fbpx

Konkurenti pro Prius: Honda Insight a další0

Hybridních automobilů zatím na silnicích potkáte minimum. Mezi nejprodávanější z nich patří Toyota Prius. Ani ostatní automobilky však nelení a pracují na nových modelech hybridních vozů. Nedávno byla představena Honda Insight, jež je přímým vyzyvatelem Priuse. Co nabídne zákazníkům ona a další potenciální rivalové?

V roce 2008 se stala nejprodávanějším hybridním vozem v České republice Toyota Prius. O parametrech třetí generace tohoto úspěšného hybridního automobilu jsme čtenáře Nazeleno již informovali. Toyota se vývoji hybridních vozů věnuje po čtyři desetiletí a své modely neustále zlepšuje. Ohledně nového Priuse je automobilka optimistická a plánuje prodat 400 tisíc kusů tohoto vozu, který se v létě objeví také na českém trhu. 

„Nízká spotřeba Hondy Insight je vykompenzována nižším výkonem, než nabízí třetí generace Toyoty Prius.“

Reklama

Jací jsou však největší konkurenti Priuse? Z jaké nabídky hybridních vozů bude moci zákazník v roce 2009 vybírat? Je možné najít luxus, dobré jízdní vlastnosti, ekologické standardy a přijatelnou cenu v jednom?

Honda Insight – největší konkurent

Za největšího přímého konkurenta Toyoty Prius lze považovat nový hybridní vůz Honda Insight, který byl představen na autosalonu v Detroitu. Svým vzhledem se podobá vodíkovému automobilu Honda FCX Clarity. Honda Insight nabídne patentovaný hybridní pohonný systém IMA (Integrated Motor Assist). Podle vyjádření automobilky se podařilo snížit výrobní náklady systému, což se odrazí v celkové ceně nového automobilu.

Ekologické vozy na Nazeleno

    – Další novinky z autosalonu v USA   

    – Nejúspornější vozy střední třídy

    – Emisní normy EURO 5

    – Historie elektromobilů

    – Toyota Prius 3

    – Konkurenti Priuse: Honda Insight

Nový hatchback bude mít kombinovanou spotřebu 4,4l/100 km (tj. o 0,3 l nižší než nabízí Prius). Produkce emisí CO2 se pohybuje kolem 101 g na jeden ujetý kilometr. Aktivací systému Eco Assist bude možné spotřebu ještě o něco snížit.

Čtyřválcový motor 1,3i VTEC (pro trh v USA s výkonem 73 kW, pro evropský trh s výkonem 65 kW) bude doplněn elektromotorem o výkonu 10 kW. Celkový výkon soustavy je 88 koní (tj. o 46 koní méně než nabízí Prius). Při velmi nízké rychlosti bude automobil schopen jet pouze na elektrický pohon. O aktuální i dlouhodobé spotřebě paliva bude řidiče informovat nezbytný displej na palubní desce.

Honda Insight má aerodynamický tvar a nízké emise.
Honda Insight má aerodynamický tvar a nízké emise. Zdroj: http://automobiles.honda.com

Sportovní doplňky jako kompenzace

Stejně jako Toyota, zvolila i Honda pro svůj hybridní vůz velmi aerodynamický tvar, který přispívá k nízkému odporu vzduchu. Automobilka se snaží udržet si tvář značky příznivců sportovního stylu. Zájemcům o hybridní Insight proto nabízí takové doplňky jako je spoiler pod předním i zadním nárazníkem, černá maska chladiče či litá kola. Interiér je možné vylepšit hliníkovými pedály či kompaktní navigací.

Pod kapotou Hondy Insight najdeme 88 koní. Z nuly na sto se tento vůz dostane za 11,5 vteřin.
Pod kapotou Hondy Insight najdeme 88 koní. Z nuly na sto se tento vůz dostane za 11,5 vteřin. Zdroj: http://automobiles.honda.com/

Na rozdíl od Toyoty je Honda v očekávání prodeje svého hybridního vozu skromnější. Plánuje prodat 200 tisíc kusů (z toho polovinu na severoamerickém kontinentu). Na trhu se Honda Insight objeví během první poloviny roku 2009. Předběžná cena vozu zatím není známa, ale podle automobilky má být na americkém trhu výrazně nižší než cena konkurenčního Priuse.

V České republice nabízí Honda v současné době hybridní automobil Honda Civic, jenž má kombinovanou spotřebu 4,6 l/100 km a jeho základní cena se pohybuje kolem 540 tisíc Kč. 

Dieslový hybrid z Jižní Koreje

K rodinným ekologickým vozům přibude během roku 2009 Kia Rio, která nabídne dieselový motor ve dvou variantách. Zákazník bude moci zvolit čtrnáctistovku s výkonem 88 koní, jež bude doplněna elektromotorem o výkonu 16 koní. V této variantě je kombinovaná spotřeba vypočítána na 5,6 l/100 km.

Kia Rio má ve srovnání s Hondou Insight vyšší spotřebu a je o něco pomalejší
Kia Rio má ve srovnání s Hondou Insight vyšší spotřebu a je o něco pomalejší. Zdroj: http://www.autobloggreen.com/  

Z nuly na sto se Rio dostane za 12,2 vteřin. Maximální rychlost tohoto vozu je 180 km/h. Pro náročnější zákazníky je připraven dieselový motor o obsahu 1,6 litrů, kterému pomáhá elektromotor o výkonu 20 koní.

Více komfortu – více peněz i spotřeby

Automobilky myslí i na ty, kteří touží po rychlejším a výkonnějším hybridním vozu. Pro luxus, větší výkon a elegantní design je ale nutné sáhnout hlouběji do kapsy. Již při prvním pohledu na rychlé luxusní hybridy je jasné, že jsme o kategorii jinde, než se pohybuje Prius či Honda Insight.

Hybridní elegance. Mercedes-Benz S400 BlueHybrid má pod kapotou skoro 300 koní.
Hybridní elegance. Mercedes-Benz S400 BlueHybrid má pod kapotou skoro 300 koní. Zdroj: http://www.autobloggreen.com

Pro náročnější připravuje Mercedes-Benz nový automobil S400 BlueHybrid, který bude určen zejména pro americký trh. Z nuly na sto se tento vůz dostane za 7,2 vteřin. Pod kapotou najdeme motor o objemu 3,5 l a výkonu 205 kW. Ten je doplněn elektromotorem o výkonu 15 kW. Po sečtení výkonu obou motorů dojdeme k číslu 299 koní.

Zajímavostí je systém start/stop, který snižuje spotřebu paliva při rozjezdu. Pokud pojedeme rychlostí méně než 15 km/h, motor se automaticky vypne a v této fázi pracuje pouze elektromotor. Ten znovu nahodí spalovací motor při rozjezdu či vyšší rychlosti. Zásadní nevýhodou tohoto vozu, který se v západní Evropě začne prodávat v červnu 2009, je jeho cena, jež je odhadována na 1,9 mil. Kč.

Hybridní Lexus: rychlý, ale drahý

Na českém trhu je známý Lexus GS 450h, který disponuje hybridním systémem pohonu Lexus Hybrid Drive. Pod kapotou najdeme šestiválec o obsahu 3,5 l a dvojici elektromotorů. Výkon celé hybridní soustavy je 254 kW. Řidič má možnost podle potřeby volit z několika provozních režimů. Kombinovaná spotřeba tohoto vozu je 9l/100km.

Lexus GS 450h nabízí luxus a komfort. Z nuly na sto se dostane za necelých 6 vteřin.
Lexus GS 450h nabízí luxus a komfort. Z nuly na sto se dostane za necelých 6 vteřin. Zdroj: http://www.hybridcars.com/  

Mimo město je spotřeba vyšší, ale ve městě se dostává výrazně pod hranici spotřeby konvenčních automobilů s obdobným obsahem motoru. Z nuly na sto se tento hybrid dostane za 5,9 sekund. Cena je však stejně jako u Mercedesu BlueHybrid vysoká – pohybuje se kolem 1,8 mil. Kč.

Zdá se, že o první dvě příčky v prodejnosti hybridů se popere Honda Insight a Toyota Prius. Obě dvě automobilky přišly s hybridními vozy, které splňují důležité parametry, na něž bude spotřebitel pohlížet: nízká spotřeba a relativně dobrý výkon. Honda slibuje i nízkou cenu, kterou hodlá proti Toyotě Prius bojovat. Její výši ale zatím můžeme jen odhadovat.

Srovnání vybraných hybridních vozů

Model
Celkový výkon
Obsah
Kombinovaná spotřeba
Zrychlení
0100
Cena
Toyota Prius
3. generace
 
134 koní
 
1,8
 
4,7l/100km
 
9,8 s
Odhadem od 600 tis.
 
Honda Insight
 
88 koní
 
1,3
 
4,4l/100km
 
11,5 s
Není známo
 
Kia Rio
 
88 koní
 
1,4
 
5,6l/100km
 
12,2 s
Není známo
Mercedez-Benz S400
BlueHybrid
 
299 koní
 
3,5
 
7,9l/100km
 
7,2 s
 
1,9 mil.
Lexus GS 450h
296 koní
3,5
9,0l/100km
5,9 s
1,8 mil.

 

Autor: Redakce Nazeleno.cz