fbpx

Nízkoemisní zóny: Centra měst se mohou uzavřít starým autům0

Nízkoemisní zóny fungují třeba v sousedním Německu celkem dobře již od března 2007 a tak Ministerstvo životního prostředí ČR (MŽP) podalo návrh na jejich zavedení i ve městech a obcích v ČR. Vláda prováděcí předpis umožňující českým obcím se zhoršenou kvalitou ovzduší zřízení nízkoemisních zón nedávno schválila.

Města s vysokým objemem dopravy mohou díky schválenému prováděcímu předpisu začít pomocí nízkoemisních zón redukovat počty vozidel vjíždějících do center. Ministr Tomáš Chalupa si od pro změnu od nízkoemisních zón slibuje, že kamiony konečně začnou používat objízdné trasy místo toho, aby si mnohdy zkracovaly cestu přes centra měst. Podle odborných studií však nízkoemisní zóny nemají moc velký efekt – s jejich záváděním proto začínají hlavně obce, které chtějí ze svých center vytlačit právě kamionovou dopravu.

Moderní motory mají nízké emise

Průměrné stáří aut v ČR je podle statistiky Sdružení pro automobilovou dopravu 13,60 let a 60 % aut je starších deseti let, zavedení nízkoemisních zón by tak mohlo českou veřejnost motivovat k nákupu novějších aut s nižšími emisemi. A nemusí jít jen o elektromobil, hybrid nebo vůz na plyn. Celkem nízké emise mají o moderní motory, což ostatně potvrzují normy EURO 5 nebo EURO 6.

Reklama

V rámci předpisu budou vozidla podle emisí rozdělena do čtyř skupin a označena plaketou, jejíž distribuci budou mít za úkol obce s rozšířenou působností a MŽP – budou k dostání na obecních úřadech nebo je lze obdržet poštou.

Praha se k nízkoemisním zónám staví zatím poměrně vlažně. Důvodem je hlavně nízká účinnost takových opatření. (Foto: autor) 

Cena plakety informující o emisní skupině vozu bude 80 Kč. První skupina nebude plaketu mít vůbec. Do ní budou patřit ta vozidla, která splní pouze emisní normu EURO 1 nebo ani tu ne. Emisní skupina 2 bude mít barvu červenou, žlutá bude ve třetí skupině a zelenou dostane čtvrtá skupina v níž budou zahrnuta nejvíce „zelená“ auta – hybridní vozy a elektromobily. Budou sem však také patřit auta s naftovými motory splňující emisní normu EURO 4 a vozy s moderními zážehovými motory. Uvažuje se, aby emisní skupiny rozlišily také motorky, kde by se barva lišila podle roku výroby.

Praha zatím s nízkoemisními zónami váhá

Předpokládá se, že mezi prvními vyhlásí nízkoemisní zóny Praha. Až se tak stane, není nutné spěchat rychle pořídit plaketu. Mezi vyhlášením nízkoemisní zóny a začátkem používání plakety musí uplynout minimálně rok, aby se motoristé mohli přizpůsobit.

Nízkoemisní zóny nejsou všespásným řešením, větší dopad má lepší organizace dopravy ve městě

Podle pražského magistrátu ale „žádné rozhodnutí doposud nepadlo, otázky jsou proto poněkud předčasné“. Tisková mluvčí Tereza Králová říká, že Praha orientačně plánuje zavést nízkoemisní zóny, které omezí vjezd do centra vozidlům produkujícím velké množství škodlivin, v roce 2015. Problematiku má v kompetenci Radek Lohynský (ODS).

Město si nyní nechává zpracovat studii proveditelnosti, která by měla být hotová do dvou měsíců. Předpokládá se, že by zóny pravděpodobně zahrnuly území zhruba od Jižní spojky po Stromovku a od Hradčan, Malé Strany a Smíchova na západě po Staré, Nové Město, Nusle a Krč na východě. Ve hře je stále ale i druhá méně pravděpodobná varianta, která by území rozšířila více na východ a zóna by pak platila i v Libni, na Jarově, ve Strašnicích a Michli.

Zatím není ani jasné, ani kterou emisní normu by vozidla musela splňovat. „V metropoli v současnosti platí zóny zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 tuny, 6 tun a autobusů. Výjimky pro vjezd do těchto zón magistrát uděluje jen vozidlům, která splňují emisní normu Euro 4. Tu plní vozy vyrobené přibližně od roku 2006,“ říká Králová.

V Plzni s problémy

Kromě Prahy se jako kandidáti na zřízení nízkoemisních zón jeví také Ostrava, Plzeň, Karlovy Vary nebo Klimkovice. Tedy města, které trápí zhoršená kvalita ovzduší, nebo kde je z léčebných důvodů žádoucí mít obzvláště čistý vzduch.

Západočeská metropole si nechala vypracovat studii, podle které má však zavedení nízkoemisní zóny z posuzovaných časově a finančně dostupných variant nejmenší dopad na pokles znečišťujících látek, jen v řádu procent. Lepším řešením by prý byla změna organizace dopravy ve městě.

Vhodné se zdá být například zklidnění centrální části pomocí přestavby některých komunikací na pěší zóny a případně i zákaz vjezdu do některých ulic a úpravu systému parkování. Nejúčinnější by pak byla dostavba komunikačního systému a s ní spojené odvedení dopravy dále od centra města. To je ale časově a finančně náročnější.

Problém budou mít zejména majitelé starších kouřivých dieselů

Zavedení nízkoemisní zóny v Plzni je možné v souladu se současnou právní úpravou jen v centrální oblasti města. Vzhledem k malé velikosti této zóny by ale takové opatření nebylo účinné,“ uvedla radní pro životní prostředí Irena Rottová. Další komplikací je, že nelze nízkoemisní zónu stanovit na průjezdném úseku komunikace, pokud neexistuje jiná silnice stejné nebo vyšší třídy, po které je možné zajistit obdobné dopravní spojení.

Lázeňská města: Šance pro zlepšení

Karlovy Vary naopak zavedení nízkoemisních zón již chystají. „V tuto chvíli připravujeme nezbytné podklady a zvažujeme možné varianty,“ oznamuje tiskový mluvčí Jan Kopál a pokračuje: „Určitě bychom chtěli chránit především vnitřní lázeňské území města, kde zavedení nízkoemisní zóny vhodně doplní již existující dopravní regulace a zpoplatnění vjezdu.“ Mělo by se podařit omezit dopravu v poměrně stísněném údolí řeky Teplé, ale také snížit nepříznivé dopady dopravy na ovzduší.

Hosté lázní by měli toto opatření uvítat, většinou nejezdí do lázní vlastním vozem, a pokud ano, určitě to není proto, aby si ve Varech užili popojíždění městem v automobilu s vysokými emisemi. První elektromobily moderní éry byly koneckonců před několika lety prezentovány jako pokrokové vozy do lázeňských oblastí.

Lázeňské Klimkovice mají dokonce webovou stránku, na níž se zavedení zón probírá. Zde je problém v tranzitní dopravě, zejména kamiony zde otravují občany obrazně i doslova. Jednoduché řešení, totiž zákaz průjezdu nákladních automobilů nad 12 tun přes centrum měst, naráží na odmítavé stanovisko státní správy a tak je třeba hledat jinou možnost.

Malým elektromobilům se města nebrání. Elektromobily budou v emisní skupině 4 Foto: Honda 

Existuje zde objízdná trasa v podobě dálnice, někteří řidiči ale chtějí ušetřit za dálniční známku a návrh na bezplatnou dálnici kolem města Ministerstvo financí zamítlo. Proto Klimkovice uvažují o zřízení, nízkoemisní zóny, ač jde o „nejméně efektivní, zbytečně nákladný a pro všechny složitý způsob alespoň částečného snížení dopravy přes Klimkovice“. Je to ale jediný způsob, který leží plně v rukou samosprávy města.

Ostrava radši vymění kotle

O nízkoemisních zónách se hovořilo také v souvislosti s Ostravou, ta ale po zpracování studie Centrem dopravního výzkumu v Brně tyto zóny zavést neplánuje. „Město má větší problém s lokálními topeništi než dopravou, i to je důvod, proč v Ostravě nízkoemisní zóny v současné době neplánujeme,“ vysvětluje mluvčí Andrea Vojkovská a zájemcům o další informace doporučuje ekologický web města www.dychamproostravu.cz.

Víme, že denně se do ovzduší v našem regionu dostává asi 62 tun prachu, ale z toho jen deset tun vypouští průmysl. Čekali jsme i velký vliv dopravy, ale odborníci zjistili, že auta produkují jen dvě tuny prachu,“ doplňuje konkrétní čísla primátor Ostravy Petr Kajnar. Zdejší problémovou situaci s lokálními zdroji znečištění ovzduší si uvědomují i státní úřady. I letos je proto možné získat dotace na výměnu kotle v rámci programu Výměna kotlů v Moravskoslezském kraji.

Autor: Redakce Nazeleno.cz