Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Honda připravuje hybrid za 350 tisíc – první fotky!

Před krátkou dobou obletěly svět první špionážní fotografie hybridního vozu Honda. Chystá se cenová revoluce „zelených“ automobilů? Zjistili jsme pro vás více! + HYBRIDY PRODÁVANÉ U NÁS!

04. 08. 2008 | David Marák

Ve zkratce:

V útrobách dílen automobilky Honda je vyvíjen nový model auta na hybridní pohon, který do značné míry vychází z úspěchu konkurence - Toyota Prius. Největší změna se ovšem dotkne systému IMA, jenž se dočkal zjednodušení a zároveň snížení nákladu na jeho výrobu. Co ale vlastně IMA znamená? A jak je to vůbec s ekologickými auty u nás? Odpovědi naleznete v článku.

Toyota Prius nemá na růžích ustláno, alespoň tomu nasvědčují poslední týdny. Důvod? Honda již několik měsíců vyvíjí svůj nový a zatím bezejmenný model, jehož hlavní doménou se stane inovovaný hybridní pohon za přijatelnou cenu.

„I při velmi nepřívětivém přepočtu tak hybridní Honda bude stát zhruba 350 tisíc Kč, podobně jako vozy nižší střední třídy.“

Svět přitom před pár dny oblétly první špionážní fotografie přímo z místa testování. To probíhalo v kanadské pustině za – zdánlivě – přísného utajení.

Honda... Prius?!

Nutno přitom dodat, že první dojmy jsou spíše za rozporuplné. Uveřejněn snímky totiž překvapily okatou podobností s již zmiňovaným modelem Prius (2004), jejž má na svědomí právě Toyota. Skoro by se dalo říci, že jde o Priuse s nálepkou „Honda“ , spolu s několika dalšími kosmetickými úpravami.

Kromě výhodného tvaru karoserie se ovšem jedna z hlavních předností nového vozu od Hondy skrývá právě pod kapotou. Konstruktérům se údajně podařilo zjednodušit systém Integrated Motor Assist (ve zkratce známý jako IMA) tak, že by měl automobil stát „jen“ necelých dvacet tisíc dolarů.


Neuměle zakrytý model hybridní Hondy, Zdroj: Autobloggreen

I při velmi nepřívětivém přepočtu tak částka ani v našich končinách nepřesáhne sumu srovnatelnou s běžnými vozy nižší střední třídy – konkrétně 350 tisíc Kč. V rámci hybridních automobilů by zároveň došlo k prolomení ledů, což by mohlo zapůsobit na jejich průměrnou cenu. Zatím jsou totiž hybridní auta doménou majetnějších řidičů. Bude tomu tak i v horizontu pěti deseti let? S největší pravděpodobností již ne (Toyota navíc také ohlásila výrazně nižší cenu pro připravovaný „Prius II“).

Levnější IMA

O samotném fungování vozidla dosud není příliš známo, stejně tak nebyly konkretizovány změny v již zmíněném systému IMA. Předpokládáme však, že i tentokrát bude spojovat klasický čtyřválec s pomocným integrovaným elektromotorem pro startování, brzdění a šetření paliva při akceleraci. Elektromotor totiž v předchozích modelech Hondy nebyl schopen pracovat samostatně a se svými 6,5 kW spíše vypomáhal plnohodnotnému zážehovému motoru (vzpomeňme právě na Civic IMA). Výsledkem byl kultivovaný chod s kombinovanou spotřebou 4,9 l/100 km.


Zezadu byste si novou hybridní Hondu mohli splést s Priusem, Zdroj: Autobloggreen

S novými generacemi IMA systému zpravidla klesá spotřeba a zároveň roste výkon. S velkými změnami nového hybridu od Hondy je ovšem zatím diskutabilní, o kolik procent povyskočí laťka kvality a o jak moc šetrnější bude automobil na životní prostředí. Pokud ale bude dodržen příslib přívětivých cen, bude nová hybridní Honda určitě zajímavým produktem na trhu.

Závod o nejzelenější auta - nejen hybridy

Mnohé automobilky po celém světě věnují značné úsilí vývoji vozů, který využívají alternativních zdrojů energie a splňují přísné standardy. Například BMW chystá uvést na trh slibovaný X6 Hybrid, KIA testuje Rio Hybrid Sedan a Sportage FCEV (Full Cell Electric Vehicle) a na rok 2009 je plánován takzvaný eco_cee´d, tedy ekologická verze automobilu KIA cee´d.

Jaké automobily lze ale koupit dnes? Kromě hybridního modelu Honda Civic (539 tisíc Kč), Lexusu (spadajícího pod Toyotu) GS 450h (1,169 mil. Kč), RX 400h a LS600h je mezi zákazníky nejoblíbenější Toyota Prius (649 tisíc). Všechny ceny jsou na úrovni střední třídy, Honda by tedy mohla vnést do oblasti čerstvý vítr.

Konkurenční varianty představují řešení využívající konvenčních motorů. Příkladem je Citroen, jehož auta mají ekologické označení AIRDREAM – existují jak v benzínových, tak dieselových Variantách. Fiat naopak využívá pohon na CNG v modelech Fiat Panda, Fiat Multipla, Fiat Doblò Cargo a Fiat Punto Van. A za zmínku stojí také Ford, který nabízí Ford Focus Econetic se vznětovým motorem 1,6TDCi 90k nebo specifický typ Flexi-Fuel umožňující jízdu na směs benzínu a bioetanolu (s až 85 % druhé jmenované složky).

Hybridní vozy u nás – jak to s nimi vlastně vypadá?

Hybridy se zatím prosadily výrazněji pouze ve Spojených státech. Jaká je situace se šetrnými automobily v České republice? Agentura ČTK vydala zprávu hovořící o několika stovkách hybridních vozů, které se v současné době prohání po našich silnicích. Figurují mezi nimi značky jako Honda, Lexus a samozřejmě i Toyota s oblíbeným Priusem. Rok od roku přitom prodej „zelených“ automobilů roste, nejvyšší je ovšem v USA. Zatímco na našem trhu jde v porovnání s celkovou poptávkou o mizivé číslo, v USA jde o tři procenta.nově prodaných vozů.


I nový Prius II by měl být údajně mnohem levnější než dnes (na snímku jeden z konceptů Toyoty)

Řečí konkrétních čísel se u nás letos od ledna do května prodalo něco před padesát hybridních vozů. Loni se přitom čísla vyšplhala pouze nad třicet kusů. Každým rokem tak poptávka roste a už nyní například převyšuje polovinu všech prodaných automobilů Toyoty.


Související články

Tagy: Energie, Doprava, Ze světa, Události, Hybridy a elektromobily, Technologie, Hybridy a elektromobily

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií