Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Chytrý odběratel

Nejlevnější dodavatel energií za 3 minuty!

Partneři sekce

Komentáře k článku: 5 iluzí o obnovitelných zdrojích (komentář)

Jsou nevyčerpatelné, snadno dostupné, čisté, levné a jednou nahradí stávající energetické zdroje. Skutečné požehnání energetiky. Alternativní zdroje energie dokážou opravdu v mnoha případech pomoci. Co však v obecném ohledu zůstává pouhým zbožným přáním, co pravděpodobnou možností a co skutečně realitou?

Zpět na článek

Vložil: Lukáš, OZ, 23.10.2008 7:07

Vážený autore, a zkoušel jste si spočítat vy, za jak dlouho dojdou konvenční zdroje? Jaký mají a budou mít dopad na naši planetu?
Váš článek mi přijde zavádějící a jednoúčelový, zvláště v době, kdy se výkon fotovoltaické technologie neustále daří zvyšovat. Stále srovnáváte "náhradu za temelín" ale nikomu nejde o to nahrazovat, ale zvyšovat podíl OZ v energetické soustavě.
Jinak prosím neomezujte se na fotovoltaické elektrárny na polích, a když jste v tom počítání, spočítejte si jakou nevyužitou plochu mají všechny střešní plochy u nás, kam by se daly umístit FV panely.

Vložil: Petr Nejedlý, Vaše argumentace je zcela typická, 23.10.2008 7:53

Aneb každá střecha a stěna našich domů může být fotovoltaickou elektrárnou. Sorry, to je pouze heslo z určitého typu literatury. Provozovatelé fotovoltaických elektráren vám potvdí, že nalezení správně umístěné lokality je naprosto nezbytným předpokladem, aby celá investice vůbec měla smysl (i při astronomické výkupní ceně ftv. elektřiny). Co má smysl jsou sluneční kolektory na ohřev vody. Doporučuji svůj blog "Zachrání nás pouště", je to článek o projektu ohromných slunečních el. v pouštních oblastec (projekt DESERTEC). Nejedná se však o fotovoltaiku ale koncentrační sluneční kolektory.

Vložil: Lukáš, Souhlas, 23.10.2008 8:18

To s Vámi souhlasím...jen si myslím že ta opravdová budoucnost patří obnovitelným zdrojům energie, protože ať chcete nebo ne ty konvenční prostě jednoho dne dojdou, a obnovitelné zůstanou obnovitelnými ať píšete co píšete. Sice budou omezeny prostorem a časem jak píšete, ale zkuste obnovit uhlí nebo ropu. Ono to omezení prostorem a časem není zase takový problém, když výroba energie z OZ pokryje naše potřeby. Samozřejmě s tím souvisí efektivita nejen při získávání, ale i při spotřebě. Těžko se dohadovat o zdrojích, když měníme elektřinu na teplo v klasických žárovkách, a topíme elektřinou v nezateplených budovách.
Spíš by jste měl spočítat, kolik temelínů bychom nepotřebovali kdybychom se zaměřili na úspory energie. Když vám kape kohoutek, taky nebudujete nový vodní zdroj...nebo snad ano?

Vložil: Petr Nejedlý, Dočkejte III. dílu, 23.10.2008 8:24

Ohledně vyčerpání fosilních zdrojů a navýšení podílu OZE v en. mixu.
Ovšem uvidíte, že nic není tak jednoduché, jak se to zdá.

Vložil: Lukáš, Tomu věřím, 23.10.2008 11:36

že nic není tak jednoduché jak se zdá. Rád si přečtu pokračování.

Vložil: Murtiger, míjejecí se argumenty, 23.10.2008 16:29

Ten článek je celkem jasný a pokud autor neudělal někde chybu ve výpočtu tak nepochybně správný. Ono ale vůbec nemá cenu počítat kolik větrných elektráren nebo jakou plochu fotovoltaických panelů by bylo nutno instalovat pro nahražení například produkce Temelína. Vtip je v tom, že pokud by nebyl Temelín a byla k dispozici jen ta podstatně dražší elektřina z obnovitelných zdrojů, tak by spotřeba klesla na zlomek té dnešní.
Jestliže budeme někdy v budoucnu muset masivně využívat obnovitelné zdroje energie, tak je velmi pravděpodobné, že v té době bude naše spotřeba znatelně menší než dnes. Z čistě technického hlediska (pomineme-li cenu) je možné vyrábět veškerou elektřinu pomocí fotovoltaických panelů umístěných na střechách a přístřešcích.Ta hustota 1MWh dopadající energie na metr čtvereční za rok není zas tak malá. Ostatní "deriváty" sluneční energie (vítr, voda, biomasa) budou ale vždy tvořit jen doplněk, užitečný ale omezený. Prostě obnovitelné zdroje jsou skvělá volba pro eneregeticky úspornou civilizaci ale jako přímá a okamžitá náhrada fosilních paliv nebo jaderné energie se nehodí.
Já osobně vidím jako nejlepší cestu ke snížení produkce CO2 v kombinaci úspor, přímého využití solární energie a jaderných elektráren (do té doby než se zavede jaderná fůze nebo se najdou levné a účinné fotovoltaické články a levné a velkokapacitní metody ukládání elektřiny). Osobně moc nevěřím na dlouhodobé využívání fosilních paliv bez jakýchkoli omezení. Pokud jde o "carbon sequestration" (ukládání CO2 uvolněného z fosilních paliv) tam si nejsem jist, ale odhaduje, že to také nebude levné a nejspíš tudy cesta nepovede.

Vložil: Petr Nejedlý, HDP vs spotřeba elektřiny, 23.10.2008 22:54

Jenom bych měl poznámku k těm úsporám. Samozřejmě, kdybychom docílili opravdu masivních úspor, tak spoustu dnešních energetických problémů nemusíme vůbec řešit. Ale jsem velmi skeptický. V naší industriální civilizaci je to zatím tak, že se vzrůstajícím HDP roste i spotřeba el. (s výjimkou několika let v období "ropného šoku" v 70. letech) - a to navíc ještě při dlouhodobě stoupajícíh cenách elektřiny! Ostatně ten ropný šok byl iniciátorem energetiky obnovitelných (alternativních) zdrojů. Ale co třeba rozvojový svět? Až bude mít Čína, Indie a půlka Afriky průměrnou spotřebu kWh na hlavu jako třeba v EU (to nemluvím třeba o USA), tak to bude globálně vyžadovat ohromný nárůst výroby. To bude opravdu rvačka o fosilní zdroje - a na trhu se pravděpodobně chytne úplně všechno, co jenom trochu umí vyrábět elektřinu, včetně těch nejkurioznějších OZE.

Vložil: Lukáš, Budoucnost, 24.10.2008 8:38

Ať je to jak chce, zemi jednou zcela vytěžíme, a pokud nezačneme těžit měsíc, nezbude nám nic jiného než ty "proklaté" OZ V nich je ta opravdová budoucnost moderní civilizace. Člověk ovládne energii která tu byla, je a bude. A nic na tom nezmění ani ty nejmodernější JE, protože je to stále jen cesta těžení - následného vyčerpání. Ano, až Čína a Indie a ostatní rozvojové světy zvýší spotřebu energií na úroveň USA, začnou se zásoby všech surovin rychle snižovat.
Budeme li hovořit o výhledu třeba 500 let, (kdo ví co bude) pochybuji o využívání jiných než OZ energie. Ještě podotýkám, že jde především o politická rozhodnutí jakou cestou se vydat, pokud se začne pracovat na vývoji a výrobě OZ a snižování spotřeby, je to rozhodně ta správná cesta, pokud ovšem na další těžbě uhlí, ropy, a uranu, za několik desetiletí budeme tam kde jsme dnes. Kde je vůle je i řešení

Vložil: hubert, shrnutí, 24.10.2008 11:30

buhužel mi to nedá a musím se připojit. Všichni se tu shodneme na jednom, schůdné cesty jsou dvě a to úspory a OZ nebo zvyšování prodikce. IMHO je cesta někde uprostřed. Takže jaké jsou možnosti na straně úspor? a/ DOMA - můžeme svítit úspornými svítly (mám na mysli hlavně LED, nikoli také sporné malé zářivky), misíe mít doma DVD, televizi, věž... mě na to všechno stačí počítač.
b/ v průmyslu toho asi moc nenašetříme. Soustruh má spotřebu danou, pec v níž je nezbytná teplota několik stovek stupňů a běží také třeba nepřetržitě zrovna tak. Jak tedy šetřit v průmyslu? Poctivou výrobou. Věc A která mi vydrží tři roky je třikrát úspornější než obdobná věc B, protže její existence stála třetinu energie než existence tří ekvivalentů, tedy průmysl spotřeboval třetinu energie. Měli bychom zkrátka důsledně uvažovat nad dopady toho co děláme, jen pro ukázku si přečtěte třeba tohle, http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&akce=showall&clanek=3503&id_c=98639. jak to dopadlo s biopalivy bych tu ani nevytahoval, zajímavé pojednání ze stejného soudku je třeba na tomhle serveru http://www.nazeleno.cz/ze-sveta/okenko-nazeleno-vyhazovat-stare-veci-uspora-a-ekologie.aspx . Nicméně i tak je představa, že výrobní hala poběží na solární energii asi zcestná, jde o to aby spotřebovala co nejmíň. A jak tu správně padlo, abychom měli bychom dost času na zvládnutí jaderné fůze. A le to je jen můj názor, který světem nehne a tenhle komntář je spíš zoufalé plácnutí do vody, no nic.

Vložil: Lukas, Když se chce..., 24.10.2008 14:20

tak to jde...aneb dovolm si vložit odkaz http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=620240
Biopaliva jsou samozřejmě krok vedle, spalovací motor sám o sobě je velice neefektivn a zastaralá záležitost, proto budoucnost patří elektromobilům. Vývoj baterií jde obrovským tempem kupředu, nemluvím o superkondenzátorech a nanotechnologiích. Spalovat drahocenou ropu v motorech, je hřích stejně tak veliký jako spalování biopaliv (potravin)
Ovšem elektrárny na biomasu, to je jiná... Souhlasím s Vámi, že cesta je v efektivitě a v investování do správných zdrojů energie, a ne cpát miliardy do výstavby "dočasných" zdrojů

Vložil: Josef, bude to úplně jinak, 7.5.2010 11:41

Byl bych rád, kdyby se pozvolnou a umírněnou cestou na OZE přecházelo. Tak, aby to ustála krajina i společnost. Nicméně mám obavu, že za těch zmiňovaných 500 či 1000 let naše řady citelně prořídnou (lidstvo - to jsou mistři, kteří umí najít  tisíc způsobů, jak se ve válkách masově vyvraždit). Ten zbytek lidí pak bude chodit koukat na zbytky industriální architektury (JE Temelín či VE Orlík) tak,  jako my dnes jezdíme obdivovat do Říma Koloseum nebo Akropoli do Athén. Bude to stejné, jen s tím rozdílem, že oni budou chodit pěšky či možná jezdit na koni a popravdě řečeno, myslím, že jim dnešní (sotva 200 let tvající) způsob života ke skutečnému štěstí příliš chybět nebude, protože to skutečně podstatné, co každý tvor potřebuje je: Najíst se a pak mít kde v bezpečí a teple ulehnout - vše ostatní je v podstatě nadstandard :-)

Vložil: Vasek, zapomnel, 26.10.2008 14:02

Autor jeste zapomnel, ze na vyrobu jedne vrtule, solarniho panelu spotrebujeme peknou spoustu energie:)

Vložil: Radek Folprecht, Autor na nic nezapomněl,, 26.10.2008 17:05

přečtěte si, o čem bude další díl :-)

Vložil: člověk, autor je lhář, 28.10.2008 15:35

bože můj, co za trotla to psalo?! např. výpočet 12000 větrných elektráren... autor odkazuje na materiál čsve, který ale jasně říká, že zmiňovaný případ větrníků v jindřichovicích pod smrkem je zastaralý, což je mj. dáno dotační politikou, která se již také v posledních cca 3 letech neaplikuje. nyní se již vte o výkonu 1 MW nevyrábějí. v posledních dvou letech vyráběné vte mají výkon 2,0 nebo 2,75 či 3,0 MW. Jejich efektivita je na úrovni 25 - 35 %, někdy i více procent. Když tedy vezmu nejběžnější vte o výkonu 2,75 MW s prům. roční účinností 30 %, dojdu k tomu, že pro nahrazení plného výkonu temelína jich potřebuji 1212 ks, tedy desetinásobně méně, než uvádí ten lhář, co se podepsal pod článek. dále je třeba uvést, že nikdo netvrdí, že by větrná energie měla vyrábět takové množství energie, panuje cca shoda na tom, že by mělo jít o celkový instalovaný výkon do 0,5 GW, což je necelých 200 elektráren v celém státě. pan autor je obyčejný lhář. je mi líto lidí, kteří mu ty jeho výmysly uvěří. pokud jsou články na tomto serveru honorované, autorovi by měla redakce honorář sebrat a ukončit spolupráci do doby, než přestane lhát.

Vložil: Petr Nejedlý, Lhaní aneb člověče nezlob se, 28.10.2008 21:39

Pokud jsem správně pochopil váš výpočet, tak jste vynásobil výkon 2,75 MW koeficientem, který nazýváte "roční účinností" 0,3. Obdržel jste "výkon" 0,825 MW. Následně jste pravděpodobně podělil 1000/0,825 a vyšlo vám 1212 kusů. Pokud je tomu tak, tak by to bylo pro ETE 2x1212 kusů (2 bloky), tj. 2424. Problém je v tom, že tento výpočet je nesmyslný. Viz fyzika ZŠ, 8. třída => vyrobená en. je uváděna v MWh, jednotka MW je výkon.
Pokud budu vycházet z vašich dat a r.účinnost bude Kr(tj. 2,75 MW, Kr 30%), tak jedna VtE vyrobí za rok 7227 MWh, takže výroba Temelína 12 000 000 MWh by byla nahrazena počtem 1660 kusů.
Jenom bych chtěl podotknout, že VtE ve větrném Dánsku pracují s Kr. 0,26, takže 0,3 je pro Česko dosti odvážný předpoklad.
Ale samozřejmě, pokud budou VtE většího výkonu a budou pracovat déle, bude jich samozřejmě méně. Můžeme se bavit o vstupních datech pro výpočet, nikoliv však o lhaní :-)).

Vložil: Petr Nejedlý, Lhaní aneb člověče nezlob se - doplnění, 28.10.2008 22:11

Vzhledem k tomu, že matematika a fyzika zjevně není váš obor, zkusím ještě (snad) jednodušší vysvětlení.
Ve vašem příkladu mají el. 2,75x vyšší výkon (2,75MW/1MW) a pracují 2,628x déle (tj. 30% roku => 2628h/1000h), takže ročně vyrobí 7,227x více el. energie => počet VtE můžeme tímto vydělit 12000/7,227 = 1660.
Ještě pro osvěžení: W(práce,MWh) = P(výkon,MW) x t(čas,h). Vysvětlení ročního koeficientu využití inst. výkonu najdete v odkaze uvnitř článku (Wikipedia). Jinak díky, už dlouho jsem se tak nepobavil :-).

Vložil: Nezveda, sekl jste se "jen" o 4,5 násobel - gratuluji, 29.10.2008 11:02

Takže opravíte ten svůj článek, když tady peskujete člověka, který vás chytil při lži? Ono seknout se o pár procent, no problem, ale seknout se skoro pětinásobně, to už chce fištrón, abyste se vysmál člověku, který vás při lži (nebo jen "omylu ve vstupních datech") nachytal. Fyzika zjevně není jeho obor, ale v tom případě není váš obor "zdravý rozum". Vy jste se sekl doslova řádově, pan diskutující člověk se sekl o cca čtvrtinu. Tak kdo je tady hloupej?!
Váš článek navíc implicitně sugeruje, že je tu tajemný kdosi, kdo by chtěl nebo aspoň uvažoval o nahrazení JETE větrníky. Ale pro vás je jednodušší žít v bludu a tento blud veřejně šířit. Aspoň tak jsem pochopil hlavní vyznění repliky diskutujícího člověka. Nikdo takový, kdo by chtěl nahrazovat Temelín větrníky v ČR (snad kromě pár bláznů těžce vykompenzovaných mnohem úspěšnějšími "jadernými dědky") není. Ani provozovatelé větrníků, ani Zelení, nikdo.
Místo toho, co byste se zeptal lidí z oboru na aktuální průměrné výkony nových větrníků (potvrzuji, běžně již přes 30 %) a instalované výkony (Vestas vyrábí 2 a 2,75 MWh, WindWind má u nás už i instalace o inst. výkonu 3 MWh), tak jste myšlenkově někde o 3 až 5 let zpět. To je v oboru jako jsou větrné elektrárny min. jedna celá generace.

Vložil: Petr Nejedlý, Nesekl jsem se vůbec, 29.10.2008 17:07

Vážení pánové, 1) snad se můžeme se shodnout na tom, že v případě 1MW a 1000 hodin/rok (Kr = 11,4%) to bude 12000 jednotek dle článku? To není lež, nýbrž pravda. Proč si asi myslíte, že jsem tam výslovně uváděl ten čas, odkaz na zdroj informace a odkaz na výpočet Kr? Aby si to mohl každý přepočítat/ověřit/diskutovat. 2) Nemám naprosto žádný problém s tím, že s větším výkonem a delší dobou provozu bude toto číslo nižší (viz moje odpověď výše). V článku jsem něco takového snad tvrdil? Vždyť je to při změně jednoho parametru obyčejná nepřímá uměra. Tu snad umíme všichni. 3) Nikomu jsem se nevysmíval, ale "člověk" zjevně nepočítal správně (nemyslím tím čísla ale vůbec princip výočtu). Na toto jsem pouze upozornil. 3) Vývoj VtE samozřejmě sleduji. Obrázek VtE v čl. je převzat z archivu něm. výrobce REpower. Mimochodem vyrábí i off-shore jednotky 5 MW (doporučuji www.repower.de). 4) Ale respektuji zpětnou vazbu: v III. díle rovněž uvedu hodnotu pro 3 MW a Kr = 0,3 (2628/rok hodin).
Myslím si, že takto bychom mohli věc uzavřít. Samozřejmě se však nebráním další diskuzi. Ostatně kvůli tomu tuto možnost redakce zavedla :-).

Vložil: Tomáš, Porovnání ETE a VTE, 2.11.2008 23:17

Když už porovnáváte nejlepší technologii jadernou (ETE) tak by bylo férové srovnat ji s nejlepší technologií VTE (např. Vestas V90) ;-) Pomíjím to že srovnání je zcestné a nic nám neřekne. Statistiku výroby jednotlivých zdrojů uvádí na svých stránkách ERU www.eru.cz

Vložil: Petr Nejedlý, Bude - viz bod 4), 3.11.2008 8:32

V III. díle bude uvedena hodnota i pro 3MW a kr=0,285 (2500 hod) => 1600 kusů. Samozřejmě ETE vs. pouze VtE je pouze hypotetické porovnání. Ovšem poměrně často se vyskytuje hypotéza obecné náhrady JE mixem různých OZE. K tomu se chci vyjádřit v III. díle.

Vložil: Nezveda, Nejedlý je manipulátor, 3.11.2008 23:57

Pane Nejedlý, jste manipulátor, naštěstí však lehce odhalitelný. Chováte se zcela v duchu hesla "nevěřím statistikám, které si sám nezfalšuji". Vaši svatou jadernou energetiku (já k ní mám zcela neutrální vztah) za každou cenu chcete srovnávat nesrovantelným způsobem s OZE. Takže do správného vzorečku dáte zcela vylhaná čísla neodpovídající realitě r. 2008. To se pak snadno "srovnává", co?! A pak se ještě trapně hájíte slovy "ale vždyť mám správný vzoreček"! Jasně máte, ale vstupní data máte vylhaná, resp, dávno neplatná.
K těm 5 MW RePoverům. Kdybyste byl trochu v obraze, věděl byste, že pětimegawaty sice (nejen) RePower vyrábí, ale t.č. nejsou z technických důvodů instalovatelné mimo moře - neexistuje v současnosti tak silná zvedací technika, aby je dokázala na souši v potřebné výšce postavit.
Především jste však nedokázal reagovat na oprávněnou výtku, že se snažíte podsouvat, že tu jsou snad tací, kteří chtějí nahrazovat konvenční energetiku obnovitelnými zdroji. Jistě, když budeme pečlivě hledat, najdeme nějakého extremistického blouznivce, který potvrdí výjimku. Ale mezi osobami, institucemi a firmami, které mají na obor OZE alespoň nějaký reálný vliv nikoho takového nenajdete. To je jen váš strašák na plašení neinformovaných čtenářů.
Na závěr si dovoluji vyslovit názor, že redakce by měla vaše články dát oponovat někomu z oboru OZE, protože nejsou nezávislé, jsou zcela neobjektivním a tendenční. Pokud se tento server chce stát aspoň trochu oborovou autoritou, neměl by čtenáře mást vaší anti-OZE propagandou.
Také bych přivítal, kdyby redakce uváděla, kdo je vaším zaměstnavatelem, ať se ví, odkud vítr fouká.
Můj příspěvek není psán z pozice obhájce OZE. V některých resortech OZE se orientuji a oznám jejich limity. OZE není všespásné a zatím zdaleka nedospělo do úrovně, kdy by mohlo plně nahradit fosilní zdroje.

Vložil: Petr Nejedlý, Manipulátor?, 4.11.2008 7:49

1) Pane Nezveda, poněkud mě překvapujete. Zcela jasně jsem uvedl, že jednotky REpower 5MW jsou "off shore". Předpokládám, že se spolu nemusíme bavit o tom, co to u VtE znamená. 2) Lidí, kteří chtějí nahrazovat konvenční energetiku OZE je, alespoň podle mého, ještě opravdu velmi hodně. Zcela běžně je uváděn podíl OZE v en. mixu v rozsahu mnoha desítek %. A i to je velmi, velmi optimistické. Je ale možné, že jsem na info tohoto druhu poněkud citlivější než ostatní, což může být třeba i profesionální deformace 3) V článcích je odkaz na můj osobní blog, kde zcela jasně deklaruji kdo jsem a co jsem (právě z důvodů vámi prezentovaných). A právě proto tam byl (po dohodě s redakcí) tento odkaz přilinkován.

Vložil: Petr Nejedlý, EREC - nahrazení konvenční energetiky OZE, 4.11.2008 20:25

Jeden aktuální příklad. Zkuste se podívat na toto "Obnovitelná energie by mohla pokrýt veškerou globální spotřebu energie do roku 2090," (viz http://aktualne.centrum.cz/priroda/clanek.phtml?id=620758)
Těmi "blouznivci" jste měl na mysli pány z Evropské rady pro obnovitelnou energii (EREC)?

Vložil: agáta, Uvádějte zdroje! , 3.11.2008 14:57

Nejsnáze se vyvrací tvrzení, které nikdo netvrdí. Zkuste příště dohledat někoho, kdo chce nahradit Temelín větrnými elektrárnami nebo kdo tvrdí, že obnovitelné zdroje jsou levné.

Vložil: Petr Nejedlý, Koncepce článku, 3.11.2008 16:31

1) Chápu. Nicméně můj "seriál" je koncipován trochu jinak. Řekněme šířeji. Pokusil jsem se shrnout určitá obecná tvrzení, které se v souvislosti s OZE často objevují, a k těm se ze svého pohledu vyjádřit. Vy jste snad nikdy nečetla nic o tom, že fosilní zdroje jednou dojdou a budou nahrazeny OZE? Že jaderné el. znečišťují ŽP a musí být nahrazeny čistým en. mixem z OZE? 2) všechna čísla v souvislosti s ETE byla míněna jako srovnávací etalon roční výroby v ETE. Tvrzení o náhradě konkrétně ETE za VtE mi bylo podsouváno v diskuzi už vašimi předřečníky.

Vložil: agáta, etalon, 5.11.2008 15:22

S tezí že jaderné el. znečišťují životní prostředí jsem se za těch 20 let mezi energetiky i ekology nesetkala, (když pomineme cyklus výroby paliva) no ale když tvrdíte že to je obecně známé... Úniky tritia řeší pár endemitních specialistů a tepelné znečištění neřeší vůbec nikdo.

Volba JETE jako etalonu je vaše věc, určitě by bylo zajímavé vzít si jako etalon třeba objem exportu (např: aby se z ČR mohlo ročně exportovat 16 GWh, potřebujeme tolik a tolik větrných elektráren).

Vložil: agáta, export-oprava, 5.11.2008 15:24

opravuji, export elektřiny je 16 tis. GWh (rok 2007)

Vložil: Petr Nejedlý, Poznámky k zmiňovaným tématům, 5.11.2008 18:30

S tezí, že JE znečišťují ŽP samozřejmě nepřišli ani energetici ani ekologové, ale ti, které já osobně nazývám „ekologisté“ popř. „environmentální aktivisté“. Takže tyto jsem měl na mysli. Tepelné znečištění: pokud tím myslíte nízkopotenciální ztrátové teplo, které je z tepelných el. odváděno do ŽP chladícími věžemi, tak to je obecně problém všech tepelných elektráren, které využívají Clausiův-Rankinův oběh pára/voda v parní turbíně (třeba i s kotlem na spalování biomasy). Tady je jediné rozumné řešení – kogenerace, tj. společná výroba elektřiny a tepla.
S tím vývozem el. máte samozřejmě pravdu: kladné saldo 16 000 GWh (16 TWh) za 2007. Pokud tedy vyvážíme ročně 16 TWh a ETE vyrábí 12 TWh, tak stačí vynásobit všechny moje čísla koeficientem 16/12 = 1,33 a máte odpověď na otázku ohledně počtu zmiňovaných VtE atd. Nicméně asi chápu, kam svou poznámkou směřujete. Takže k tomu vývozu. Otázkou totiž je, jak dlouho ještě budeme vyvážet. Chytří pánové v Pačesově komisi předpokládají, že saldo vývoz/dovoz el. se pravděpodobně vyrovná po roce 2015. Vzhledem k tomu, že plynová el. o výkonu řádově stovky MW se může legislativně/organizačně připravovat a stavět tak 4-6 let, jaderná 12-15 let, tak to nevypadá zrovna ideálně. Samozřejmě to neznamená, že nebudeme svítit. Ale znamená to, že budeme nakupovat el. na evropském trhu za evropské ceny. Nemám samozřejmě křišťálou kouli, ale za hubičku to určitě nebude. Energetika je holt postarší dáma, které všechno poměrně dlouho trvá :-)).

Vložil: agáta, chytří pánové a evropské ceny, 14.11.2008 22:41

Na základě osobních zkušeností mám o chytrosti některých pánů z Pačesovy komise velmi vážné pochyby :-)
Ale o jejich "nezávislosti" tedy rozhodně ne!

co se týče evropských cen: systém ČR je s evropskou sítí propojený, takže není problém prodat el. z českého uhlí do Portugalska nebo Belgie; ceny elektřiny na pražské energetické burze jsou vyšší než na burze lipské, takže na tuhle poplašnou zprávu vám neskočím!!

To si vážně myslíte, že ČEZ prodává elektřinu pod (evropskou) cenou, jakože sociální službu? Proč by to dělal? Akcionáři by jeho manažery právem hnali svinským krokem, kdyby se nesnažili prodat elektřinu za maximum!

Vložil: Erknold, OZE nejde bez KSČM, 7.11.2008 17:50

Docela dobrý nadpis ne. Ale realita je taková, že opravdu bez komunistické strany se OZE prostě neobejdou. Je to dáno tím, že lidi jsou potvory a nedokážou sledovat televizi, vařit si kafe, tavit železo jen když svítí slunce nebo fouká vítr. Pakliže nechceme řídit své životy podle aktuální povětrnostní situace, musíme volit komunistické strany, jelikož pouze ty dokáží poručit větru a dešti. Bez konvenčné energetiky, která dodává elektřinu v čase a množství jaké chceme (dokonce i v noci), to prostě nejde. To že dojdou fosilní zdroje je zcela samozřejmné. Třeba ropa už došla podle odhadů asi pětkrát od doby první ropné krize. Nevím jak Vy, ale já stále jezdím na ropu a myslím, že ještě dalších pět vyčerpání ropy jezdit budu. Takže až budete příště volit a chtít prospět planetě, nevolte zeleně ale červeně. S pozdravem ten, jenž se směje OZE a tvrdí, že zemědělství je jen přeměna ropy na potraviny.

Vložil: Karel Veverka, Neekologická "ekologie", 15.12.2008 15:52

Perpetum mobile -
až se zdokonalí využití "obnovitelných" zdrojů energie tak snad z toho bude aspoňn nan úrovni perpetum mobile. Všichni počítají kolik energie získáme z obnovitelných zdrůjů, ale nikdo neuvažuje, kolik energie vynaložíme na jejich získání. Jde i o jiné efekty - vypěstovánířepky pro bionaftu dnes vyžaduje 10 - 13 aplikací pesticidů.
V době, když jsme pěstovali řepku jen na olej do potrvin, tak stačil 1, nebo žádný.

Vložil: Horst Lampert, řepka, 15.2.2009 20:12

Vážený pane a kdo vás nutí pěstovat jen řepku?Kdo?Dík!

Vložil: Jan Matěja, FTV, 4.1.2009 23:03

Uvedený článek je obrazný a měl by nás pozastavit  a zamyslet se nad současnou a budoucí energetikou. Dohadovat se o číslech je hezké ale výsledek je tak ať tak alarmující. Osobně jsem si na střechu RD pořídil FTV  o výkonu 2,5kwh, náklady cca 400 000,-Kč výkupní cena cca 14,50. Spočítat výnosnost a návratnost nemusím ( to zvládnete ) na pořízení této FTVE jsem  musel uject cca 20 000,- km, spotřeboval cca 10 balíků papíru, vyprodukoval cca 3 tuny běžného odpadu, spotřeboval 150kwh el. energie, poštovní služby cca 7.500kč, telefoní služby 18.000,- a další služby a pod. za cca 30.000,- . Pokud vezmu dopad všech položek pro pořízení FTVE - JE OPRAVDU OZE TAK EKOLOGICKÁ, ČISTÁ ..........? v položkách nejsou uváděny  energie apod. za práce u zákazníka ( stavebnictví ). komentář nemá rozvinout myšlenku, že FTVE jsou teprve na záčátku vývoje ale jak hodně zatížíme prostředí aby jsme FTVE vůbec zřídili v dnešní době.

Vložil: Horst Lampert, Komentář, 15.2.2009 19:11

   Pěknej večer.


Nikdo vás přece nenutil aby jste si pořizoval zařízení které zde popisujete.Tak teď nebrečte.Lampert

Vložil: Horst Lampert, 3 g uranu, 15.2.2009 19:21

Vážení spočítal již někdo kolik energie se musí vložit abyse vyrobyli 3 g uranu?Kolik se musí splundrovat země aby se vyrobilo palivo do JETE Temelín?A kolik ještě roku zde bude ten váš nevyčerpatelnej uran?Pokuste se Pravdivě odpovědět.Děkuji.Lampert Horst Neznašov 122   373 02



Vložil: MilanS, Zplundruje se méně, 10.2.2010 21:00

Rozhodně se zplundruje na jednotku energie méně než z OZE. Pokud dám dohromady plochu krajiny zničené FV panely a lesními mixéry a krajinu zabranou jadernou energetikou, tak bychom měli jádro považovat za nejzelenější zdroj energie. 



Vložil: Dave, 12400ha, 22.5.2010 12:33

Dobrá anaĺýza, je vždy výborné přepočítávat různé zdroje energie, ab ysi clovek udelal obrazek.  Myslím že ale prave naopak u tech vypocitanych 12400 hektaru plochy solarnich panelu namisto Temelina by mel byt argumentem pro a ne proti.  Vzdyt se jedna o plochu asi 11 x 11 km, coz se mi nezda jako neco neuskutecnitelneho.

Vložil: Joma.Mareji, Pro svou domacnost nepotřebuju vykon Temelinu :), 25.2.2011 22:37

šlo by vyziskat čísla:

Temelín vykreje xxx domácností

Náklady na toto vykrytí jedné domácnosti za rok jsou xxx, přičemž investicní podil je xxx, provozní xxx, ostatní náklady xxx


Pak by se dalo posoudit zda je vhodnější střecha s FVE s úsporou mých rukách nebo JE v komerčních, vyžadující profit.



To je snad jediný vzorec ze kterého ma smysl vychazet.

Zatím mi to připadá že stale cekame na nejaky zazrak nebo až to bude ten správný boom a přitom bychom mohli ušetřit už tuto sezonu.

V létě zdarma, v zimě s ČEZem



www.energiesvobody.cz

Vložil: Joma.Mareji, čísla se daji vysvetlit vždy ruzne, 25.2.2011 22:40

Dovedete si představit, že by tuto plochu pokryly treba panely s nanotechnologiemi firmy Elrmarco?

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií

Katalog firem

E.ON Česká republika, s.r.o.

Energetické společnosti působící pod značkou E.ON dodávají elektřinu, zemní plyn a související služby…

<!-- -->
Chcete být na tomto místě? Zvolte zvýhodněný zápis!

Slovníček

Aktivní dům

Úspory energie jsou klíčovým slovem dneška. Vzhledem k tomu, že podle statistik spotřebují budovy ve vyspělých zemích až 40 % energie na svůj provoz, existuje ve stavebnictví značný potenciál energetických… více informací

Biomasa

Biomasa je hmota organického původu (rostlinná či živočišná). Energie biomasy má původ ve slunečním záření a lze ji oproti energii z fosilních paliv (především ropa, uhlí či zemní plyn) obnovovat,… více informací

Biopaliva

Biopaliva jsou produktem, který se získává úpravou biomasy. Může se jednat o úpravy mechanické (štípání, drcení) a chemické, resp. termo-chemické, bio-chemické či mechanicko-chemické (např. pyrolýza,… více informací

Bioplynová stanice

Bioplynová stanice je technologické zařízení, které zpracovává biomasu (materiály nebo odpady organického původu) v reaktorech prostřednictvím řízeného procesu anaerobní digesce (proces, při kterém… více informací

Biopotraviny

Biopotraviny jsou potraviny vyrobené z produktů kontrolovaného ekologického zemědělství – tzv. bioproduktů. Bioprodukty jsou tedy suroviny rostlinného nebo živočišného původu, které pocházejí z produkce… více informací

CNG

CNG (Compressed Natural Gas) je zkrácené označení pro stlačený zemní plyn. Jedná se o klasický zemní plyn stlačený na 20–30 MPa. CNG je jedna z alternativních palivových hmot, které byly roku… více informací

Dřevostavby

Dřevostavby jsou objekty, jejichž hlavním konstrukčním prvkem je dřevo nebo materiál na bázi dřeva. Pro nosné konstrukce se často využívá masivního dřeva, ostatní části stavby mohou být z různých dřevěných,… více informací

Ekologické zemědělství

Ekologické zemědělství je takový způsob hospodaření, který bere ohledy na přirozené koloběhy v přírodě a díky tomu produkuje kvalitní a zdravé produkty, tzv. biopotraviny. Tento typ zemědělství… více informací

Ekologie

Pojem ekologie může být chápán dvěma hlavními způsoby. První a starší význam tohoto slova pochází z 19. století, kdy ho roku 1866 poprvé použil a definoval německý biolog Ernst Haeckel. Ekologie… více informací

Elektromobil

Elektrický automobil neboli elektromobil je poháněn elektřinou. Jako zdroj energie využívá akumulátor, který je dobíjen z elektrické sítě. Kapacita akumulátoru ovlivňuje dojezdovou vzdálenost elektromobilu.Elektromobily… více informací

Elektřina

Elektřina je fyzikální veličina, která je definován jako souhrn elektrostatických a elektrodynamických jevů. Elektrický proud je pohyb elektricky nabitého tělesa nebo částice. Nejčastěji je elektrický… více informací

Emise

Emise jsou látky, které byly vypuštěny do životního prostředí. Nejčastěji se tento pojem používá pro znečišťující příměsi vypouštěné do ovzduší a dává se do přímé souvislosti s problematikou globálního… více informací

Energetické plodiny

Energetické plodiny jsou cíleně pěstované rostliny, které se využívají pro energetické účely. Energii z energetických rostlin lze získat chemickými, popř. bio-chemickými procesy. Základní technologií… více informací

Energetický štítek

Energetický štítek  je vybavení elektrospotřebičů, které ukazuje základní údaje o spotřebě energie, účinnosti nebo hlučnosti spotřebiče. Energetický štítek, který je povinný od roku 2001, má spotřebiteli… více informací

Fixace elektřiny

Na konci roku 2008 nabídly tři největší české energetické společnosti fixaci cen elektřiny.  Nový produkt má domácnostem a maloodběratelům zajistit stejné ceny elektřiny na dva roky dopředu. Energetické… více informací

Fosilní paliva

Fosilní paliva jsou nerostné suroviny, které vznikly v dávných dobách (fosilní z lat. předvěký), a s odstupem času se nám podařilo z nich získat energii (elektřina, teplo, světlo,… více informací

Fotovoltaika

Fotovoltaika je jednou z možností výroby elektřiny z obnovitelného zdroje, v tomto případě ze solární energie.Pro výrobu elektřiny ze slunečního záření se používají fotovoltaické články,… více informací

Globální oteplování

Globální oteplování je termín, který označuje změny v teplotě zemské atmosféry a oceánů. Jde o nárůst teploty, který byl vědci pozorován v několika posledních desetiletích. Podle údajů… více informací

Hybridní pohon

Hybridní pohon je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku. Nejčastěji je to kombinace elektrického motoru a spalovacího motoru. Rozvoj hybridních typů… více informací

Infrapanely

Infrapanely jsou zařízení, která slouží k vytápění objektů pomocí infračerveného záření (tzv. sálavý způsob vytápění). Tepelná energie se formou elektromagnetického záření přenáší na okolní tělesa,… více informací

Izolace

V oblasti úspor energie se pojmem izolace rozumí zateplení neboli tepelná izolace. Tepelná izolace umožňuje snížit energetické ztráty staveb a projevuje se celkovou úsporou energie a snížením nákladů na… více informací

Jaderná energie

Jaderná energie, která se uvolňuje z jaderných reakcí v atomovém jádře. Díky speciálním technologiím je tuto energii možné využívat a odvětví, které se touto činností zabývá, se nazývá jaderná… více informací

Jak vybrat úsporná okna?

Okna jsou nepostradatelnou součástí každého domu. Okna nám dodávají světlo v bytě, umožňují větrat. Na druhou stranu ale právě okny utíká velké množství tepla. Je proto důležité věnovat výběru oken… více informací

Klimatizace

Klimatizace je zařízení pro úpravu vzduchu v obytných, průmyslových či speciálních prostorách (dopravní prostředek, laboratoř a jiné). V našich podmínkách se úpravou vzduchu u klimatizací… více informací

Kolik stojí kotel na biomasu?

Biomasa je obnovitelný zdroj energie rostlinného nebo živočišného původu. Při udržitelném hospodaření s půdou bude k dispozici vždy, protože je založena na přeměně sluneční energie zachycené rostlinami… více informací

Kolik stojí solární kolektory pro ohřev vody a vytápění? A kolik ušetříte?

Energii ze slunce je možné využít pro výrobu elektrické energie i tepla. Elektřinu vyrábí fotovoltaické panely, zatímco teplo, které lze využít k přitápění nebo k ohřevu vody, solární kolektory.Na… více informací

Kotel na biomasu

Kotle na biomasu patří do širší skupiny kotlů na tuhá paliva. Mezi biomasu určenou pro vytápění řadíme především kusové dřevo, pelety, štěpku, popř. obilí. Kotle na biomasu lze rozdělit podle několika kritérií:… více informací

LCD televize

LCD televize je zařízení, jehož monitor je složen z tekutých krystalů – odtud je také odvozena zkratka LCD (Liquid crystal display). Zobrazování v LCD televizích funguje na principu pixelů seřazených… více informací

LPG

LPG  je zkapalněný ropný plyn, tedy směs uhlovodíkových plynů používaná jako palivo do spalovacích spotřebičů a vozidel. LPG je novodobé označení pro směs topných plynů známých jako propan-butan,… více informací

Měrná potřeba tepla na vytápění

Měrná potřeba tepla na vytápění je veličina, která charakterizuje tepelně-izolační vlastnosti budovy bez ohledu na účinnost topného systému a zdroje tepla. Vyjadřuje množství tepla, které je vztaženo… více informací

Nízkoenergetické domy

Nízkoenergetický dům  spotřebuje méně energie na vytápění než běžné stavby. Nízkoenergetický dům by neměl za rok spotřebovat více než 50 kWh tepla na metr čtvereční plochy. Pro srovnání, běžná novostavba… více informací

Nulové domy

Nulový dům je takový dům, jehož potřeba tepla pro vytápění se blíží nule, konkrétně je menší než 5,0 kWh na metr čtvereční plochy za rok. Je tedy ještě méně náročný na energie než nízkoenergetický a pasivní… více informací

Obnovitelné zdroje energie

Obnovitelné zdroje energie jsou přírodní energetické zdroje, které mají schopnost částečné nebo úplné obnovy. Patří mezi ně především sluneční, větrná a vodní energie a biomasa. V některých… více informací

Pasivní domy

Pasivní domy mají tak nízkou spotřebu energie, že je možné vynechat běžné aktivní vytápění, aniž by to ohrozilo tepelnou pohodu v domě. Pasivní domy spotřebují ročně maximálně 15 kWh tepla na metr… více informací

Plyn

Plyn jako zdroj energie se vyskytuje v různých formách. Nejužívanější je zemní plyn, jehož zplyněním lze získat svítiplyn. Zkapalněný nebo stlačený zemní plyn se používá jako alternativní pohon motorových… více informací

Podlahové vytápění

Podlahové vytápění patří mezi velkoplošné vytápěcí soustavy a je to způsob vytápění, kdy se teplo do vytápěné místnosti dostává z podlahy. Systém podlahového vytápění má obdobně jako jiné vytápěcí… více informací

Přírodní kosmetika

Přírodní kosmetika, nebo také biokosmetika, jak bývá někdy nazývána, se stala trendem několika posledních let.Přírodní kosmetika  je povětšinou vyráběna z rostlinných složek, které poskytují pleti… více informací

Rekuperace

Rekuperace je pojem, který se užívá pro označení procesu zpětného získávání tepla z odpadního vzduchu. Při rekuperaci dochází k výměně vzduchu bez významných energetických ztrát, které jsou typické… více informací

Solární energie

Solární neboli sluneční energie patří k obnovitelným zdrojům energie, podobně jako biomasa, větrná nebo vodní energie. Solární energii lze přímo využít k ohřevu vody nebo přitápění pomocí solárních… více informací

Solární panely

Solární panel je zařízení, které umožňuje využívat solární energii k výrobě elektřiny (fotovoltaické články) nebo tepla (solární kolektory). Solární články jsou tvořeny polovodičovými plátky (tenčí než… více informací

Součinitel tepelné vodivosti

Součinitel tepelné vodivosti je fyzikální veličina z oboru termodynamiky. Označuje se malým písmenem lambda – ?. Udává míru schopnosti látek vést teplo a je to u látek konstantní veličina. Jde… více informací

Standby režim

Standby režim neboli pohotovostní režim je běžně využívaný vypnutý stav spotřebičů v domácnosti. Avšak zdánlivě vypnuté elektrické spotřebiče i ve standby režimu, jehož indikátorem je většinou… více informací

Tepelné čerpadlo

Tepelné čerpadlo je zařízení, které využívá teplo okolního prostředí k tomu, aby ho přemístilo na požadované místo. Na obdobném principu fungují chladící zařízení (chladničky, mrazničky a klimatizace),… více informací

Topný faktor

Topný faktor je ukazatelem energetické účinnosti zařízení, které dodává do systému teplo (tepelné čerpadlo), popř. chlad (klimatizace na principu tepelného čerpadla). Je to poměr mezi vyprodukovaným teplem… více informací

Třídění odpadu

Třídění odpadu je sběr jednotlivých druhů odpadu odděleně od ostatních. Znamená to, že jednotlivé materiální druhy odpadu se od sebe navzájem rozdělují, aby mohly být následně recyklovány a následně… více informací

Větrná energie

Větrná energie je formou sluneční energie a patří mezi obnovitelné zdroje energie. Vzniká při nerovnoměrném ohřívání Země, což způsobuje tlakové rozdíly v atmosféře, které se vyrovnávají prouděním… více informací

Vodíkový pohon

Vodíkový pohon patří mezi alternativní technologie v automobilové dopravě. Mohl by v budoucnu nahradit hlavní technologii 20. století - spalovací motor na benzínový či naftový pohon. Tradiční fosilní… více informací

Vodní energie

Energie vody neboli vodní energie vzniká při koloběhu vody na Zemi působením sluneční energie a gravitační síly Země. Vodní energie je využívána pro výrobu elektřiny ve vodních elektrárnách… více informací

Výkupní cena elektřiny

Obnovitelné zdroje energie, jako jsou fotovoltaické nebo větrné elektrárny, jsou podporovány formou nejrůznějších dotačních programů. Jednou z možností podpory obnovitelných zdrojů energie, jsou také… více informací

Vyplatí se fotovoltaická elektrárna?

Při dnešní spotřebě a ceně energií se stále častěji objevuje snaha snížit své výdaje za energie. Jednou z možností, jak toho dosáhnout, je alternativní zdroj energie v podobě solární – fotovoltaické… více informací

Vyplatí se změna dodavatele elektřiny?

Elektřina se stala nedílnou součástí našeho života a jen těžko se bez ní obejdeme.  Nejen, že jsou na elektřině závislé všechny elektrospotřebiče v domácnosti a díky elektřině můžeme… více informací

Zelená úsporám

Zelená úsporám je program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie. Je zaměřen na instalace zdrojů na vytápění s využitím obnovitelných zdrojů energie a úspory při rekonstrukcích… více informací

Zelený bonus

Obnovitelné zdroje energie, jako jsou fotovoltaické nebo větrné elektrárny, jsou podporovány formou nejrůznějších dotačních programů. Jednou z možností podpory obnovitelných zdrojů energie, jsou také… více informací

Změny klimatu

Změny klimatu jsou změny v zemském klimatu anebo v regionálních zemských klimatech, které jsou zaznamenávány z pohledu průměrných teplot. Klimatické změny podnebí jsou způsobeny jak přírodními… více informací