fbpx

Elektromobily budou pomáhat s akumulací elektřiny. Automobilky už na tom pracují0

Možná jste už v souvislosti s elektromobilitou zaznamenali obavy, co udělá velké množství elektrických aut s distribuční sítí a zda to třeba nezpůsobí blackouty. Jak přesně se provoz stovek tisíc elektromobilů na elektrickou síť projeví, je zatím nejasné, elektromobily však můžou být i významným stabilizačním prvkem.

Baterie elektromobilu se bude hodit ke stabilizaci elektrické distribuční sítě. Může ale sloužit také jako velká powerbanka pro domácnost. Foto Pixabay.com

Elektromobily jako gigantická baterie

Až budou v provozu stovky tisíc elektromobilů, způsobí to podle skeptiků celou řadu problémů v elektrické síti. Takový je asi většinový názor v Česku, kde jsme – jak známo – odborníky na všechno. Nyní se možná ukazuje, že to ale tak být nemusí a elektromobily budou důležitým stabilizačním prvkem celé elektrické sítě. Díky funkci obousměrného dobíjení totiž budou elektrovozy moci posílat elektrickou energii zpátky do sítě. Systém V2G (Vehicle-to-Grid) již některé automobilky do svých modelů zavedly, jiné jej testují. V Česku využívání této technologie v následujících letech umožní modernizace distribučních soustav na standardy Smart Grids.

Technologie Vehicle-to-Grid (V2G) je způsob přenosu elektrické energie v oblasti elektromobility. Volně se do češtiny překládá jako „z vozidla do sítě“ a jedná se o protipól standardního Grid-to-Vehicle (G2V), což není v podstatě nic jiného než konvenční dobíjení elektromobilu z dobíjecí stanice. „Pokud automobil a zároveň dobíjecí stanice disponují technologií V2G, je zde možnost kromě klasického dobíjení auta také posílat elektrickou energii z baterie elektromobilu zpátky do elektrické sítě. Takový typ elektromobilu pak lze považovat za bateriové úložiště elektrické energie,“ vysvětluje Miroslav Kopt, vedoucí útvaru Strategických projektů EG.D.

Reklama

Elektromobily by díky tomu mohly v následujících letech pomoci pokrývat například zvýšenou poptávku ve špičkách, ale i v době nižšího výkonu obnovitelných zdrojů energie (OZE). Těch bude v návaznosti na postupnou dekarbonizaci a plánovanou uhlíkovou neutralitu neustále přibývat. A na rozdíl od konvenčních zdrojů elektrické energie u OZE – především větrných a fotovoltaických elektráren – platí, že vzhledem k jejich závislosti na přírodních podmínkách lze objem vyrobené energie hůře predikovat.

Zapojení elektromobilu do sítě bude pro majitele výhodné

Zapojení elektromobilů do distribučních soustav je výhodné jak pro provozovatele těchto soustav, tak pro majitele automobilů. Čím více elektromobilů a dobíjecích stanic bude schopno obousměrného toku elektřiny, tím větší budou i možnosti v oblasti vyrovnávání zatížení, regulace nebo výkonové zálohy. Majitelům aut se pak do budoucna otvírá možnost finančního příjmu, jenž sníží celkové náklady na provoz. Baterii půjde například nabít při nízkých sazbách v nočních hodinách a následně přes den během špičkového zatížení část energie do sítě dodat.

Někteří výrobci již obousměrné dobíjení umožňují, jiní je testují

Zapojení elektromobility do distribučních soustav v rámci vykrývání výkyvů sítě se nebrání ani sami výrobci aut. V posledních letech přibývá automobilek, které již technologii do svých vozů dávají, nebo ji v nich alespoň začínají testovat. Za hybatele na tomto poli je pak často uváděna automobilka Nissan. Od letošního roku by měly technologii V2G využívat i všechny elektromobily platformy MEB koncernu Volkswagen. Týkat by se to mělo například nové Škody ENYAQ iV, dále pak také vozů Seat, Audi a Porsche, které na platformě fungují. V2G technologií disponují například i Mitsubishi Outlander PHEV a Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.

Testování technologie zavádějí kupříkladu automobilky Renault, Honda, BMW či Kia. „Funkci obousměrného dobíjení jsme v roce 2021 poprvé uvedli u modelu EV6, prvního bateriového elektromobilu značky Kia s 800V dobíjecí architekturou a pro elektromobily vyhrazenou modulární platformou E-GMP,“ uvádí například říká Pavla Slezáková ze společnosti Kia Czech. A dodává že další funkce jako je V2L (Vehicle-to-Load) a V2V (Vehicle-to-Vehicle) firma teprve testuje.

  • V2V (Vehicle-to-Vehicle) – možnost dobíjet jeden elektromobil z baterie druhého elektromobilu.
  • V2L (Vehicle-to-Vehicle) – funkce, kdy akumulátor elektroauta může fungovat jako velká powerbanka a dobíjet třeba elektrokola, elektroskútry, notebooky nebo domácí spotřebiče.

Autor: Jan Pergl

Autor se zabývá hlavně stavebnictvím a moderními technologiemi