fbpx

Elektrokola v roce 2014: Standardní dopravní prostředek pro každého0

Elektrokola – tedy kola s elektromotorem, který jezdci pomáhá ve šlapání – jsou stále populárnější. Umožňují totiž například snadné každodenní dojíždění do práce bez nutnosti velké fyzické námahy.

Přestože jsou elektrokola v českých městech a vesnicích už poměrně často, mnoho lidí si elektrifikovaný bicykl stále ještě plete s nějakým druhem podivného elektrického „mopedu“. „Stále si mnoho lidí myslí, že elektrokolo jezdí samo a jsou pak překvapení, že tomu tak není,“ popisuje častý omyl zákazníků Jakub Ditrich z firmy ekolo.cz, která elektrokola propaguje a vyvíjí již 8 let. Elektromotor totiž jezdci svou silou jen vypomáhá se šlapáním a kolo samostatně nepohání. I tato výpomoc relativně slabého, ale lehkého elektromotoru je ale citelně znát a každý, kdo poprvé do sedla elektrokola usedne je překvapen, jak lehce zdolává i ty nejprudší kopce.

Převážně dopravní prostředek

Elektrokolo umožňuje díky svému pohonu snadnou osobní dopravu, bez doprovodných ne vždy žádoucích fyzických aspektů. „Hlavním rozdílem mezi jízdním kolem jak je chápáno u nás a elektrokolem je v jeho využití. Zatímco kolo (nejčastěji MTB) je většinovou společností považováno za prostředek sloužící pro sportovní vyžití, elektrokolo má především dopravní význam. Ať už se jedná o denní dopravu při dojíždění do práce, nebo o dlouhé výlety, jejichž účelem není zvyšování kondice a pálení kalorií,“ popisuje základní odlišnost v použití elektrokola Jakub Ditrich a dodává, že největším hitem letošního roku jsou terénní a trekingová elektrokola, která dovezou jezdce tam, kam by se nikdy na klasickém kole nebo pěšky nedostal.

Reklama

Elektromotor na kole slouží k dopomoci při šlapání. V praxi to poznáte tak, že pokud jedete do kopce, šlapete asi tak intenzivně, jako byste jeli po rovině nebo z mírného kopečka. (Foto: ekolo.cz)

Technologické součásti elektrokola přesně definuje příslušná legislativa. Elektrokolo určené pro běžný silniční provoz musí mít elektromotor o jmenovitém výkonu do 250 W. Ten jezdci pomáhá kolo zrychlovat až do okamžité rychlosti 25 km/h. Po jejím dosažení se elektrická asistence vypne. Elektronika pak motor zapíná v okamžiku, kdy na kole začnete šlapat. Pokud šlapat přestanete, elektromotor se vypne. Evropská legislativa připouští také samostatnou motorovou jízdu „bez šlapání“, ale pouze do rychlosti 6 km/h, což je skvělé pro rozjezd elektrokola i bez nutnosti přehození na lehčí převod. Kola pro jízdu mimo komunikace mohou mít elektromotor silnější než 250 W, s takovými koly však nesmíte na silnici. Existují ale výjimky – terénní elektrokola, která mají jak režim pro město, tak režim nazývaný „offorad“, který dá elektrokolu v terénu nečekanou dynamiku.

Jak je to s „dojezdem“?

Kapacita akumulátoru většinou postačí k dojezdu cca 50 – 100 km. Dojezd je nejčastějším dotazem zájemce o elektrokolo a také mantrou všech výrobců elektrokol, kteří velmi často uvádí hodnoty, které jsou dosažitelné pouze teoreticky. V praxi dojezd závisí hlavně na nastaveném režimu (intenzitě elektrické „dopomoci“), aktuálních geografických podmínkách a ochotě jezdce více používat vlastní sílu. Na rozdíl od elektroskútrů však s vybitím baterie nezískáte nepojízdný stroj, ale běžný, byť o pár kilogramů těžší, bicykl. Kvalitní elektrokola běžně umožňují baterii vyjmout a dobíjet třeba během práce v kanceláři. Pokud budete denně dojíždět do práce a baterii vždy nabijete, nikdy se na hranici dojezdu ani nedostanete. Tedy pokud nepatříte mezi nadšence dojíždějící desítky kilometrů, ale mezi většinu městských cyklistů, kteří podle výzkumů denně překonávají jen cca 5- 20km vzdálenost.

Ušetřete za cestovní pojištění nebo pojištění domácnosti. Srovnání online!

Na elektrokole lze ale ujet za den bez problémů i přes 200 kilometrů, díky malé cestovní nabíječce, kterou si jezdec přibalí s sebou. Rychlejší nabíječky zvládnou doplnit za hodinu nabíjení asi 40 % kapacity baterie z libovolné zásuvky na cestě.

Podle webu ekolo.cz jedno nabití běžné baterie elektrokola, která stačí na dojezd cca 60 km, spotřebuje cca 0,5 kWh (při započtení ztrát na nabíječi) elektrické energie a stojí vás tedy přibližně 2,50 Kč.

Elektrokola v Česku a v Evropě

Elektrokola jsou populární hlavně v Německu, počty prodaných kusů však rostou po celé Evropě o desítky procent. „V Německu bylo v roce 2007 prodáno asi 60 tisíc elektrokol, v roce 2010 to bylo již 200 tisíc a za rok 2013 hlásí místní oborové svazy prodeje více než 500 tisíc prodaných kusů jízdních kol s elektromotorem,“ popisuje německou popularitu elektrokol Jakub Ditrich. Česká republika je v boomu využívání elektrokol stále spíš na začátku, ale již dávno se nejedná o nějaký módní výstřelek. Odhady hovoří o cca 14 000 prodaných kusech v roce 2013 a za první pololetí letošního roku jenom značka AGOGS hlásí již dvouciferný růst.

Populární začínají být také horská kola s elektropohonem. Ta pro jízdu mimo silnici mohou využívat také výkonnější elektromotor. (Foto: ekolo.cz)

Kolik stojí dobré elektrokolo?

Jak o každého sofistikovanějšího výrobku i v případě elektrokol se nevyplatí kupovat úplně nejlevnější produkty, které mají spoustu kompromisů v kvalitě a životnosti. Je třeba si uvědomit, že elektrokolo většinou používáte mnohem častěji, než běžné sportovní kolo. Jeho součásti proto musí být pro každodenní provoz dimenzovány. „Podle našich zkušeností se skutečně odolné elektrokolo nedá v přijatelné kvalitě rámu, motoru, baterie a zajištění servisu vyrobit v ceně pod 1000 Euro, tedy asi 27 000 korun,“ říká Jakub Ditrich. Na kvalitní elektrokolo si proto připravte necelých 30 000 Kč. Naopak kola v ceně nad 2000 Euro a více jsou už podle Ditricha zbytečně drahá a osazená takovými komponenty, které jezdec nevyužije a případná krádež nebo poškození elektrického kola je velmi citelná.

Na trhu seženete mnoho typů elektrokol – od běžných městských, přes skládací až po horská. (Foto: ekolo.cz)

Čeští dodavatelé se dají rozdělit na firmy, které montují hlavně motorizační sady od čínských výrobců nebo dováží upravenou „elektro-konfekci“ z Číny, na firmy specializující se pouze na elektrokola a na výrobce běžných kol, kteří doplnili sortiment elektrokoly. V low-end kategorii elektrokol se v Česku nabízí produkty jen se základními a většinou lacinými komponenty (4freetime, Lovelec, Crussis, Kentoya). Použitelná je pak hlavně střední cenová kategorie českých výrobců s vlastním vývojem – například značky E-Totem, Leader Fox či Agogs electric bikes. Špičkově osazené modely v ČR nabízí značky BH bikes, KTM a Kettler, avšak v ceně okolo 50 – 70 000 Kč. Některé firmy se zabývají celým spektrem nabídky (např. značka Apache nabízí jak lowend modely tak i špičková elektrokola se systémem Bosch).

Na rozdíl od běžných kol, kde si zájemce vybírá třídu komponent, odborníci také nedoporučují nakupovat elektrokola online. Hlavně o modelů nižších cenových kategorií, které se na internetu nabízí nejčastěji, je nutné funkci elektrokola otestovat, často totiž dochází k rozčarování z toho jak se elektrokolo ovládá a jaké má jízdní vlastnosti. V kamenném obchodě byste si měli mít možnost v klidu vyzkoušet více různých typů elektrokol, prodejce vás také zaškolí v ovládání a údržbě (elektrokola většinou nabízí různé jízdní režimy případně i velmi „návykové“ tlačítko pro rychlý rozjezd) a na svém elektrokole můžete z obchodu třeba i ihned odjet.

V dalším díle článku si více přiblížíme jednotlivé typy elektrokol, jejich výhody a orientační ceny.

Článek vznikl ve spolupráci s firmou ekolo.cz – propagátorem elektrokola.

Autor: Redakce Nazeleno.cz