Nazeleno.cz – úspory energie, izolace, zdravý životní styl, biopotraviny, ekologie [logo]

DOPORUČUJEME:

Ceny Energie

Najdeme nejlevnějšího dodavatele!

Zdravé vánoční cukroví bez cukru: Jak na to?

Cukr je pohotový a neškodný zdroj energie, nebo také zákeřný bílý jed. Záleží na názoru a osobních preferencích. Pokud však chcete spotřebu cukru o letošních vánocích trochu omezit, máme pro vás pár tipů.

05. 12. 2012 | Radoslava Krylová

Ve zkratce:

Řepný cukr a bílá mouka... vánoce nejsou zrovna obdobím, kdy bychom na své tělo byli zrovna moc hodní. Přinášíme vám pár tipů na vánoční cukroví, které nebude pro vaše tělo tak jedovaté. Méně cukru, méně bílé mouky, méně nenasycených tuků.

Říkáte si, že o Vánocích se sice má odpouštět, ale proč si odpustit zrovna cukroví, když si můžete stejně dobře odpustit, že jste zase trochu přibrali. Nejde ale pouze o obezitu – vánoční veselí se může odrazit v našich jarních únavách a jiných drobných zdravotních problémech. Zapojte proto fantazii a obměňte slavnostní tabuli tak, aby šetřila vaše zdraví a přitom nic neubrala ze sladké a voňavé atmosféry svátků. Začít můžete třeba cukrovím. Které ingredience klasických receptů jsou vlastně „riskantní“ a proč?

Cukroví bez cukru?

Samotný název tuto možnost popírá. Co se však děje s našim tělem, když spořádáme tác vanilkových rohlíčků? Řepný cukr neboli sacharóza se velmi rychle vstřebá do krve. Nastalou hyperglykemii naše tělo vyrovná inzulinem. Jeho působení však vyvolá opětovný pokles hladiny cukru v krvi, tedy hypoglykemii, a my dostáváme chuť na další kousek. Pokud k těmto opakujícím se výkyvům dochází příliš často, zatěžujeme slinivku břišní, což nakonec může vést k cukrovce.

„Slaďte jinak – rozinky, med, ovoce a sladovit jsou vhodnější než řepný cukr.“

Cukr je navíc kyselinotvorný. Naše tělo pH vyrovnává, v určité fázi však k tomu musí využít rezervy minerálních látek, o které takto ochuzujeme části těla, kde jsou zapotřebí. Řídnou nám pak kosti, kazí se zuby a máme křeče v lýtkách.

Přebytky cukru se ukládají v játrech jako glykogen, který se uvolňuje do krve ve formě mastných kyselin. Ty se přeměňují na tuk, jenž se ukládá nejen v částech těla, kde ho neradi vidíme, ale také tam, kde ho sice nevidíme, ale kde škodí mnohem výrazněji – v tepnách a orgánech.

Hladká mouka – výživově bezcenný zbytek zrna

Obilná zrna jsou cenným zdrojem vitaminů (např. B a E), minerálů (např. fosfor), tuků, bílkovin a energie a obsahují vlákninu. Při běžné výrobě mouky je však zrno zbaveno povrchové slupky a klíčku. To, co nám v hladké mouce zbude, je výživově téměř bezcenné.

Všechny ty hrubé tmavé kousky v sáčku grahamové mouky byly po staletí považovány za odpad a zdokonalováním mletí se čím dál precizněji odstraňovaly. Výsledkem je o Vánocích tolik potřebná hladká mouka, která je zbavená až 90 % vlákniny. Teprve v posledních desetiletích se ukazuje, že nedostatek vlákniny v potravě zapříčiňuje zhoršenou funkci střev, což může vést až k rakovině tlustého střeva nebo konečníku, a má vazbu na řadu dalších onemocnění od cukrovky po arteriosklerózu.

Problémy nám způsobuje také lepek, tedy bílkovina obsažená v pšenici, žitě, ječmenu a ovsu. 5 % dnešní populace trpí autoalergickou nemocí celiakie a mnohonásobně více lidí má (často nevědomky) metabolickou zátěž na lepek, projevující se poruchami trávení a s tím souvisejícími potížemi. Objevují se v tak hojném množství až dnes díky výše zmíněnému dokonalejšímu mletí obilí a mnohonásobně častější konzumaci moučných jídel. Dnes tvoří pšenice základ našeho jídelníčku, v minulosti se naproti tomu užívala řada jiných druhů obilovin, na něž jsme již zapomněli.

Nesprávné tuky

Špatný vliv tuku na naše zdraví je všeobecně známý. Není ale tuk jako tuk. Tuky obecně jsou totiž pro správné fungování našeho těla nutné a jejich potřeba závisí na fyziologickém stavu organismu a jeho energetických výdajích. Obvykle ale potřebujeme jeho konzumaci spíše radikálně snížit, a to proto, že konzumujeme především ty „nesprávné“ tuky.

Tuky můžeme rozdělit podle toho, zda obsahují nasycené nebo nenasycené mastné kyseliny. Nasycené kyseliny, obsažené např. v živočišných tucích, si naše tělo dovede vyrobit, proto jejich příjem není nutný. Jejich zvýšená konzumace naopak zvyšuje riziko vzniku rakoviny a diabetu a způsobuje řadu onemocnění, např. arteriosklerózu související s vysokou hladinou cholesterolu.

Naproti tomu nenasycené kyseliny, které jsou obsaženy např. v rostlinných olejích, musíme přijímat potravou, i když stačí pouze malé množství. Jejich ideálním zdrojem jsou olejnatá semena a za studena lisované rostlinné oleje.

Jak z toho ven? Pečte jinak!

Ne, nemám v úmyslu vás pouze strašit, a už vůbec ne vyzývat, abyste se letos cukroví zřekli. Mnohem prospěšnější a zajímavější je začít trochu experimentovat v kuchyni. Proč sahat po klasických receptech po babičce? Je čas dosavadní metody vylepšit a seznámit se s novými. Zde je několik základních rad, jak udělat letošní Vánoce zdravější:

1. Na úvod se postavme realitě čelem: Nečekejte, že zdravé cukroví uspokojí na začátku vaše chuťové buňky tak, jako to klasické. Díky sníženému množství tuku se rohlíčky méně rozplývají na jazyku a linecké se čtvrtinou cukru se zdá být jaksi bez chuti… Brzy však zjistíte, že jste schopni rozeznávat mnohem jemnější chuti dalších ingrediencí a je možné, že zanedlouho pro vás bude sladké a tučné cukroví téměř nepoživatelné. Nebojte se experimentovat a neházejte flintu do žita, když se napoprvé práce nezdaří, nebo když strávníci vaším uměním pohrdnou. Vše chce čas, praxi a trochu zvyku.

Zdravé ingredience na Nazeleno

   Vánoční cukroví od autorky biokuchařky

   Recepty pro super-ingredience

   Med jako lék

   Olivy: zdravé, nekalorické, plné vitamínů

2. Snižte množství cukru uváděné v předpisech. V běžných receptech není problém snížit množství cukru postupně až na čtvrtinu.

3. Slaďte jinak: používejte Sladovit (ječmenný slad), karob (náhrada kakaa sladké chuti z lusku svatojánského chleba), rozinky (celé nebo rozmixované, ale vždy oprané), tepelně upravené a kompotované ovoce (švestková a hrušková povidla bez cukru, dušené ovoce - jablka, hrušky, švestky…) a med. Ovoce a med, na rozdíl od řepného cukru, obsahují řadu vitaminů a minerálních látek.

4. Hladkou pšeničnou mouku nahraďte dalšími druhy: pšeničnou celozrnnou, ječnou, žitnou, špaldovou, ovesnou a také bezlepkovými druhy rýžovou, jáhlovou, pohankovou a amarantovou. Zpočátku může být takové pečení náročné, protože je třeba objevit specifické vlastnosti každé mouky a zajímavé chuťové kombinace.

5. Snižujte množství tuku v předpisech. Menší množství tuku mění konzistenci těsta, bude tedy třeba trocha vody, citrónové šťávy a praxe.

6. Používejte výhradně kvalitní tuky, raději rostlinné, ideálně za studena lisované. Ne vždy ale platí, že rostlinné tuky jsou lepší než živočišné – univerzální radou je, že záleží na kvalitě a množství.

 7. Začít můžete s některým z našich receptů v druhé kapitole článku, ale určitě se jimi nenechte omezovat. Nebojte se a klidně nám pošlete i vaše recepty na zdravé vánoční cukroví!

následující kapitola

Kapitoly článku

Související články

Tagy: Bio, Zdravá výživa

Nazeleno.cz - vše o úsporách energií