fbpx

Svět se mění: dieselové motory jako nejšetrnější pohon?0

Máte špatné zkušenosti se špatně seřízenými diesely a myslíte si, že právě motory spotřebovávají naftu ničí naše prostředí? Nic podobného už dávno neplatí. V našem článků představíme dieselový motor, který je šetrnější než auta s plynovým pohonem.

 

Americká rada pro úspornou energetickou ekonomiku zveřejnila počátkem letošního roku seznam 12 nejzelenějších, běžnému spotřebiteli dostupných automobilů. Společně s předpokládanými účastníky z oblasti hybridů se v něm objevila plynem poháněná Honda Civic, malý Smart ForTwo nebo další menší auta v čele s u nás nejpopulárnější Toyotou Yaris. 

Reklama

 „Od doby roku 1989 se značce Audi podařilo více než zdvojnásobit výkon těchto motorů a redukovat částicové emise o 98 %“ 

Když se ale podíváme pod povrch této ankety, její metodiky i výsledků, najdeme v ní řadu mezírek a nedostatků. Především naprostou ignoraci nejnovějších common-rail dieselových modelů, které jsou přímo postaveny na úroveň nejhorších plynových pohonů. Neprávem; nejde o nic jiného než o předsudky z minulosti a ignoraci zřejmých faktů.

 

Dieselové motory prošly revolučním vývojem

Zvažte následující; Od doby uvedení prvních TDI dieselů v roce 1989 se značce Audi podařilo více než zdvojnásobit výkon těchto motorů, navýšit kroutící moment až o 70 %, redukovat částicové emise (ano, ony hrozivé černé stopy zanechávané starými diesely) o 98 % a redukovat hydrokarbonové a nitrogenové emise o 95 %. Podstata všech těchto pozitivních změn se připomíná sama; současné dieselové motory nemají nic společného se svými kolegy starými 20 let, snad kromě skutečnosti, že stejně jako ony spalují naftu.

   
Dieselový motor nemusí být k přírodě nešetrný

Audi na začátku tohoto roku oznámilo uvedení nového šestiválcového motoru o objemu 3.0 litru pro vůz Q7, který splňuje přísnější emisní požadavky v USA i ve všech provinciích Kanady. Na čistotě a šetrnosti novinky se shodně podílí nejnovější common-rail technologie, piezoeletrický vstřikovač nebo pokročilý EGR systém. To vše smícháno do jednoho „koktejlu“ slibuje výkon 224 koní a točivým momentem až 550 Nm. Nejvýkonnější motor od Audi, 4.2-L V-8 TDI se chlubí výkonem 320 koní; vzdálenost od současného stropu výkonnosti dieselových agregátů není ani zdaleka propastná.

V případě obou zmíněných motorů je to shodně nízký točivý moment, díky kterému je řízení Q7 pohádkou a pocity s jízdy (zejména při porovnání s vozy několik let starými) jsou velmi příjemné. Na všem se podepisuje právě točivý moment: koně jsou možná marketingový tahák, ale ve skutečnosti na nich tolik nezáleží. 

 
Vozy na bázi stejné technologie najdete také v nabídce Mercedesu

Nabízí se srovnání novinky Q7 o objemu tří litrů s postarším 2.7 TDI od Audi. Starší a zkušenější z obou motorů má o něco nižší výkon (180 koní), při startování je hlučnější, chybí mu ochota ve středních otáčkách a ani zdaleka takovou mírou nešetří životní prostředí. A pozor. Neporovnáváme hrušku s jablkem. Třílitr od Audi byl svého času jedním z nejlépe hodnocených motorů vůbec.

 

„Zázračná“ močovina

Rovnováha nového šestiválce se projevuje právě v otázce šetrnosti, kde jsou výfukové plyny zpracovány předtím, než jsou vypuštěny do ovzduší. Proud těchto plynů je nejprve veden do převodníku, v němž jsou karbonové a hydrokarbnové monoxidy převedeny na karbonové dioxidy a vodu. V druhé fázi jsou odstraněny emise. Při třetí fázi je využito řešení AdBlue: látka na bázi močoviny je vstříknuta do speciálního katalyzátoru, čímž se až o 90 procent redukují oxidy dusíku. Tím jsou prakticky redukovány veškeré škodlivé plyny a zůstane jen ryzí, čistý výkon.

Audi se pochopitelně chlubí, že jím vyvinutý agregát je tím vůbec nejčistším na světě. Toto tvrzení si dovolíme zpochybnit, neboť AdBlue využívá také Mercedes-Benz u svých BlueTec motorů. Na tom ale v zásadě nesejde. Důležitý je přínos této technologie, jenž dnes není možné zpochybňovat.

 

Co je AdBlue?

AdBlue je čirá bezbarvá kapalina sestávající z 32,5% vodného roztoku syntetické močoviny o vysoké chemické čistotě. Není přitom nebezpečná pro zdraví člověka ani pro životní prostředí. AdBlue přímo snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech, a proto umožňuje splnění směrnice EURO 4, která platí od 1. října 2005. V principu umožňuje i dosažení směrnice EURO 5, která začne platit 1. října 2008. Mimo jiné může AdBlue snížit spotřebu paliva až o 7 %, přestože samo její využívání spotřebu zvyšuje.

Zdroj: AdBlue http://www.adblue-bluesky.cz


 

 

Co skutečně dělá z nových dieselových motorů alternativu pozitivněji hodnoceného pohonu na plyn, jsou ekonomické výhody tohoto řešení. „Mocný“ diesel konzumuje o 30 % méně paliva než ekvivalentní plynové pohony, což je nezanedbatelný rozdíl. Připomeňme si navíc analýzy amerických odborníků, podle nichž by po přechodu třetiny provozovatelů automobilů na světě na motory podobného typu klesl požadavek po palivech o 500 milionů barelů nafty ročně.

Případ Audi dokazuje, že omezovat dnešní diskuse o čistých a k prostředí šetrných motorech pouze na hybridy a plynový či vodíkový pohon je přinejmenším krátkozraké. Pryč je doba hustého černého kouře, který se valil z výfuků prvních dieselových motorů v 90. letech minulého století. Ať již chceme nebo ne, dieselové motory budou hrát důležitou roli v budoucím, doufejme čistějším motoristickém světě.

 

Autor: Redakce Nazeleno.cz