fbpx

Dojezd elektromobilů poroste, ale pomalu0

Jedním z velkých problémů současných elektromobilů je kombinace nízkého dojezdu a nepříliš husté sítě dobíjecích stanic. Energetické společnosti budují další a další místa, kde lze nabíjet, zatímco automobilky po troškách zvyšují dojezd…

Na slušnou hodnotu se dostal například Nissan, který už několik let boduje s elektromobilem Nissan Leaf. Jedná se o historicky nejprodávanější elektromobil. Aktuálně je maximum 199 km, v reálu se tato hodnota pohybuje mezi sto a sto padesáti kilometry. Na letošním autosalonu v New Yorku však šéf vývoje produktů automobilky Andy Palmer hovořil o budoucím Nissanu Leaf, který by měl nabídnout právě zejména delší dojezd.

Otázkou je, kde vzít a nekrást. Navýšení kapacity baterie ze současných 24 kWh na 48 kWh by umožnilo radikálně navýšit dojezd, třeba i na dvojnásobek. A právě dojezd 300 km je podle Palmera v blízké budoucnosti nezbytné, aby byly tyto vozy konkurenceschopné nejen naftě a benzinu, ale také třeba vodíku.

Reklama

Elektromobil BMW i3 patří k nejmodernějším současným vozům na elektřinu. Pro jeho konstrukci bylo mimo jiné použito velké množství recyklovaných materiálů. Cena je ovšem exkluzivní – cca 900 000 Kč, což je na malé auto poměrně dost. (Foto: BMW)

Jedná se o logický vývoj ve světě elektromobilů, jistě ne náhodou Nissan nedávno pořádal anketu, ve které se lidí ptal, kolik by byli ochotní zaplatit za Leaf s dojezdem 240 km… Ve hře je také varianta, že Nissan již příští rok nabídne vozy s různou kapacitou baterie a tedy různým dojezdem. A samozřejmě různou cenou.

Malý spalovací motor – velký pomocník

Nissan Leaf byl dlouho nejpokročilejším elektromobilem, loni však jeho místo zaujala novinka – BMW i3. I tento vůz nemá kdovíjak velký dojezd, kolem 150 km až 200 km v režimu ECO, nicméně s malým spalovacím motorem s generátorem je vše jinak. Tzv. range extender s devítilitrovou nádrží dokáže prodloužit dojezd až na tři stovky kilometrů.
Ale to se již dostáváme k tzv. plug-in hybridům. Například Opel Ampera/Chevrolet Volt funguje na podobném principu, zjednodušeně řečeno spalovací motor za určitých okolností vyrábí elektřinu, která pak pohání agregát.

Dojezd 500 km? U Tesla Model S realita

Nicméně velké baterie coby velká pomoc vzhledem k dojezdu nejsou až tak moc sci-fi. Například Tesla Model S již dnes má 85 kWh baterii a dojezd podle NEDC je 500 km, cena vozu se pohybuje okolo sto tisíc dolarů.

A ostatní automobilky nespí. Dojezd až 600 km by pak mělo mít plně elektrické Audi Q8 E-Tron, které by mělo přijít na trh mezi lety 2016 a 2017. Kapacita baterie by měla být 80 kWh a mělo by jít o novou generaci bateriové technologie, která nemá nic společného s tou z problematického Audi R8 E-Tron. Nebude to ale nijak laciný vůz, cena se odhaduje na 130 000 USD, tedy přes dva a půl milionu korun.

Právě cena bude v budoucnosti stále ožehavější téma. V roce 2017 by se měl představit lidový elektromobil Tesla, který bude mít díky 48kWh baterii dojezd až 320 kilometrů a ačkoliv Elon Musk coby hlavní představitel značky nic oficiálně netvrdí, očekává se, že cena bude více než lákavá.

Ceny baterií budou klesat …pravděpodobně

Klíčový bude ale pokles cen baterií, dnes stojí jedna kWh zhruba 500 dolarů, dle odhadů by to ale za rok mohlo být pod 300 dolarů. A co více, dle vize Sama Jaffea, vedoucího výzkumníka z Navigant Research, by to v roce 2020 už mohlo být „jen“ 180 dolarů. Nicméně odhady cen jsou podobné věštění z křišťálové koule, neboť odborné články se neshodnou ani co se týká současné ceny za kilowatthodinu.

Tesla produkuje špičkové elektromobily za odpovídající cenu. Na trh by se ale měl dostat také její „lidovější“ model. Společnost spolu s firmou Panasonic také zanedlouho otevře obrovskou továrnou na baterie, což by mohlo tuto klíčovou a drahou součást elektromobilů zlevnit. (Foto: Tesla Motors)

Další otázkou pak je, jaký dojezd vlastně „obyčejný motorista“ potřebuje. Tři stovky kilometrů už často stačí klidně i na celotýdenní dojíždění do práce. Během víkendu se pak vůz nabije na 100 % klidně i z domácí zásuvky a další týden bude opět připraven k používání.

Ostatně značka BMW v roce 2011 zapůjčila koncernový elektromobil Mini E čtyřem stovkám lidí v Británii, aby získala zkušenosti z provozu. Během 18 měsíců automobilka zjistila, že cesta z domova do práce je průměrně dlouhá 14 kilometrů a průměrná denní ujetá vzdálenost je 44 km. Elektromobil se tehdy musel nabíjet zhruba pětkrát za 14 dní.

Bude řešením hliník a voda?

Opravdu revoluční by v tomto směru mohl být v Kanadě nedávno představený vůz společností Alcoa a Phinergy. Automobil s hliníkovo-vzduchovými bateriemi ujede na jedno nabití až 1600 km. Jak ale v minulosti podotkl Miroslav Svítek z Dopravní fakulty ČVUT v Praze, jedna věc je takovou myšlenku představit na autosalonu a druhá věc je uvést jí do praxe.

Alternativní paliva na Nazeleno.cz:

  • Auta na plyn – ceny klesají

  • Elektromobily na českém trhu

  • Kolik ušetříte s autem na CNG?

Za vývojem takového vozu pochopitelně stojí roky vývoje – společnost Phinergy prosazuje technologii hliníkovo-vzduchové baterie již řadu let, nyní naplno ukázala její výhody. Tyto baterie by se měly začít od roku 2017 montovat do vozů blíže nespecifikované „globální automobilky“.

Samotná baterie ale funguje spíš jako palivový článek – každých zhruba 320 km je potřeba dolévat vodu a kromě ní baterie spotřebovává i hliník. Hliníkové pláty je potřeba měnit asi po 1600 km. Nejbližší budoucnost ukáže, zda je právě tohle budoucnost elektromobility.

Nezbývá, že doufat, že se nebude opakovat neslavný osud jiné izraelské společnosti Better Place. Vždyť myšlenka výměny vybité baterie za nabitou na jakýchsi „moderních benzinkách“ taky zpočátku vypadala krásně a perspektivně…

Autor: Redakce Nazeleno.cz