Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Auta na vodík: Nadějná budoucnost dopravy?

Ceny ropy se nejspíš budou stále zvyšovat. Není proto divu, že automobilky vymýšlí, jaké alternativní palivo by mohlo v budoucnu benzin a naftu nahradit. Jako nejvíce futuristické řešení se jeví vodík.

08. 07. 2013 | Martin Singr

Ve zkratce:

Auta na vodík možná za pár let budeme potkávat stejně často, jako vozy na zemní plyn. Přes některé problémy se vodík jeví jako velmi perspektivní a ekologické "palivo". Úvozovky jsou na místě, vodík se totiž nespaluje, ale v palivových článcích přeměňuje přímo na elektrickou energii. Ta potom vůz pohání.

Vodík v současnosti představuje snad vůbec nejekologičtější způsob pohonu auta, protože z výfuku při jeho použití vychází jen vodní pára. Palivová nádrž obsahuje vodík stlačený na 700 barů a palivový článek. To je v podstatě galvanický článek, kde se k anodě přivede vodík, ke katodě kyslík a tím vznikne elektřina, která pohání elektromotor a tím i samotný vůz.

Automobilky vodíkový pohon pilně testují

V Česku je dosud pouze jedna čerpací stanice na vodík u Neratovic, kterou využívá český projekt autobusu TriHyBus. Jinde po světě je sice jen pár desítek stanic, ale jsou a přímou úměrou roste i počet vozů na toto palivo (z odborného hlediska však je třeba podotknou, že vodík ve své podstatě není palivo, ale nosič energie). Je jasné, že se tento trend hned tak nezastaví.

Prvních komerčně vyráběných  automobilů na vodík se nejspíš dočkáme během několika let

Ba co více, testovací flotily jednotlivých výrobců už najezdily desítky tisíc kilometrů po celém světě a vývojové týmy tráví roky nad otázkou, jak udělat z této vize realitu. Renomovaný magazín Top Gear kdysi prohlásil, že vodíkové auto Honda FCX Clarity je jedna z nejlepších alternativ, které zatím měl k dispozici. Tyto vozy mají nulové emise, dlouhý dojezd (v řádech stovek kilometrů) a rychlé tankování (do dvou minut).

Nejvíce se v této oblasti zřejmě angažuje německý Daimler (Mercedes-Benz). Není to ale cesta jednoduchá a už vůbec ne levná. Proto se automobilky spojují a věnují se vývoji společně. Daimler, FordNissan chtějí díky spolupráci firem ze tří kontinentů snížit cenu vozů s tímto pohonem. Cílem je společně uvést auta na vodík v roce 2017. Toyota v oblasti vodíku spolupracuje s BMW a chce auta na vodík nabídnout už o dva roky dříve. První vlaštovkou by však mohla být třeba automobilky Hyundai, která na autosalonu Ženeva 2013 představila první sériově vyráběné auto na vodík Hyundai ix35.

Skandinávie a Německo: Budou lídry?

Předpokládá se, že vozy s tímto pohonem půjdou ve Skandinávii na trhu již mezi roky 2014 – 2017. Honda, Hyundai, Nissan a Toyota totiž loni podepsali dohodu, podle které se Skandinávie dočká komerčně dostupných aut na vodík během let 2014-2017. Honda přitom chce auto na vodíkové palivové články přestavit v roce 2015.

Schéma pohonu auta s palivovými články na vodík. (Obr.: Toyota-global.com)

Skandinávský poloostrov je, co se týká vodíkového pohonu, dnes nejdál, spolu s Německem. Tam už několik čerpacích stanic stojí a Němci jsou ve svých snahách maximálně vytlačit používání ropy z dopravy ambiciózní. Souvisí to ostatně s odklonem od jaderné elektřiny, neboť vodík umožňuje akumulovat elektrickou energii.

Sečteno a podtrženo, do roku 2015 by mělo v Německu vzniknout padesát čerpacích stanic na vodík. Budování patřičné infrastruktury (výrobní kapacity, rozvody, zásobníky a síť tankovacích stanic) je sice astronomicky finančně náročné, ale stále více odborníků se přiklání k názoru, že má budoucnost.

Vzhledem ke značné provázanosti německé a české energetiky lze očekávat, že vodík bude hrát stále větší roli i u nás. „Na palivové články česká veřejnost pohlíží s despektem, ale nenechte se mýlit. Tyto technologie se na západ od Aše rozvíjejí mílovými kroky,“ poznamenal odborný konzultant Jakub Slavík.

Vodíkový boom je za dveřmi

Podle odborníků začne ještě letos intenzivní budování infrastruktury a do dvou let můžeme očekávat skutečný boom tohoto pohonu. Jakmile totiž budou mít motoristé kde doplnit palivo, začnou si pořizovat tyto vozy (za přiměřenou cenu). Podobně jako před pár lety v případě CNG.

Například v USA jsou ale FCEV, tedy “Fuel Cell Electric Vehicle” (vozy s palivovými články) o poznání rozšířenější než v Evropě. Jedná se o auta na vodík, které využívají místo baterií palivové články a například Honda FCX Clarity byla dostupná už v roce 2008.

Auta na Nazeleno.cz:

S vodíkem však přichází i problémy

Nicméně například šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn k příznivcům vodíku rozhodně nepatří. Vodíková auta nejsou podle něj ekonomicky schůdná. Přesto si nechává otevřená zadní vrátka a VW se bude i nadále věnovat výzkumu a vývoji palivových článků a automobilům na vodík. Do sériové výroby ale půjdou spíše hybridy, plug-in hybridy a elektromobily.

Na trhu v USA nabízí Honda svůj vodíkový model FCX Clarity. Na jedno tankování nabízí dojezd téměř 400 km. (Foto. Honda)

Vzhledem ke postojům koncernu se nejspíš hned tak nedočkáme vodíkový škodovky. Automobilka však aktuálně pilně testuje elektrický pohon. Ostatně Volkswagen vyvinul vůz XL1, který má spotřebu méně než 1 litr na 100 km. S takovými technologiemi jsou obavy z cen ropy skutečně liché…

Odpůrci vodíku nevidí problém jen ve vysoké ceně těchto vozů. Někteří poukazují na nebezpečí, které přestavuje havárie vozu s pěti kilogramy vodíku stlačeným v uhlíkové nádrži na 700 bar a ani výbušnost vodíku při setkání se vzduchem není příjemnou vlastností. S tím vším souvisí nepříliš vysoká životnost celého systému – výrobci zaručují jen okolo 100 000 km.

Související články

Tagy: Doprava, Emise, Technologie

Komentáře ke článku

sdfsdf18. 01. 2016 09:19
 

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií