fbpx

Autosalon v Detroitu: nová Toyota Prius je tu!0

Amerika je známá jako země velkých a náročných aut. Taková vozidla však dnes na veletrhu v Detroitu úspěch neslaví. Přestože statistiky prodeje ukazují, že v USA jsou stále v oblibě velká auta, řada automobilek začíná sázet na úsporná a ekologická vozidla. Dokáží zaujmout průměrného spotřebitele?

Prestižní automobilový veletrh North American International Auto Show (NAIAS), který každoročně hostí americký Detroit, byl známý svou velikostí a leskem. Prezentaci nových konceptů aut doprovázely nákladné show a večírky. Americkému automobilovému průmyslu však již nějakou není dobu dobře. Nemoci, která ho postihla, se říká finanční krize a její průvodní příznaky je možné pozorovat právě zde, v Detroitu.

„Čím se liší nový Prius od svých předchůdců? Největší změnou je určitě obsah motoru, který se z 1,5 l posunul na osmnáctistovku.“

Reklama

Většina automobilek, které se veletrhu účastní, zmenšila své náklady na prezentaci nových konceptů. které věhlasné značky, jako například Ferrari, Suzuki či Nissan)  se z veletrhu dokonce odhlásily. Jejich místa obsadily čínské automobilky (BYD či Brilliance), na něž bylo ještě před rokem pohlíženo s jistou dávkou ironie.

 

Přes neuspokojivé vyhlídky je v Detroitu představováno na 58 nových konceptů amerických, asijských a evropských aut. Tradiční silná a na spotřebu náročná vozidla, která byla symbolem amerických silnic, však kvůli obavám z nejisté ekonomické budoucnosti postupně ztrácejí na oblibě a zraky novinářů i návštěvníků se zaměřují na malá úsporná auta. Zdá se, že schopnost vyrábět takováto vozidla, může být pro přežití mnoha automobilek klíčová.

Statistiky prodeje zatím krizi nezaznamenaly

Ačkoli stísněnost a nejistota z budoucího vývoje obchází nejeden stánek na veletrhu, je stále co obdivovat a na co se těšit. Samotné průzkumy prodeje aut v USA také nevypadají tak tragicky, jak by se mohlo zdát. Podle statistiky prodeje aut za rok 2008 Američané stále upřednostňovali velká auta typu pick-up. První místo si udržel (už po třiadvacáté) Ford F-150. Na druhém místě se umístil Chevrolet Silverado. Až po nich následovala nenáročná Toyota Camry a Honda Accord.

V USA jsou stále v oblibě velká auta. Vede Ford F-150
V USA jsou stále v oblibě velká auta. Vede Ford F-150

Navzdory této statistice se podle konceptů prezentovaných americkými automobilkami zdá, že i ony se rozhodly začít postupný přechod na menší a úspornější vozidla. Chevrolet v Detroitu představil miniaturní třídvéřový model Beat, který byl již na jaře 2007 k vidění v New Yorku. Již nyní je jasné, že Beat se promění v nový Spark, který se začne sériově vyrábět v posledním čtvrtletí roku 2009. Tento nový vůz je určen nejen pro evropský trh, ale od roku 2011 se bude prodávat také v severní Americe.

Malý Chevrolet Beat se bude prodávat v Evropě i v USA
Malý Chevrolet Beat se bude prodávat v Evropě i v USA

Lincoln už nebude Lincoln – od limuzíny k vozítku

Lincoln byl vždy synonymem pro majestátní limuzíny, které důstojně křižovaly americké silnice. Koncept malého automobilu nazvaného pracovně „C Concept“ proto vůbec nevypadá jako od Lincolna. C Concept, který je na americké poměry opravdu malé auto, lze přiřadit k vozům jako Ford Focus či Volkswagen Golf. Do sériové výroby by se tento model mohl dostat za tři roky.

C Concept má svým zákazníkům nabídnout více luxusu než Focus či Golf. Uvnitř vozu najdeme nečekaně velký prostor, který na dvou trojmístných sedadlech pohodlně přepraví šest osob. Koncept je vyvíjen pro mladou generaci a proto pamatuje i na připojení na internet přes mobilní telefon. Mimo město by mělo auto spotřebovat 5,5 l na 100 km.

Lincoln již nevyrábí pouze velká auta. Concept C je možné přirovnat k modelu Ford Focus
Lincoln již nevyrábí pouze velká auta. Concept C je možné přirovnat k modelu Ford Focus

Stánek německé Audi je o poznání veselejší než jeho americké protějšky. Ačkoli i evropský automobilový trh zaznamenal propad, prodej i tržby této automobilky rostou. Audi poprvé v roce 2008 překonala hranici prodeje jednoho milionu aut a je na to náležitě hrdá. Audi v Detroitu představila koncept Audi Sportback, který se má do sériové výroby dostat jako Audi A7. Motor tohoto elegantního kupé má obsah 3 litry a je koncipován jako turbodiesel. Spotřeba je vypočítána na 5,9 l na 100 km. Občany EU potěší, že toto vozidlo splňuje normu Euro 6, která začne v Evropské unii platit od roku 2014.

Audi se zatím daří. Nový model A7 bude splňovat normu Euro 6
Audi se zatím daří. Nový model A7 bude splňovat normu Euro 6

Třetí generace Toyoty Prius přináší zlepšováky

Mezi matadory v oblasti „zelených aut“ patří Toyota se svým hybridním vozem Prius, jenž kombinuje benzin a elektrickou energii. Zájem o hybridní vozy ovlivňuje cena ropy – čím vyšší, tím lepší pro „zelená“ paliva. V posledních deseti letech Toyota prodala 1,7 milionů Priusů, z toho 1 milion v roce 2008, kdy v jeho první polovině výrazně narostla cena ropy. Toyota v Detroitu představila již třetí generaci Priusů. Spotřeba nového modelu je mimo město 4,6 l na 100 km.

Čím se liší nový Prius od svých předchůdců? Největší změnou je určitě obsah motoru, který se z 1,5 l posunul na osmnáctistovku. Uživatelům nabízí nový Prius také více prostoru na zadních sedačkách a v kufru. Na českém trhu se vůz objeví v koncem léta a cena je odhadována na cca 600 000 Kč.

 V nabídce Toyoty najdeme opět model Prius. Třetí generace tohoto vozidla je zase o něco lepší
 V nabídce Toyoty najdeme opět model Prius. Třetí generace tohoto vozidla je zase o něco lepší

Ekologický koncept představila také automobilka Mercedes-Benz. Vozy BlueZERO jsou již připraveny pro sériovou výrobu. Vybírat je možné ze tří variant těchto automobilů. E-CELL bude poháněn elektrickou energií z baterií o kapacitě 35 kWh. Na jedno nabití, které má trvat čtyři hodiny, najede 200 km. E-CELL Plus nabídne hybridní motor a F-CELL bude poháněn vodíkem. Mercedes-Benz přijal ambiciózní plán vyrábět od roku 2015 pouze auta, jež nebudou jezdit na fosilní paliva.

Mercedes-Benz nabídne BlueZERO se třemi variantami pohonu
Mercedes-Benz nabídne BlueZERO se třemi variantami pohonu

Přeorientuje se Amerika na zelenou kvůli krizi?

Ford zatím s finanční krizí bojuje sám, další dva američtí giganti automobilového průmyslu, Chryslar a Generel Motors, si od vlády vypůjčili přes 17 miliard dolarů. Americký automobilový trh, který je největší na světě, zaznamenal za poslední rok propad o jednu pětinu. Prodalo se o 3 miliony méně aut než v roce 2007 (tedy něco přes 13,2 milionů aut). Jedná se největší propad od roku 1974, kdy se Spojené státy potýkaly s ropnou krizí.

Americké automobilky vidí řešení současné krize v „zelených autech“. Chrysler se chystá do dát do roku 2010 do běžného prodeje vozy poháněné elektrickou energií. (V současné době se ve Spojených státech prodá asi 4 % hybridů z celkového počtu prodaných aut. Podle expertů by za dva roky měl jejich prodej narůst o další 2%.) Chrysler na veletrhu představil vozidla ENVI, jež kombinují spalovací a elektrické motory. Při představě amerického hybridního vozidla není nutné hledat pouze malé auto. Chrysler ukázal, že  myslí i na milovníky velkých vozů, když uvedl Jeep Patriot poháněný elektrickým motorem.

Chrysler také sází na zelenou. Američany má nalákat Jeep Patriot
Chrysler také sází na zelenou. Američany má nalákat Jeep Patriot

Dalším z konceptů ekologicky šetrných aut je Cadillac Converj Concept, který představil General Motors. V tomto automobilu se pohodlně svezou čtyři osoby. Doba nabíjení baterií je tři hodiny. Solární panely, které jsou umístěny na střeše vozu, dodávají energii palubní desce.

Cadillac Converj Concept je dalším ekologicky šetrným vozem nabízeným společností General Motors
Cadillac Converj Concept je dalším ekologicky šetrným vozem nabízeným společností General Motors

Před rokem by to ještě čekal málokdo, ale veletrh v Detroitu se letos nese ve znamení nízké spotřeby a ekologie. Cenu „nejlepší auto roku“ zde získala jihokorejská automobilka Hyundai se sedanem Genesis, kterému dalo hlas 189 z 500 novinářů z USA a Kanady. Podle automobilky se jedná o luxusní vozidlo pro „horší ekonomické časy“.

Luxus pro horší časy – takový by měl být nositel titulu „nejlepší auto roku“. Sedan Genesis je z dílny Hyundai
Luxus pro horší časy – takový by měl být nositel titulu „nejlepší auto roku“. Sedan Genesis je z dílny Hyundai

Zda se skutečně automobilové časy v USA (i jinde ve světě) mění, ukáží statistiky prodeje aut za rok 2009. Nechme se překvapit jakým automobilům dají Američané přednost.

 

Autor: Redakce Nazeleno.cz