fbpx

Elektromobily: 1 000 km na jedno nabití není utopie0

Elektromobily představují alternativní dopravu, která slibuje úspory peněz i emisí na ujetý kilometr. Doposud masivnímu rozvoji elektromobilů bránila řada technických a technologických překážek. Na jejich vylepšení ale automobilky zapracovaly. Jaké jsou novinky ze světa elektromobilů? Proč v ČR přibývají dobíjecí stanice?

Vize je jasná – silnice by měly v budoucnu brázdit elektromobily s výkonnými bateriemi, které budou rychle a jednoduše dobíjeny na řadě dobíjecích stanicích – podobně jako se dnes tankuje benzín. Řidičům klesnou náklady na ujeté kilometry a uspoří se i emise. Současné elektromobily mají dojezd přibližně 150 km na jedno nabití, což může odradit i mnohé elektromobilové nadšence. Potenciál elektromobilů je však údajně mnohem vyšší.

„Dojezd elektromobilu Nissan Leaf je po půl hodině nabíjení přibližně 130 km.“

Reklama

Opel Ampera: 60 km zcela bez emisí

Na jaře roku 2009 byl na každoročním autosalonu v Ženevě představen prototyp elektromobilu Opel Ampera s prodlouženým dojezdem 500 km na jedno nabití. Je vybaven sadou li-ion akumulátorů o výkonu 16 kWh, které při plném nabití elektřinou slouží jako pohon pro prvních 60 km jízdy. Po uplynutí této vzdálenosti se aktivuje palubní generátor, který je poháněn malým spalovacím motorem. Elektrická energie generátoru následně prodlouží dojezd až na 500 km s maximální rychlostí 160 km/h.

Elektromobily a hybridy na Nazeleno

    – 7 Alternativ benzínu a nafty

    – Nejúspornější vozy střední třídy

    – Trabant jako elektromobil

    – Opel HydroGen4 jezdí na vodík

    – Kdy budou elektromobily v ČR?

Prvních 60 km jede automobil pouze na elektrickou energii z akumulátorů a jízda je tedy zcela bezemisní (pokud nepočítáme, že elektřina byla vyrobena v uhelných elektrárnách). Ačkoliv po ujetí 60 km dojde k aktivaci generátoru a tím i k uvolnění určitého množství emisí (toto množství nebylo dosud zveřejněno), německý Opel se brání výzkumem, jenž dokazuje, že zhruba 80 % řidičů ujede denně méně než 50 km. Pokud by k dopravě do zaměstnání nebo na nákup použili Opel Ampera, znamenalo by to zcela čistý provoz bez emisí. Li-ion akumulátory bude možné dobíjet z běžných domácích sítí (230 V). Sériová výroba elektromobilu Opel Ampera by měla začít koncem roku 2011.

Opel Ampera
Opel Ampera. Zdroj: http://content.metroer.com

Elektromobil Daihatsu Mira: 1 003 km na jedno nabití

Na podzim minulého roku Japonci udělali rekord – dojezd elektromobilu zvýšili na 555,6 km na jedno nabití. Testovací elektromobil Daihatsu Mira tuto vzdálenost ujel na cestě z Tokia do Ósaky za třináct a půl hodiny. Zdrojem energie se stal akumulátor s 8320 válečkovitými lithium-iontovými bateriemi Sanyo.

Stejný typ vozu letos rekord pokořil a ujel více než 1 000 km na jedno nabití. Téměř dvojnásobné vzdálenosti dojezdu pomohly výkonnějšímu akumulátoru s kapacitou 74 kWh, snížení hmotnosti sedaček a pneumatiky s nižším odporem. Zatímco první rekordní jízda (555 km) se konala za reálných provozních podmínek, nový rekord (1 003 km) se s elektromobilem podařilo překonat na závodní dráze ve městě Shimotsuma. Elektromobil tuto vzdálenost ujel za 27 hodin při rychlosti 40 km/h.

Elektromobil Daihatsu Mira ujel 1003 km na jedno nabití
Elektromobil Daihatsu Mira ujel 1003 km na jedno nabití. Zdroj: http://www.caradvice.com.au

Baterie, které by dokázaly poskytovat energii na takovou vzdálenost, jsou pro běžné uživatele stále finančně nedostupné. Do doby, než se jejich cena sníží, se řidiči elektromobilů musí spolehnout na častější dobíjení na dobíjecích stanicích, které se v ČR pomalu začínají rozrůstat.

E.ON otevřel svou první dobíjecí stanici

Pro majitele elektromobilů otevřel E.ON v polovině května letošního roku svou první dobíjecí stanici. Nachází se v Brně na parkovišti v nadzemní části garáže nákupního centra Galerie Vaňkovka a pro všechny zákazníky je nabíjení zcela zdarma, veškeré náklady spotřebované energie bude hradit Galerie. U této dobíjecí stanice je možné dobíjet dvě vozidla najednou připojená k zásuvkám 230 V/16 A, anebo pouze jedno vozidlo, které je připojené k zásuvce 400 V/32 A.

.ON otevřel první nabíjecí stanici pro elektromobily
E.ON otevřel první nabíjecí stanici pro elektromobily. Zdroj: www.eon.cz

Dodavatelem ČEZu se stala německá společnost Rittal

Energetická společnost ČEZ plánuje výstavbu čtyř dobíjecích stanic do konce roku 2010. Všechny stanice se budou nacházet v Praze u centrály ČEZ a jejich funkce má prozatím sloužit k testování elektromobilů za skutečných provozních podmínek. Během testování a měření se ukáže, zda je použitá technologie optimální a zda bude vyhovovat nárokům budoucích uživatelů. Výsledky měření se stanou klíčovým bodem pro výstavbu dalších dobíjecích stanic, a to v nákupních i parkovacích prostorách.

Podobně by měla vypadat oblast s dobíjecími stanicemi skupiny ČEZ
Podobně by měla vypadat oblast s dobíjecími stanicemi skupiny ČEZ. Zdroj: www.cez.cz

Výběrového řízení dodavatelů dobíjecích stanic pro ČEZ se účastnilo celkem pět společností, z nichž byla vybrána pouze jedna. Stala se jí německá společnost Rittal, která byla pro ČEZ cenově přijatelná a společně s komponenty dodá i software. Ten bude mimo jiné představovat komunikační prostředek mezi uživatelem – elektromobilem a poskytovatelem.

Rychlonabíjecí stanice dobije baterii za pár minut

Zatímco standardní stanice nabije baterie elektromobilu za 6–8 hodin, rychlonabíjecí stanici s napětím 400 V stačí pouze půl hodiny. Vyvinula ji nizozemská společnost EPYON a odhalila ji na předvádění elektromobilu Nissan Leaf.  Za třicet minut nabíjení se kapacita akumulátoru Nissanu Leaf zvýšila z nuly na 80 %. Dojezd elektromobilu Nissan Leaf je tedy po půl hodině nabíjení přibližně 130 km (při plném dobití je dojezd 160 km).

Ještě tento rok by mohla být na trh uvedena další rychlonabíječka elektromobilů, za jejímž vývojem stojí japonská společnost JFE Engineering Corporation. Tato stanice je schopna dobít akumulátor z nuly na 50 %, a to za pouhé tři minuty. Princip rychlého dobíjení spočívá ve speciálně upravených li-ion bateriích, které elektromobilům umí v tak krátkém časovém úseku předat skutečně velkou dávku energie. Cena těchto stanic přesáhne částku 60 000 dolarů a je tedy určena spíše pro komerční účely.

Elektrický Nissan Leaf již tento rok

První zákazníci se elektromobilu Nissan Leaf dočkají v Japonsku a ještě letos si ho budou moci pořídit i v několika evropských státech. Nejdříve poputuje do Nizozemí, dále do Velké Británie a Portugalska. V Holandsku se Nissan Leaf bude prodávat za téměř 33 000 euro, ale v následujících několika letech jejich majitelé výrazně ušetří na daních. V ostatních státech je cena nižší i vzhledem k dotacím a zákazníci Nissan Leaf pořídí zhruba o 3 000 euro méně. Dojezd je při plném nabití 160 km při maximální rychlosti 140 km/h. S prodejem tohoto modelu v ČR se prozatím nepočítá.

Nissan Leaf s dojezdem 160 km
Nissan Leaf s dojezdem 160 km. Zdroj: http://www.autoblog.com

Nová Toyota Prius plug-in až za dva roky

Toyota Prius patří k nejslavnějším hybridním vozům vůbec. Ačkoliv se nová Toyota Prius plug-in začne masově vyrábět až za dva roky, již nyní je v celosvětovém pronájmu celkem 600 hybridních vozidel. Účelem tohoto projektu, za kterým stojí Toyota Motor a francouzská energetická společnost EDF, je získat co nejvíce zkušeností pro zvýšení kvality hybridní Toyoty. Prius plug-in má na plné nabití baterií dojezd 23,4 km při maximální rychlosti 100 km/h. V kombinaci s plnou nádrží pohonné směsi se dojezd zvyšuje na 1 400 km. Doba nabití se pohybuje okolo 100 minut.

Autor: Redakce Nazeleno.cz