Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Zdravý životní styl – sestavte si ideální jídelníček

Sami to znáte. Přes víkend se snažíte, ale v práci přichází porady, jednání, uzávěrky a vy nestíháte. Když se na chvíli zastavíte, máte pět minut na zahnání hladu. Kam se vydat? Co jíst ráno, k obědu a co večer? Poradíme vám! + ZDRAVÝ JÍDELNÍČEK NA CELÝ DEN

10. 07. 2008 | Lucka Kaloudová

Ve zkratce:

Jíst zdravě se vyplácí. Co by ale mělo patřit do ideálního jídelníčku? V článku vám poradíme, jak si naplánovat jídlo, i když jste zrovna v práci. Zdravá snídaně, zdravý oběď i večeře - přinášíme zajímavé tipy na vhodná jídla.

Většina z nás se jen velmi nerada podrobuje striktní pravidelnosti a trvalým zásadám. Ale pokud jde o jídlo, měl by se každý zamyslet nad tím, zda určitá pravidla přece jen nejsou tělu k užitku. Nepravidelnou stravou ubližujete sami sobě! Pravidelnost jídla naopak přináší vašemu tělu i mysli uklidnění. V další fázi dochází ke zklidnění metabolismu, psychiky a v konečném důsledku také lidí v našem blízkém okolí. Pokud budete tělu dopřávat pravidelný příjem potravy několikrát denně, nebude ukládat tuk do problémových partií na „horší časy“. Budete vyrovnaní, protože nebudete trpět hladem a budete vědět, kdy je čas k jídlu. Když tělu dopřejete příděl jídla zhruba každé tři hodiny, tělo se dostane do pohody a začne pracovat jako hodinky.

„Snídaně je základ - pokud nemáte po ránu na jídlo chuť, snězte alespoň nějaké ovoce.“

Důležitost pravidelného stravovacího režimu si mnozí z nás uvědomí, až nám naše tělesná schránka začne oplácet nesprávné zacházení. Častým důsledkem nepravidelnosti ve stravování bývá samozřejmě nadváha, nebo naopak podváha. Ale „odplata“ se může projevit i špatným stavem pokožky, únavou, psychickou nepohodou nebo častými nemocemi.

 

 7 největších hříchů v jídle:

  1. Vynechávání snídaně v pracovní dny
  2. Mastné snídaně se spoustou tuku ve smažených vejcích nebo párek se spoustou emulgátorů ve dnech pracovního klidu
  3. Stravování ve fast-foodech
  4. Minimum zeleniny ve stravě
  5. Konzumace velkého množství tuků
  6. Sladkosti a sacharidy v různých podobách v pozdních odpoledních nebo večerních hodinách
  7. Nejsytější jídlo míváme večer před spaním



Snídaně – aspoň vitamíny!

Snídaně by měla být každý den nepochybně prvním jídlem. Její vynechávání je špatné a nezdravé. Jedna z nejčastějších výmluv těch, kteří si snídani nedopřávají, bývá tvrzení, že nemají ráno na jídlo čas. Co vám brání vstát o patnáct minut dřív? Vždyť je to už jenom chvilička, o kterou se připravíte. Nehledě na to, že můžete jít spát o chvíli dřív.

Zdravé jídlo
V ideálním jídelníčku by neměla chybět různorodost

 

Nebo nemáte ráno chuť k jídlu? I to se stává. Pokud začínáte pracovní den velmi brzo, chuťové buňky ještě nejsou správně naladěny na přísun jídla. Zbytek těla však má naprosto opačný názor. Snídaně by měla být vydatná, jelikož je to první krok k restauraci životního elánu. Pokud se ale skutečně nedokážete k jídlu zrána přinutit, zkuste alespoň vitaminy. Jejich nedostatek bývá příčinou únavy. Jedná se především o vitaminy skupiny B a vitamin C.

 

Snídani můžete v případě nechuti „odbýt“ čerstvou ovocnou šťávou (citrónovou, grapefruitovou nebo pomerančovou) a větším kouskem ovoce (z hlediska vysokého obsahu vitaminu C je nejlepší kiwi). Ranní jídlo byste však měli doplnit ještě mléčným výrobkem (mlékem, sýrem, jogurtem), abyste tělu zajistili dostatečný přísun proteinů a vápníku.

 

Přesnídávka – malá, ale důležitá

Přesnídávka bývá často podceňována a vynechávána. Své tělo trápíme hlady až do oběda. Správně byste však měli myslet na pravidelnost stravy a i najít si během dopoledne chvilku ve svém programu na zakousnutí něčeho malého. Ideální je v tomto případě opět ovoce nebo ovocná tyčinka. Po celý den mějte při ruce sáček s různými ořechy a sušeným ovocem. Nezabere v aktovce moc místa, a přitom bývá vítanou a lákavou svačinkou. Tělo díky němu získá energii, bílkoviny i vitaminy.

 Zdravé jídlo
Oříšky pomůžou v práci zahnat hlad 

 

Ideální oběd nasytí, ale nepřecpe

Prvním řádným a vydatným jídlem celého dne bývá často oběd. Prostřední jídlo dne má být dostatečné, aby navodilo pocit plného žaludku. To ale neznamená, že bychom měli tělo přesytit vším, co se objeví v dosahu vidličky a nože. Restaurace či jídelna není špatným řešením. Ani tady bychom ovšem neměli zapomínat na zásady zdravé výživy.

Tělu určitě neuškodí polévka. Můžete si dopřát maso, které však není vhodné kombinovat s obvyklými přílohami, jako jsou knedlíky, brambory, rýže, těstoviny. Místo toho si raději dopřejte dvojitou zeleninovou oblohu nebo zeleninový salát.

Pokud nemůžete obědu věnovat tolik času, kolik je třeba, najděte si alespoň chvilku na doplnění energie.  Dobrým nouzovým řešením může být oběd složený z ovoce, oříšků a jogurtu, nebo vejce natvrdo konzumovaná spolu s rajčaty (popř. jinou zeleninou). Dopřát si rovněž můžete sendvič z celozrnného chleba.

 

Vzorový jídelníček

1. varianta

snídaně: kukuřičné lupínky s nízkotučným jogurtem a kousky ovoce
přesnídávka: müsli tyčinka (bez polevy)
oběd: zeleninový vývar, rybí filé, bohatá zeleninová obloha
svačina: šopský salát
večeře: míchaný zeleninový salát s restovaným kuřecím masem

2. varianta

snídaně: celozrnné pečivo se sýrem, paprika
přesnídávka: ovocný salát
oběd: kuřecí vývar, krůtí steak, restovaná mražená zelenina
svačinka: dvě vejce natvrdo, okurkový salát
večeře: losos s ledovým salátem a rajčetem

 


Svačina bez cukrů

Odpolední svačina spolehlivě „zlikviduje“ pocit prázdného žaludku, který se zřejmě dostaví ještě během obvyklé pracovní doby. Když žaludek upokojíme malou jídelní pauzou, eliminujeme tím riziko nutkavého pocitu „vyčistit“ po návratu domů celou ledničku.

Čemu se vyhnout?  Určitě sacharidům, a to nejen v podobě nejrůznějších sladkostí a pamlsků. Zrádné „cukry“ se objevují i v pečivu, lupíncích, cereáliích, ovocných jogurtech i v samotném ovoci. Tělo sacharidovou energii nestihne do večera zpracovat a v důsledku toho se nám tvoří tukové polštářky na nežádoucích místech.

Zdravé jídlo
Nehodí se tak k televizi jako chipsy, ale pro zdraví jsou rozhodně přínosnější

 

K odpolední svačině si naservírujte spíše zeleninu (vyjma brambor a kukuřice). Vhodné jsou i mléčné výrobky (bílý tvaroh, nízkotučný jogurt, kefír, podmáslí, nízkotučný sýr), vejce natvrdo, popřípadě malý sendvič se šunkou nebo s tuňákem.

 

Večeře nejpozději tři hodiny před spaním

Po náročném dni si jistě rádi dopřejete chvilku klidu na zasloužené večerní jídlo. Nezapomínejte však, že večeře musí být střídmá. S plným žaludkem se špatně spí. Vhodným pokrmem ke konci dne je drůbeží maso nebo ryby. V kombinaci s dobře připravenou zeleninou (vařenou, dušenou nebo syrovou) večeře jistě splní vaše požadavky na chutné, ale přitom lehké jídlo.

„Poslední jídlo snězte nejpozději tři hodiny před cestou do postele.“

Hodina příjmu poslední potravy musí být přizpůsobena tomu, kdy se ukládáte ke spánku. Ti z vás, kteří chodí spát už po deváté hodině, protože ráno brzy vstávají, zřejmě budou konzumovat svoje poslední jídlo dřív než noční sovy, které odchází na kutě tři hodiny po půlnoci. Obecně platí zásada, že byste neměli jíst přinejmenším tři hodiny před spánkem. Případné nezkrotné chutě zkuste ovládnout kouskem zeleniny.

 

Zdravá výživa se vyplácí!

Jíst pravidelně se člověk nenaučí ze dne na den. S trochou trpělivosti a vytrvalosti se tomu nakonec může naučit každý. I když se vám to zpočátku nebude dařit, mějte na paměti staré známé přísloví: „Snídani sněz sám, o oběd se rozděl s přítelem a večeři dej svému nepříteli.“ A do jisté míry se jím také řiďte.


 


Související články

Tagy: Potraviny, Zdraví, Recepty, Základní informace, Vitamíny, Zdravá výživa, Zdravá výživa, Bio, Zdravá výživa, Biopotraviny

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií