Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Elektroskútry - doprava za pár korun, pozor ale na dojezd

Emise a hluk obtěžují obyvatele Prahy i další českých měst a jako nejjednodušší cesta se jeví zakázat auta. Lidé se ale přesto potřebují dostat do práce, do školy či za zábavou a MHD není řešením pro všechny. Způsobem, jak přispět svojí troškou do mlýna, je zvolit elektro skútr.

25. 02. 2013 | Martin Singr

Ve zkratce:

Elektroskútr může být zajímavou volbou pro každodenní jarně-letně-podzimní dojíždění do práce. Výhodou elektrických skútrů jsou kromě ekologického a tichého provozu i mimořádně nízké náklady na provoz. Pro denní dojíždění do vzdálenosti v řádu desítek kilometrů jsou ideální, klíčová je ovšem kvalita a životnost baterie.

V zemích na západ od nás se jezdí po městech daleko více na kolech či motocyklech. Ty v poslední době stále častěji využívají elektrický pohon. „Lidé v těchto zemích si již uvědomují hodnotu svého času a také hodnotu životního prostředí v jejich městě či regionu,“ vysvětluje Lukáš Drahovzal, který zastupuje značku Akumoto.

100 kilometrů za pár korun, problematická ale může být baterie

Elektro skútr má oproti automobilu rovnou několik výhod. Tou hlavní jsou provozní náklady. Majitele těchto vozidel vyjde 100 kilometrů na pár korun, což je výrazný rozdíl oproti nějakým 250 korunám u auta – u většiny aut je v městském provozu spotřeba na 100 km 8 litrů a více. A v případě, kdy máte cestu do práce dlouhou do deseti kilometrů, není MHD o moc výhodnější.

Konkrétně: Průměrná spotřeba elektrické energie pro ujetí 100 km činí zhruba 3 kWh. Při průměrné ceně elektřiny 4,80 Kč/kWh vychází náklady na dopravu pomocí elektro skútru na 14,50 Kč na 100 km. Kromě výhodnější ceny elektřiny v porovnání s ropou hraje ve prospěch elektro skútru i vyšší účinnost motoru na elektřinu. K nákladům na dopravu elektrickým skútrem je ale zapotřebí připočíst i amortizaci akumulátoru. Jeho životnost není neomezená (uvádí se cca 30 000 km) a nový stojí okolo 10 000 Kč. Započítáme-li do dopravy také náklady na akumulátor, vychází nám "finanční spotřeba" elektro skútru zhruba 0,5 Kč/Km.   

Srovnání nákladů na dojíždění do práce - elektrický skútr vítězí (Obr: Akumoto)

Náklady na provoz elektro skútru mohou snížit i další specifické podmínky. Někteří zaměstnavatelé nabízí nabíjení elektromobilů a elektro skútrů zdarma a energetičtí distributoři chystají pro majitele vozidel na elektřinu speciální tarif, se kterým budou provozní náklady ještě nižší.

Konec otázek, kde je benzinka

Mimochodem – tankování, to je další plus elektrických skútrů. Z kvalitních skútrů lze snadno vyjmout baterii a doma nebo v kanceláři si ji nabít. Motorista, který autem jezdí z devadesáti procent po centru města, pak nemusí složitě hledat benzínovou stanici, kterých třeba v centru Prahy moc není.

S elektro skútrem jezdíte za 14 Kč na 100 km. Amortizace baterie provoz prodraží na zhruba 0,5 Kč/km.

Pochopitelně jde i o úsporu času – zapojení skútru do zásuvky je otázkou vteřin a také vyjmutí a umístění baterie do skútru i s připojením na nabíječku je rychlejší než dojet k benzině, občas ještě chvíli čekat ve frontě, natankovat a zaplatit. Olověné baterie, které se nabíjely 12 – 15 hodin jsou již u kvalitních strojů minulostí. Moderní lithiové akumulátory jsou podle Drahovzala nabité za dvě až pět hodin a díky nízké hmotnosti (od 7 kg) lze nabíjet baterii přímo v motocyklu nebo mimo něj.

Legislativa nahrává „čistým“ dopravním prostředkům

Pořizovací cena elektro skútru, která se pohybuje kolem třiceti tisíc za nejlevnější kousky, je výhodnější než koupě nového vozu. Finanční výhody jsou ale zejména v provozování - skútry na elektřinu nepodléhají měření emisí a mají výhodnější povinné ručení, které se pohybuje v řádech desetikorun měsíčně. Majitelé těchto dopravních prostředků neplatí ani silniční daň stejně jako spotřební daň za pohonné hmoty.

Podnikatelé jistě uvítají také možnost jednorázového odpisu elektro skútru bez nutnosti evidence knihy jízd. Přidanou hodnotou je i jednoduché přihlášení elektro skútru, kdy není nutná evidenční prohlídka. Různé akční nabídky podporující elektromobilitu pak poskytují jednotliví prodejci, energetičtí distributoři či velké firmy.

„Pokud jako uživatel znečišťuji své okolí, je zcela vpořádku, že bychtuto skutečnost měl nějak kompenzovat,“ říká odborník na dopravu a urbanista Tomáš Cach a dodává: „Druhou stránkou věci je, jakouformou je zohledněna míra znečišťování, zda se jedná o úplné omezení nebo zpoplatnění.“ Ze dvou modelů by pak Cach jako lepší viděl postihovat znečišťovatele než dotovat ty, kteří znečišťují méně.

V servisu jsou skryty další úspory, problémem však může být baterie

A další úspory čekají v servisu. Na autě se každou chvíli něco porouchá, opotřebuje, je třeba měnit olej, svíčky, filtry, spojku, startovací baterii, díly motoru a podobně. K tomu se platí i nemalé částky za práci mechaniků. Elektro skútr je oproti tomu koncipován jako vcelku jednoduchý dopravní prostředek a čím méně má vozidlo součástek, tím menší riziko poruch.

Drahovzal říká, že servis se týká nejčastěji jen výměny ojetých pneumatik, ložisek v kolech nebo hlavně řízení.„Zapomeňte na výměny oleje, svíček, řemenů a válečků variátoru,“ potvrzuje prodejce Scootland u nabídky skútrů E.ON e-max.

Komu stačí dojezd v řádech desítek kilometrů denně, bude zřejmě spokojen. Na delší vzdálenosti je už lepší auto nebo hromadná doprava

Je ale fakt, že u elektro skútrů je většinou nutné po určitém počtu nabíjecích cyklů vyměnit baterie za nové. U skútrů E.ON e-max je to po 15 000 km a nové stojí 10 000 korun. Gelové baterie u skútru GueweClassic vydrží asi 25 000 km a nové vyjdou na 5 000 Kč, u lepšího modelu ePower je prý výdrž 3 000 cyklů a i poté mají baterie 70 % své kapacity. U skútrů Akumoto je maximální počet dobíjecích cyklů od 800 do 2 000, což jsou řádově desítky tisíc kilometrů.

Akumoto uvádí, že zatímco za 10 let jsou provozní a servisní náklady na benzinový skútr 91 000 korun, u elektro skútru se tento náklad rovná pouhým 9.000 Kč. E.ON spočítal, že po 40 000 km jsou celkové náklady majitele skútru E.ON e-max 101 379 korun. Zkuste si zhruba spočítat, na kolik vyjde provozování automobilu za deset let nebo za 40 000 najetých km…

Drahovzal nakonec ale více než nízké náklady na provoz a servis oceňuje výhody„nefinančního charakteru", jako je vysoká spolehlivost, jednoduchá obsluha, okamžitá mobilita (žádné studené starty, zahřívání motoru, apod.), tichý a ekologický provoz a rovněž atraktivnost elektrického skútru.

Parkování s elektro skútrem: Hračka

A parkování – o tom ví své všichni, kdo během dlouhých minut při hledání parkovacího místa pro auto najeli kolik kilometrů a vše, co viděli, byly buď modré zóny nebo obsazená místa. Elektro skútr se dá zaparkovat prakticky kdekoliv. Parkování je navíc bez nutnosti placení.

Elektro skútr se na první pohled nijak neliší od běžného benzínového skútru. Oproti benzínové variantě má nižší náklady na provoz a jeho údržba je méně náročná. (Foto: Akumoto)  

Z koncepce jednostopého vozidla pak vyplývá výhoda v dopravních zácpách – zatímco auta stojí, řidiči skútrů kolem nic elegantně prokličkují a neztrácí čas čekáním na zelenou. Plynulý tah motoru se pak při rozjíždění bude líbit hlavně ženám a začátečníkům.

Pokud řidič šlápne v autě na brzdu, jde energie vniveč. U elektro skútru je to při stlačení brzdové páky jinak – díky rekuperaci se energie při brzdění hromadí a využije se poté při rozjezdu. Tím se prý také prodlužuje životnost baterie. Rekuperační systémy je však většinou nutné dokoupit. Stojí zhruba 3000 Kč a podle odborníků se vyplatí hlavně při častém ježdění v členitém terénu. 

Nic pro skupinky a do deště

Samozřejmě i elektro skútry mají své slabé stránky. Když chce mladík vzít padesátikilovou spolužačku do školy, nebude problém, ale dva dospělí chlapi už na skútru nepojedou komfortně ani tak rychle. A nelze jezdit celý rok. To majitelé pocítí zejména v dešti a nízkých teplotách, kdy často musí vzít zavděk spíše MHD nebo si pořídit speciální oblečení na cestování a radši také sadu chráničů. Stejně problematické je jezdit v zimě, kdy je ve městech místo sněhu typická šedá břečka.

Drahovzal optimisticky dodává, že proti nepřízni počasí lze bojovat vhodným oblečením a doplňky, ale proti času strávenému v dlouhých kolonách nebo při hledání parkovacího místa bojovat prakticky nelze. „Každý, kdo si zkusil pohyb po městě na jednostopém dopravním prostředku, vám potvrdí, že získaná svoboda a rychlost pohybu je více než návyková.“

Elektromobilita na Nazeleno.cz:

Snad ještě větší problém je pak dojezd. I když… Komu stačí dojezd v řádech desítek kilometrů denně, bude zřejmě spokojen, na překonání denní vzdálenosti delší než 50-70 km je vhodné koupit vozidlo. Jen nejlepší elektro skútry dle prodejců zvládnou nad 70 kilometrů. Avšak třeba Akumoto 300/L-120 v televizním testu zvládl na jedno nabití 148 km. „Podle statistky nepotřebuje 80 % majitelů skútru denně ujet více než 50 km,“ říká k otázce dojezdu Drahovzal.

Pokud ale bydlí člověk na sídlišti a nemá možnost dobít si stroj během doby, kdy je v zaměstnání, taky se mu nebude tento typ dopravy příliš zamlouvat. “Elektro skútry volí většinou uživatelé, kteří mají možnosti dobít skútr při stání v garáži nebo zaměstnání,“ potvrzuje Přidal. Výhodu zde nabízí elektro skútry, které mají vyjímatelné akumulátory, ale dlouhodobé parkování venku není pro jednostopá vozidla nejlepší volbou.

Jsme konzervativní

Radek Kňava z kolínské automobilky TPCA, která vyrábí malé vozy Citroen, Peugeot a Toyota pak tvrdí, že „český zákazník je velmi konzervativní a rozhodně preferuje automobily před skútry.“ Pohled do ulic českých měst mu zatím dává zapravdu. „K dnešnímu dni máme celou řadu prodejců, kteří prodají více elektrických skútrů, než skútrů benzinových. To hodnotím jako velký úspěch a osobně si myslím, že tento trend se bude v budoucnu ještě více prohlubovat,“ uvádí Drahovzal. Trochu však oponuje Hynek Přidal z prodejny Scootland, když říká: „Větší zájem je pochopitelně o skútry se spalovacím motorem. Důvodem je nižší pořizovací cena, vyšší výkon a také není limitovaný dojezd.“

Nicméně i Přidal již přišel na chuť elektro skútru. Jezdí na něm prý zhruba 60 % vzdálenosti, zbylých 40 % dělí rovným dílem mezi benzínový skútr a auto. „Benzinový používám pouze pro delší cesty, když mám přes den najezdit více jak 70 km,“ vysvětlil Přidal a doporučuje před zakoupením v reálném provozu zkusit dojezd, prodejci si prý v této oblasti rádi vymýšlí.

Kdy je pro vás elektro skútr vhodný?

  • Pokud jezdíte často menší vzdálenosti
  • Pokud máte v zaměstnání možnost krytého parkování a dobíjení
  • Vlastníte dům či garáž

 

 

 

Související články

Tagy: Doprava, Hybridy a elektromobily,

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií

Katalog firem

Conergy Česká republika, s. r. o.

Conergy je dodavatelem fotovoltaických řešení ze systémových komponentů vyráběných v závodech v Německu.…

<!-- -->
KERNER s.r.o.

Rodinná firma s tradicí od roku 1926 vyrábí dřevěná eurookna, francouzská okna, posuvné terasové dveře…

<!-- -->
Bosch Termotechnika s.r.o. – obchodní divize BUDERUS

Buderus s produktovým portfoliem zahrnujícím plynové průtokové ohřívače teplé vody,závěsné i stacionární…

<!-- -->
HAAS FERTIGBAU

Společnost HAAS FERTIGBAU je společnost s téměř stoletou tradicí ve výstavbě montovaných staveb na bázi…

<!-- -->
CIKO - cihelné a nerezové komínové systémy

Cihelné a nerezové komíny určené pro všechny druhy paliv a všechny typy spotřebičů. Komínové systémy CIKO…

<!-- -->
Chcete být na tomto místě? Zvolte zvýhodněný zápis!