fbpx

Autosalon Ženeva 2009: AirPod i úsporné motory0

Ekonomická krize si nevybírá, postihuje každé odvětví průmyslu a zasahuje smrtelné rány mnohým firmám. Jak se hospodářským ochlazením vypořádávají chlouby evropského průmyslu – automobiloví výrobci? Sázkou na nízkou spotřebu!

Kdo by snad čekal nízkou návštěvnost, nouzi o návštěvníky a vystavovatele, bude v případě tohoto autosalonu na omylu. Výstavní plochy byly vyprodané již dlouho dopředu – výrobci se snad právě kvůli tenčícím se rozpočtům zaměřují pouze na nejvýznamnější světové události a malé veletrhy opouštějí.

„Tváří veletrhu se stal automobil na vzduch – AirPod. Jeho využití v praxi však bude dost komplikované.“

Reklama

Přesto však bylo letos mnohem méně novinek, než je obvyklé, často byly k vidění pouze nové verze současných modelů. S většími premiérami přišli hlavně silní hráči z Německa, naopak velké ochlazení je vidět u tradičně vynalézavých Japonců. Velkým zklamáním byl letos podle expertů i Opel.

Automobilky v krizi

Zdá se, že své zákazníky si udrží především výrobci vyšších středních tříd. Mercedes, Audi a BMW se tak budou zaměřovat především na pověstnou kvalitu a zapracují na úspoře, pevnou půdou pod nohama jim může být rovněž tradiční spolehlivost. Nabízí se argument, že zákazníci těchto automobilek s obvykle na nákup vozu nemusí půjčovat a ani tak často nevyužívají různé pomocné finanční instrumenty. Naopak výrobci nižších tříd, kteří v minulých letech zažívali velký boom, se musí vyrovnávat s velkým poklesem poptávky. Jejich prioritami budou zřejmě nízké ceny a nízké provozní náklady.

Ekologické vozy na Nazeleno

    – Auta s nízkou spotřebou

    – Historie elektromobilů

    – Toyota Prius 3

    – Konkurenti Priuse: Honda Insight

    – TEST elektromotorky Quantya

Výrazně ubylo i ekologických experimentů. Vývoj takových vozů, aby byly použitelné pro komerční prodej, je značně časově i finančně náročný a trvá mnoho let, než se taková investice vrátí. Mnoho nápadů z minulých let tak zůstane jen u nákresů. Přesto však nějaký ten zajímavý pokus o ekologickou jízdu nejen městem v Ženevě nalezneme.

Stlačený vzduch a elektřina

Česká média s velkým entuziazmem informovala o „francouzském automobilu na vzduch“. Ve skutečnosti se jedná o lucemburský holding MDI s továrnami na jihu Francie, jenž v Ženevě po mnoha letech vývoje představil třímístné vozítko AirPod, které místo benzínu tankuje stlačený vzduch. Takový dopravní prostředek při své jízdě skutečně neprodukuje žádné spaliny. Vrchol ekologie, říkáte si? Nesmíme však zapomenout na to, že abychom nádrž automobilu natlakovali na 350 bar (tedy skoro 350 atmosfér), budeme potřebovat hodně silný benzínový či elektrický kompresor. Účinnost takové přeměny energie nicméně může být i ztrátová.

Miniaturní a 100% ekologický vůz AirPod? Uvidíme...
Miniaturní a 100% ekologický vůz AirPod? Uvidíme…

Diskutabilní je i bezpečnost vozítka AirPod. Jeho karoserie je vyrobena ze superlehkých slitin (cca 220kg pohotovostní hmotnosti), protože výkon motoru se pohybuje kolem 4kW. Dojezd na plnou 175litrovou nádrž bude podle slov výrobce 200–250 km při nejvyšší rychlosti 70km/h. Nakolik jsou tato čísla věrohodná, je otázkou – stejně jako co se stane s nádrží, která je uložena mezi řidičem a spolujezdci, v případě nehody.

Kvalitní turbodiesly a hybridní motory s nízkou spotřebou jsou nejrealističtějším východiskem z krize

Skupina Pininfarina představila svůj projekt ekologického elektromobilu již návštěvníkům Pařížského autosalonu 2008 (informovali jsme zde) a do Ženevy přišla s upraveným konceptem vozu BLUECAR pro sériovou výrobu. Ten se má stát hlavní vlajkovou lodí společnosti v dalších letech. Se samotnou výrobou se má začít v roce 2011, ještě předtím však bude zákazníkům umožněno absolvovat menší zkušební jízdy. Automobil bude vybaven systém rekuperace brzdné energie, solárním panelem a baterií s dojezdem na 250 km.

Turbodiesel a la Mercedes

Mercedes představil na světové premiéře nový vůz třídy E. Nejedná se o žádný velký experiment, výrobce sází na moderní čtyřválcový turbodiesel CDI, který je však obohacen řadou hi-tech zařízení s cílem zachovat výkon (mezi 100 a 125 kW) a minimalizovat spotřebu. Piezoelektricky ovládané vstřikovače paliva, palubní počítač s indikátorem optimálního řazení, speciální systémy recirkulace výfukových plynů a mnoho dalších vylepšení, souborně označovaných jako BlueEFFICIENCY, sráží kombinovanou spotřebu na 5,3 l na 100km.

Zdánlivě tradiční design je rovněž propracován do detailu a kromě vašeho oka potěší i vaši peněženku. Aerodynamika a nízký odpor vzduchu mají značný vliv na spotřebu paliva zvláště při vyšších rychlostech. Nový model třídy E ušetří při 130km/h celý čtvrtlitr oproti svým předchůdcům. Na tomto místě je rovněž dobré zdůraznit, že kvalita podvozku a vhodná volba pneumatik jsou pro ekologický provoz automobilu jedním z nejdůležitějších faktorů a měl by si jich být vědom každý řidič. Firma Mercedes svým poměrně konzervativním a střízlivým způsobem plní všechny požadavky směrnice EURO 5 a v nabídce jsou i vozy splňující EURO 6 (bude platit pro nové vozy od roku 2014, více zde). Zaměření na úsporné dieselové a hybridní motory s velkou životností v podání německého výrobce je jedním z možných východisek ze současné ekonomické a energetické krize, navíc velmi realistickým.

Mercedes dbá na eleganci a aerodynamiku
Mercedes dbá na eleganci a aerodynamiku.

Malé velké Polo

Poměrně vydařený vůz poněkud nižší cenové kategorie a nižší produkce CO2 představil v Ženevě Volkswagen. Jeho modely Golf a Polo patří všeobecně k velmi prodávaným vozům, zákazníky proto jistě potěší, že německý výrobce na jejich vývoji stále pracuje. Nová generace Pola nabízí čtyřválcové nebo tříválcové motory převážně na benzin a s kombinovanou spotřebou okolo 4 l na 100km. Karoserie navíc prošla mnohými úpravami, vůz byl mírně zmenšen a má širší rozchod kol, což má pozitivní vliv na aerodynamiku. I tak ale zůstává VW Polo asi nejmenším vozem ve své kategorii.

Dále je možno zhlédnout nový koncept Polo BlueMotion, který má být k životnímu prostředí ještě šetrnější než jeho sériový kolega. Pod kapotou se mu skrývá tříválcový turbodiesel 1,2 TDI o výkonu 55kW. Volkswagen navíc provedl významné úpravy aerodynamiky, podvozek je zakrytý a především byla snížena hmotnost. Tato opatření, jež ještě doplňuje systém rekuperace brzdné energie, mají srazit kombinovanou spotřebu na 3,3l na 100km a emise CO2 pod 90g/km.

Kompaktní vůz s minimálními emisemi - takové chce být nové VW Polo.
Kompaktní vůz s minimálními emisemi – takové chce být nové VW Polo.

Zhodnocení trendů

Jak vidno, automobilky se s krizí vyrovnávají po svém. Tradiční výrobci větších automobilů sází na racionalizaci a konzervativní přístup, producenti nižší třídy na kompaktnost, nízkou spotřebu a nízké emise. Je zatím otázkou, který z těchto přístupů najde větší uplatnění na trhu. Půjde především o přístup zákazníka; budeme-li totiž automobily považovat za spotřební zboží, budou výrobci tlačeni k výrobě za nízké náklady, přirozeně s nižší kvalitou. Nabízí se zajímavá otázka, zda není vůči planetě férovější snižovat výrobu automobilů než tlačit na jejich emise CO2, které vede ke stále četnější obměně vozového parku a de facto tedy i větší průmyslové zátěži.

V budoucnu se dá jistě sázet i na masovou produkci elektromobilů, avšak jejich pozice je momentálně značně nejistá. Koncern GM, který má v plánu vstoupit na trh s revolučními modely aut do zásuvky: Chevrolet Volt a Opel Ampera (oba vozy budou mít k dispozici i záložní spalovací motor), se v současnosti potýká s hlubokou krizí a není jasné, zda se mu podaří úspěšně dotáhnout do konce všechny projekty.

Autor: Redakce Nazeleno.cz