fbpx

Elektromobily v Česku – na podzim přijelo několik novinek0

Elektromobily se pomalu dostávají i na české silnice a v ulicích, obchodních centrech i na čerpacích stanicích se objevují nabíjecí stojany. Zatímco ještě před pár lety byla nabídka elektromobilů v Česku dost skromná, poslední měsíce se situace rapidně lepší.

Novinkou letošního roku je první elektromobil od BMW. Vývoj modelu i3 začal v roce 2007 a podle automobilky je to první automobil na světě, který byl od počátku svého vývoje navržen pro elektrický pohon. Od listopadu se tento vůz dostává i na český trh a jeho cena je 900 000 korun včetně DPH.

Výkon 170 koní je pro mnichovské vozy tradičně přenášen na zadní kola, a co je skvělé, je k dispozici hned po sešlápnutí plynového pedálu. Zátah je tedy skutečně impozantní, vůz se podle zkušeností řidičů obrazně řečeno „staví na zadní“. Nicméně maximální rychlost je z důvodu hospodárnosti omezena na 150 km/h. K ovládání vozu pak stačí jediný pedál – při sešlápnutí vůz zrychluje, po sundání nohy z pedálu začíná rekuperace a automobil zpomaluje. A spojka? Tu nemá žádný elektromobil.

Reklama

Elektromobily jsou stále ještě spíš exkluzivní záležitostí – je to dáno hlavně cenou použitých technologií. To se ale může v blízké budoucnosti změnit a s elektropohonem se budeme setkávat i u levnějších vozů. BMW i3 ale stále ještě patří k exkluzivním vozům. (Foto: BMW)

Dojezd je dle stylu jízdy někde mezi 130 a 160 kilometry, což je podle BMW dostačující. Při testování elektromobilu automobilka zjistila, že průměrný řidič ujede za den 45 kilometrů. Dobít baterie je pak možné u nabíjecí stanice nebo pomocí nabíječky Wallbox z běžné zásuvky. Přesto mohou mít zájemci ve voze ještě malý zážehový motor o objemu 650 cm3, ten prodlouží dojezd až na tři stovky kilometrů.

Velkým problémem elektromobilů dneška jsou těžké baterie. BMW tento nedostatek řeší extrémně lehkými materiály v konstrukci automobilu, třeba uhlíkovou karoserií. S váhou 1195 je automobil lehčí než většina aut kompaktního segmentu a přitom poskytuje pro cestující více místa.

Nissan LEAF: Facelift bestselleru

Dalším elektromobilem, s nímž bychom se časem mohli na českých silnicích potkávat více, je jeden z celosvětově nejoblíbenějších vozů a světové auto roku 2011 - Nissan LEAF. Jen v Evropě se již těchto aut prodalo více než 10 000 a navíc byla nedávno představena druhá generace. Právě dva nové vozy si do své testovací flotily vybral i ČEZ pro elektromobilní projekt. “Rozvoj elektromobility v České republice je také pro nás jednou z priorit a proto si vzájemné spolupráce se společností ČEZ velmi vážíme,“ prohlásil při předání vozů Zdeněk Fořt, Country manager společnosti Nissan v ČR.

Jeden z nejprodávanějších evropských elektromobilů – Nissan Leaf v inovované verzi. (Foto: Nissan)

Více než sto vylepšení

Nový model přináší více než sto vylepšení oproti první generaci. Vůz má nyní delší dojezd (až do vzdálenosti 199 km), rychlejší dobíjení, nižší cenu, je lehčí (v základní verzi o 50 kg) a má i lepší jízdní vlastnosti. Inovacemi prošla konstrukce motoru i nabíječky, stejně jako podvozek. „Vyšli jsme z přání svých zákazníků a udělali jsme maximum pro to, aby nová, v Evropě vyráběná verze našeho úspěšného elektromobilu po všech stránkách vyhovovala jejich potřebám,“ říká Paul Willcox, senior viceprezident pro prodej a marketing společnosti Nissan Europe.

Nissan LEAF je nyní k dispozici ve třech stupních výbavy. Základní verzí je již tradičně Visia za 715 300 korun, bohatší výbavu má Acenta a nejluxusnější je Tekna. A co je nejlepší – základní cena verze Visia je nižší než cena původní generace vozů LEAF.

Na elektrickou octavii zapomeňte

Již desítky měsíců mladoboleslavská Škoda Auto testuje vůz Škoda Octavia Green E Line, a tak mohla vzniknout domněnka, že se tento vůz dostane do prodeje. Není tomu tak, automobilka v něm pouze zkouší elektrický pohon, který pak uplatní v malém voze do města, tedy v modelu Citigo. Pozitivní je, že se to pravděpodobně stane již v roce 2014.

Kdo přesto chce jezdit Škodou na elektřinu, může využít nabídky společnosti EVC Group. Tato firma totiž přestavuje mladoboleslavské vozy na elektrický pohon a tak lze již dnes koupit Fabii, Roomster, Octavii, Yeti i Superb na elektřinu. Cena je ale podstatně vyšší než standardní verze.

Další auta? Musíme si počkat

Po světě jezdí daleko více elektromobilů, na něž si čeští zájemci musí počkat. Zatímco malé vozítka Smart ED již několik let díky energetickému gigantu E.ON testují různé společnosti, běžní zákazníci je stále koupit nemohou. Mateřská automobilka Mercedes – Benz stále oddaluje termín zahájení prodeje v ČR, aktuálně lze říct pouze to, že to nebude v první polovině příštího roku.

Špičku e svém oboru tvoří elektromobily Tesla. Majitelé těchto vozů hovoří o neuvěřitelném komfortu a skvělém řidičském zážitku. Pohodlí a výborné technické parametry ale mají svou cenu. Tesla model S stojí téměř 2 milion Kč. V České republice už ji pár jezdí. (Foto: Tesla Motors)

Nabídka v ČR je bohatá, ale nelze zatajit, že po světě se v elektromobilně angažuje ještě více hráčů. Ještě déle si tak zřejmě počkáme na elektrický Ford Focus, Renault Fluence Z.E. nebo Fiat 500e. A taková Tesla nebo Fiskar asi zůstane pro české motoristy toužící koupit si tento vůz doma jen snem.

Elektromobilita na Nazeleno.cz:

  • Jak si vybrat elektrokolo

  • Gocycle – špička mezi elektrokoly

  • Hybridní auta na českém trhu

Ale kdo ví, třeba se dočkají. Cena elektromobilů totiž letí dolů a jídlem roste chuť. Těžko lze očekávat, že se budou americké automobilky bránit ziskům ze starého kontinentu… „Cena a životnost akumulátorů v budoucnu rozhodne o rychlosti odklonu od závislosti na ropě, kterou je vlastně velká škoda pouze pálit,“ dodává k rozvoji elektromobility Jiří Bendl z Ministerstva životního prostředí.

Autor: Redakce Nazeleno.cz