posledních let.Přírodní kosmetika  je povětšinou vyráběna z rostlinných složek, které poskytují pleti… více informací

Rekuperace

Rekuperace je pojem, který se užívá pro označení procesu zpětného získávání tepla z odpadního vzduchu. Při rekuperaci dochází k výměně vzduchu bez významných energetických ztrát, které jsou typické… více informací

Solární energie

Solární neboli sluneční energie patří k obnovitelným zdrojům energie, podobně jako biomasa, větrná nebo vodní energie. Solární energii lze přímo využít k ohřevu vody nebo přitápění pomocí solárních… více informací

Solární panely

Solární panel je zařízení, které umožňuje využívat solární energii k výrobě elektřiny (fotovoltaické články) nebo tepla (solární kolektory). Solární články jsou tvořeny polovodičovými plátky (tenčí než… více informací

Součinitel tepelné vodivosti

Součinitel tepelné vodivosti je fyzikální veličina z oboru termodynamiky. Označuje se malým písmenem lambda – ?. Udává míru schopnosti látek vést teplo a je to u látek konstantní veličina. Jde… více informací

Standby režim

Standby režim neboli pohotovostní režim je běžně využívaný vypnutý stav spotřebičů v domácnosti. Avšak zdánlivě vypnuté elektrické spotřebiče i ve standby režimu, jehož indikátorem je většinou… více informací

Tepelné čerpadlo

Tepelné čerpadlo je zařízení, které využívá teplo okolního prostředí k tomu, aby ho přemístilo na požadované místo. Na obdobném principu fungují chladící zařízení (chladničky, mrazničky a klimatizace),… více informací

Topný faktor

Topný faktor je ukazatelem energetické účinnosti zařízení, které dodává do systému teplo (tepelné čerpadlo), popř. chlad (klimatizace na principu tepelného čerpadla). Je to poměr mezi vyprodukovaným teplem… více informací

Třídění odpadu

Třídění odpadu je sběr jednotlivých druhů odpadu odděleně od ostatních. Znamená to, že jednotlivé materiální druhy odpadu se od sebe navzájem rozdělují, aby mohly být následně recyklovány a následně… více informací

Větrná energie

Větrná energie je formou sluneční energie a patří mezi obnovitelné zdroje energie. Vzniká při nerovnoměrném ohřívání Země, což způsobuje tlakové rozdíly v atmosféře, které se vyrovnávají prouděním… více informací

Vodíkový pohon

Vodíkový pohon patří mezi alternativní technologie v automobilové dopravě. Mohl by v budoucnu nahradit hlavní technologii 20. století - spalovací motor na benzínový či naftový pohon. Tradiční fosilní… více informací

Vodní energie

Energie vody neboli vodní energie vzniká při koloběhu vody na Zemi působením sluneční energie a gravitační síly Země. Vodní energie je využívána pro výrobu elektřiny ve vodních elektrárnách… více informací

Výkupní cena elektřiny

Obnovitelné zdroje energie, jako jsou fotovoltaické nebo větrné elektrárny, jsou podporovány formou nejrůznějších dotačních programů. Jednou z možností podpory obnovitelných zdrojů energie, jsou také… více informací

Vyplatí se fotovoltaická elektrárna?

Při dnešní spotřebě a ceně energií se stále častěji objevuje snaha snížit své výdaje za energie. Jednou z možností, jak toho dosáhnout, je alternativní zdroj energie v podobě solární – fotovoltaické… více informací

Vyplatí se změna dodavatele elektřiny?

Elektřina se stala nedílnou součástí našeho života a jen těžko se bez ní obejdeme.  Nejen, že jsou na elektřině závislé všechny elektrospotřebiče v domácnosti a díky elektřině můžeme… více informací

Zelená úsporám

Zelená úsporám je program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie. Je zaměřen na instalace zdrojů na vytápění s využitím obnovitelných zdrojů energie a úspory při rekonstrukcích… více informací

Zelený bonus

Obnovitelné zdroje energie, jako jsou fotovoltaické nebo větrné elektrárny, jsou podporovány formou nejrůznějších dotačních programů. Jednou z možností podpory obnovitelných zdrojů energie, jsou také… více informací

Změny klimatu

Změny klimatu jsou změny v zemském klimatu anebo v regionálních zemských klimatech, které jsou zaznamenávány z pohledu průměrných teplot. Klimatické změny podnebí jsou způsobeny jak přírodními… více informací