Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Alternativní pohony: Fiat ujede 18 km na solární panely

Elektromobily a hybridy zažívají v posledních letech rozvoj. Dojezdová vzdálenost elektromobilů se prodlužuje, vlastnosti hybridních vozů se zdokonalují. Jaké jsou novinky ze světa alternativních pohonů?

10. 12. 2010 | Magazín Finance.cz

Ve zkratce:

V Německu je stejně jako v ČR dnes nejrozšířenějším alternativním palivem propanbutan – LPG. Naši sousedé ale s největší pravděpodobností hodlají investovat přes miliardu eur do vodíkové dopravy, především do výstavby čerpacích stanic na vodík. Do roku 2017 by jich chtěli mít z dnešních několika desítek až 1 000.

Dnešní svět je ve znamení snahy nahrazovat rychle ubývající zdroje nerostných surovin alternativami šetrnějšími k životnímu prostředí. Tento trend se u nás rozmáhá, podobně jako ve světě, i v oblasti autoprůmyslu. Je možné potkat auta jezdící na vodík, zemní plyn, propanbutan apod. Je otázkou času, kdy se začnou rozšiřovat tzv. airpody, tedy automobily poháněné vzduchem. Ve kterých zemích jsou nejdál a jak se k šetrnějším vozovým parkům staví soukromé firmy?

"Alternativním palivem je i vodík - v Německu například budují tzv. vodíkové dálnice."

V Německu je stejně jako v ČR dnes nejrozšířenějším alternativním palivem propanbutan – LPG. Naši sousedé ale s největší pravděpodobností hodlají investovat přes miliardu eur do vodíkové dopravy, především do výstavby čerpacích stanic na vodík. Do roku 2017 by jich chtěli mít z dnešních několika desítek až 1 000. 

Elektromobily a hybridy 

    – 7 Alternativ benzínu a nafty

    – Nejúspornější vozy střední třídy

    – Trabant jako elektromobil

    – Opel HydroGen4 jezdí na vodík

    – Kdy budou elektromobily v ČR?

O vodík jako palivo mají zájem i severské státy – hlavně Norsko a Dánsko. V Norsku tento záměr není vůbec od věci, protože právě sem vede z Německa tzv. vodíková dálnice, podél níž jsou k dispozici čerpací stanice na vodík.

V USA bylo původním plánem vystavět kolem dálnice Interstate 5, která protíná stát od severu až k jihu, vodíkové pumpy. Později se tento nápad rozšířil o výstavbu alternativních čerpacích stanic na biopaliva a dobíjecích stanic pro elektromobily. USA chce veřejnost ujistit o tom, že má k provozu hybridů a elektromobilů dostatečné zázemí.

Automobilky investují do ochrany přírody

Mnoho firem soukromé i veřejné správy nakupuje ve velkém elektromobily a hybridy, aby zlepšily alarmující úroveň životního prostředí. Na podzim 2009 si britští policisté vyhlédli na Národní policejní výstavě elektromobil Mitsubishi iMiEV a zažádali Mitsubishi motors o možnost jeho testování. Automobilka během několika týdnů připravila dodávku speciálně upravených elektromobilů iMiEV v policejních barvách. Tento model má dojezd 160 km, maximální rychlost 130 km/h a uveze 4 dospělé lidi.

Podle šéfa londýnské policie je toto město pro hybridy a elektromobily ideální. Mimo jiné i díky omezení rychlosti v centru. Loni využívala londýnská policie kolem 140 hybridů Toyota Prius a testovala elektrickou verzi Smart ForTwo.

K využívaným alternativním pohonům patří CNG a LPG
K využívaným alternativním pohonům patří CNGLPG

Americký telekomunikační gigant AT&T chce v příštích 10 letech investovat půl miliardy dolarů do hybridů a vozidel poháněných zemních plynem CNG. Do roku 2020 by chtěl vlastnit až 8 000 automobilů na alternativní pohon. Co se týče hybridů, mělo by se jednat o značky Ford a Toyota.

Jen málo společností se však problému věnuje komplexně. Jednou z těch zodpovědných je třeba přepravní firma TNT. Její plán je od roku 2007 do roku 2020 snížit své emise o 45 %. Loni se jejich hladinu podařilo snížit oproti roku 2008 o celých 11 %. Napomoci maximálnímu snížení emisí by měl i celosvětový nákup 3 000 elektrických vozidel během následujících 3 let.

Elektromobil jako nákladní vůz

Značka Avia z pražských Letňan má letitou tradici a zachytila včas nastupující trend elektromobilů. Začala dodávat podvozky a kabiny pro řadu nákladních elektromobilů Newton společnosti Smith, která funguje ve Velké Británii a USA. Chystá se také expandovat do východní Evropy a mezi její první zákazníky se hlásilo i pražské ruzyňské letiště.

Podvozky Avia jsou první, které se vyrábějí s dojezdem až kolem 400 km na pouhé jedno nabití. Automobilka sice uvádí jen 260 km, ale ze spotřebitelských zkušeností vyplývá, že je tento údaj pravdivý pouze při velmi neúsporné jízdě.

Novinky ve světě elektromobilů a hybridů

Fiat Phylla je unikát svého druhu. Využívá totiž dvou hlavních alternativních typů pohonu – vodíku skrze palivové články a slunce díky solárním panelům. Tohle zázračné vozidlo nevypouští žádné emise, pouze vodu, a je kompletně recyklovatelné. Fiat Phylla dosahuje nejvyšší rychlosti 130 km/h a dokáže údajně ujet až 18 km pouze na nabití sluncem přes solární panely.

Podobně jako Toyota vlastní Lexus, pod Nissan spadá značka Infinity. První elektromobil téhle značky má být postaven na elektrickém podvozku modelu Nissan Leaf, ale celková karoserie by měla být mnohem atraktivnější. V prodeji by tento elektromobil měl být od roku 2014, kdy jeho majitelé budou moci využít lepšího zázemí pro alternativní vozidla, než je tomu dnes.

Alternativní paliva pronikají i do oblasti sktútrů
Alternativní paliva pronikají i do oblasti sktútrů

Plug-in hybridy jsou další variantou budoucnosti

Tyto hybridy „do zásuvky“ se nabíjejí poměrně jednoduše. Například přes noc v běžné rozvodové síti. Jakmile se baterie vybije a v blízkosti se nenachází žádná zásuvka, nastoupí funkce běžného spalovacího motoru. Ten neuvádí do chodu kola, ale slouží jako generátor elektrické energie.

Letošním rokem počínaje se dostává na trh plug-in hybrit Chevrolet Volt, jehož minimální dojezd je kolem 64 km na jedno nabití. Aby se tyto inteligentní přístroje mohly rozšířit, je potřeba překročit několik vysokých prahů.

Stanou se elektromobily vozy budoucnosti
Stanou se elektromobily vozy budoucnosti?

Zatím nevíme, kolik plug-in hybridů dokáže současná rozvodná síť utáhnout, není zjištěno, jaký vliv bude mít náhrada klasických automobilů se spalovacími motory za plug-in hybridy na emise skleníkových plynů. U ČR a dalších států je nasnadě i otázka, zda je žádoucí vyměnit závislost na ropě ze zahraničí za závislost na bateriích ze zahraničí.

Výrobci Chevroletu Volt se museli mimo jiné vypořádat se zatím velmi špatnou dobíjecí infrastrukturou. Zlepšení zázemí pro automobily na alternativní pohony je totiž zatím pořád hudbou budoucnosti. Doufejme, že ne moc vzdálené.

Článek vyšel původně na serveru Finance.cz. Autorkou článku je Klára Čechová.

Související články

Tagy: Technologie, LPG a CNG, Hybridy a elektromobily

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií