fbpx

Jsou elektřinou poháněné automobily řešením?0

První elektromobil EV1

Mělo jít o efektní a přitom levnou alternativu ropy. Elektřina, baterie, dobíjení. Přestože autosalóny představili již dlouhou řadu nadějných prototypů, žádný z nich se nedočkal výraznějšího komerčního úspěchu; tím spíše, že většina těchto prototypů nikdy neopustila designérská prkna. Proč? A jaké jsou skutečné vyhlídky elektrického pohonu v blízké budoucnosti?

Vyhlídky elektřinou poháněných automobilů? Skeptik by je označil za černé, realista za neutrálně šedé a optimista by jásal nad zprávami automobilek, které této oblasti přisuzují výjimečnou budoucnost. Nazeleno.cz vám řekne, jaká je situace doopravdy – co se v této oblasti povedlo, co nikoliv a jaká elektřinou poháněná vozidla je dnes možné si skutečně zakoupit.

„Vůz EV1 dokázal, že elektromobil je technicky realizovatelné řešení a to pouze s drobnými modifikacemi současných vozů.“

Reklama

Pokud se vrátíme zpět do historie, vyznačují se první navržené automobily na elektřinu řadou nedostatků, z nichž postačí jmenovat vysoké náklady na pořízení baterií, nízkou dojezdovou vzdálenost, dlouhou dobu trvající dobíjení baterií či obecně limitovanou životnost baterií, které byly po několika měsících na odpis. Řadu ze jmenovaných problémů počátku devadesátých let, kdy koncerny Toyota, Honda, Ford a General Motors představily první z prototypů na bázi elektrického pohonu, se již podařilo překonat – vývoj na trhu automobilů, spojený s klesajícím tlakem na snižování emisí u současných vozů (poslední skutečně významnou kampaň na podporu boje proti automobilům zaznamenaly USA v 90. letech), ale také rozvoj technologií u současných motorů se společně postaraly o to, aby byla elektřina odsunuta na druhou kolej zájmu velkých automobilek. Tato situace do jisté míry přetrvává i dnes.

EV1 bylo první (fiasko)

Zpět na televizní obrazovky se problematika elektrického pohonu vrátila v roce 2006 s odhalením problémů, které provázely vývoj vozu EV1 z dílny General Motors; vůbec prvního automobilu, který se od designéru dostal v USA až do běžného provozu. Dokument „Who Killed the Electric Car?“ (v překladu „Kdo zabil elektromobil?“) přinesl pohled na problematický vývoj, limitovanou komercializaci a pozdější události v pozadí úmrtí tohoto projektu, jež byly podle mnoha spekulací spjaty s tlakem producentů pohonných hmot i americké vlády. Přestože se vůz nikdy nedočkal širokého využití mezi lidmi (vyrobilo se 2 tisíce kusů a téměř všechny byly před několika lety sešrotovány), pro oblast elektrických automobilů znamenala EV1 významný krok dopředu. Vůz dokázal, že řešení je technicky realizovatelné a to pouze s drobnými modifikacemi současných vozů.

První elektromobil EV1
Elektromobil EV1 byl prvním sériově vyráběným vozem na elektřinu

Smrt EV1 a postupný rozvoj akumulátorů do té podoby, že jsou dnes schopny pohánět něco tak velkého jako běžné silniční vozidlo; to jsou hlavní dva důvody, díky nimž se řada výrobců znovu rozhodla myšlenku elektrického pohonu oprášit. Poměrně významným pokusem smazat rozdíly mezi elektrickými vozy a jejich benzínovými kolegy, byl Tesla Roadster. Podpořen impozantními čísly jako zrychlení z nuly na sto za 4 sekundy, dojezdovou vzdálenosti až 320 kilometrů a odhadovanou cenou okolo 100 tisíc dolarů nebyl příliš vzdálen skutečným požadavkům trhu. Snaha o maximálně atraktivní design a příjemné ohlasy spotřebitelů donutily konkurenci reagovat a nabídnout vlastní alternativu.

Čím se liší elektřinou poháněná auta?

Elektrická auta jsou poháněna energií uchovanou ve velké sadě baterií, jež nahrazují konvenční spalovací či benzínové motory. Na rozdíl od nich nevypouští oxid uhličitý nebo oxidu dusnatý do ovzduší a jsou proto šetrná k životnímu prostředí. Elektrický pohon přesto vzbuzuje řadu otázek jednak o čistotě vyráběné energie, kterou vyžaduje, a druhak o efektním způsobu likvidace použitých baterií.

S prototypy se roztrhl pytel a s nimi i počet variací elektrických vozů jak po stránce výkonu, tak také ceny. Za zmínku stojí další výrobek Tesly, dvousedadlové sexy autíčko do města, rodinný sedan Miles Automotive Group’s XS 500 s cenou pod 30 tisíc dolarů nebo pick-up od Phoenix Motorcars. Všechny vozy shodně splňovaly podmínky naprosté čistoty k prostředí (žádné emise), stejně jako požadavek dojezdové vzdálenosti v řádu několika stovek kilometrů. Přestože všechny tyto automobily byly vyvíjeny s cílem nabídnout alternativu ke klasickým konvenčním vozidlům, excelovaly pouze na krátkých cestách a v hustě zasídlených oblastech, kde mohly vyniknout jejich přednosti při upozadění jasných negativ.

Autor: Redakce Nazeleno.cz